Zantedeschia hercules

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Zantedeschia hercules

Berichtdoor s.janssen op 16 jun 2014 22:42

Iemand ervaring met zantedeschia hercules of weet iemand of deze in de Benelux te verkrijgen is? Wat een monster van een zantedeschia!, als deze net zo winterhard zal zijn als de Z.aethiopica dan is dit een mooie exoot voor in de tuin!

Iemand ervaring met deze giant?

Foto ter vergelijking:

Afbeelding
Bron: http://www.kozminski.com/Araceae/Zanted ... cules.html
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor homer op 17 jun 2014 07:20

hoi

Daar ben ik ook al een tijdje naar op zoek ,alleen via ebay kom ik hem wel eens tegen en dan sturen ze het meestal naar niet naar nederland.
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor Hitch op 17 jun 2014 10:01

Ik heb de Zantedeschia 'White Giant' maar sinds deze is uitgeplant in de volle grond doet hij het niet meer zo goed en blijft hij eerder aan de kleine kant. Hij komt elk jaar erg moeilijk terug op na de winter.
Dit jaar ging dat iets beter door het uitblijven van een echte winter maar de grote pol die ik eens had is alleszins herleid tot nog slechts een 2 tal planten.
(dus voor iedereen er stukken of onderdelen van gaat vragen is het antwoord meteen nee, ik heb er zelf te weinig van ;) )

Ik heb de plant een 5-6 jaar terug van Amerika (PlantDelichtNurserys) laten overkomen. Hier in Europa was hij nergens te verkrijgen.
Heb net even gekeken voor de Z. Hercules en ook deze lijkt momenteel enkel in Amerika te verkrijgen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor mayja1 op 17 jun 2014 10:20

Er zijn twee europese firma's die ze verkopen.

White Giant: http://www.hortensis.de/pflanzen/stauden3.html (duitsland)

Hercules: http://www.swinesmeadowfarmnursery.co.u ... -482-p.asp (uk)
Marian
mayja1
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 26 dec 2012 11:44
Woonplaats: Terschelling
43 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor shusui op 17 jun 2014 21:35

Ik heb dit voorjaar een White Giant uitgeplant.
Heb deze bij iemand van de bamboevereniging vast gekregen na enkele jaren zagen / smeken :lol:
Voorlopig heeft die persoon er geen meer te koop en ik ga mijn plant ook nog niet delen.
Eerst wat laten aangroeien.

Qua winterhardheid zou hij iets minder zijn dan de gewone aethiopica.

Heb je de Green Goddes al ? Die wordt ook groter dan de gewone soort (1,5m ofzo) en is beter winterhard dan de gewone is mijn ervaring.

Groeten,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor Robbertvantil op 23 jul 2014 09:36

Ik heb twee kleine plantjes staan maar ze groeien nog langzaam. Het is echt een prachtige plant!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor Alexander op 24 sep 2015 04:42

Van Z. White Giant heb ik nu ook jonge planten.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor Alexander op 24 sep 2015 17:58

En Z. White Giant doet het hier goed in de volle grond. Het is zandgrond hier. Maar ja nog geen koude winter gehad de laatste jaren...

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor Lander op 23 okt 2018 12:01

Hoe zijn de bevindingen nu, een paar jaar later? Winterhardheid, groei,...?
Lander
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 09 feb 2015 14:59
Woonplaats: Sint-Truiden (Limburg - Belgie)
8 bedankjes

Re: Zantedeschia hercules

Berichtdoor JungleWaarder op 25 feb 2019 10:46

Ik heb vorig jaar een Hercules geplant. In eerste instantie wilde de plant slecht aanslaan. Maar na wat goede tips van Bandus waar de plant vandaan kwam, gemaaid gras om de plant, ging de plant uiteindelijk goed groeien. Helaas nog geen bloemen. In het najaar heb ik een korf om de plant gezet, volgestort met blad en bovenop een grote emmer.
Gisteren kon ik mijn nieuwsgierigheid net meer bedwingen en heb voorzichtig het blad verwijderd. Hoe dichter ik bij de grond kwam hoe natter en plakkeriger het geheel was. Ik had weinig vertrouwen in een goede afloop. Maar tot mijn verbazing heeft de plant al 3 uitlopers van een centimeter of 15 gemaakt. De uitlopers zijn wel een beetje gelig, maar dat zal wel door het vocht en gebrek aan licht komen.
Om de plant niet te beschadigen heb ik het natte blad weggehaald en gisteren eerst wat stro om de uitlopers gedaan. Daarop nog een laag van redelijk droog blad en de emmer.

Maar nu is mijn vraag, is het beter om alles te verwijderen en de plant wat licht te gunnen, of laat ik alles bedekt tot de kans op vorst echt voorbij is?
Jungletuin, we gaan het gewoon proberen.
JungleWaarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 16 apr 2018 12:55
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten