Atlas versus tuincentrum oleander

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor Orlandi16 op 13 maart 2017 20:50

Ik heb ook de Atlas in volle grond onbeschermd sinds 4 jaar alsook de varieteit Cavalaire en Provence. Sinds vorig jaar ook villa romaine.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor Mate op 13 maart 2017 21:09

Ik blijf wel gewoon in de palmentopics....im out of here, klets lekker verder luitjes. :happy_thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor Jozef op 14 maart 2017 07:19

Hoi Orlandi16, heb je wellicht wat foto's? En kan je vertellen hoe je aan je planten bent gekomen?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor ick op 14 maart 2017 17:09

Ook ik heb al een aantal jaar een paar Nerium oleander ‘Atlas’ en ‘Villa Romaine’ staan. Het merendeel in kuip/pot (die worden passief beschermd in de winter door een tent), maar sinds een paar jaar heb ik een stekje in een boomspiegel (op het noorden) voor mijn huis in de volle grond staan. Deze is inmiddels uitgegroeid tot een struikje van zo’n 50 cm hoog en heeft afgelopen zomer voor het eerst voorzichtig gebloeid (die matige bloei komt vooral door de weinige zon op de standplaats).
De plant komt nu al een paar winters helemaal onbeschadigd door (zonder enige bescherming).
Nu hebben we de afgelopen paar jaar ook geen echte strenge winters gehad, maar de ‘tuincentrum’-oleanders die ik al vele jaren heb, hebben ook in deze mildere winters steeds wel enige schade ondanks de passieve bescherming van een tent.

bijgevoegd een foto van een van de exemplaren in kuip.

groet, rick
Bijlagen
P1080866(klein).jpg
P1080866(klein).jpg (155.74 KiB) 5502 keer bekeken
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor s.janssen op 14 maart 2017 22:19

Jozef schreef:In de volle grond?


Ja
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor jos944 op 14 maart 2017 23:42

s.janssen schreef:Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de Atlas, helaas nog niet tegen komen.
Op het moment doe ik een test met de corazon oleander, dit exemplaar heeft -12 overleeft in open veld met enkel bladschade. Tot nu toe heeft die zonder schade -7 overleeft.
De echte uitdaging moet nog komen, in het dorp waar ik woon zie ik ook gewone oleanders er nog goed bij staan.



Toch niet "mijn" corazon?

Ik heb 5 exemplaren de afgelopen jaren 4 winters niet binnen overwinterd waarvan 2 in een pot zeer nat hebben overwinterd.
Ik heb er 2 in een pot staan en deze hadden zelfs minder bladschade dan mijn Atlas die in de volle grond staan.

Ik moet nog de bloei afwachten. Maar ik vermoed dat de corazon beter bloeit dan de atlas.
Ik had in het verleden bij de corazon al eind juni bloei. die vaak in juli en augustus uitbundig was (niet zo erg als in spanje ;-) maar toch).
Ik wil dit voorjaar van de corazon weer wat stekken nemen. (zowel wit als roze). En hier verder mee experimenteren.

Ik vermoed dat de corazon toch net iets beter tegen de Nederlandse winters kan (en ook zomers) dan de atlas.
Een strenge winter zou misschien wat meer uitkomst bieden.
Maar je kan natuurlijk niet spreken over significant met 5 exemplaren corazon en 1 exemplaar atlas.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor Jozef op 15 maart 2017 07:01

Jos kan je wellicht een stekje missen van je Corazon? Klinkt veelbelovend, of een tip waar ik deze Oleander zou kunnen aanschaffen?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor ick op 15 maart 2017 15:37

ik weet niet hoe uitbundig de Corazon bloeit, maar ik klaag vooralsnog niet over de bloei van de Atlas en de Villa Romaine. Ze bloeien een stuk eerder en uitbundiger dan de tuincentrumexemplaren en houden dat ook nog eens langer vol.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor Joery op 15 maart 2017 21:19

Ik heb de atlas, vila romain en de provence staan. Allen zijn de winter goed doorgekomen in volle grond met enkel op de koudste nachten een vliesdoek als bescherming.
Joery
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 03 sep 2013 21:28
Woonplaats: Dendermonde
9 bedankjes

Re: Atlas versus tuincentrum oleander

Berichtdoor Orlandi16 op 15 maart 2017 22:48

Jozef schreef:Hoi Orlandi16, heb je wellicht wat foto's? En kan je vertellen hoe je aan je planten bent gekomen?


Hier de link naar de topic:
viewtopic.php?f=33&t=9708
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten