Lechenaultia Biloba

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Lechenaultia Biloba

Berichtdoor Filmo op 14 apr 2017 01:23

Hallo,

Heeft er iemand kennis van deze plant?
Ik heb hem ooit 25 jaar geleden (jawel) in mijn bezit gehad, maar helaas waren mijn vingers nog niet groen genoeg om hem te kunnen behouden.
Het is een Australisch struikje.
Dat blauw heeft mij zo betoverd dat ik er sedertdien nog steeds vruchteloos naar op zoek ben gegaan.
Vorig jaar ben ik aan zaden (klein) geraakt, maar die hebben een 'smoke' behandeling nodig, als trigger om te ontluiken.
Nog niet gelukt tenzij misschien eentje.
Dus alle info hierover is steeds welkom.

Groetjes,

Filmo
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor draco op 14 apr 2017 14:06

Ik ken deze plant niet, maar heb het uit interesse opgezocht in Australian Native Plants van Wrigley % Fagg. Over het geslacht wordt gezegd: "Lechenaultia has proved to be a most difficult one to maintain for long periods in the garden. All species can be propagated very easily from cuttings. Seed has proved difficult.Rockery culture in perfectly drained sandy soil gives best results." Zelfs voor iemand met groene vingers lijkt het me geen makkelijke plant?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor Plien22 op 15 apr 2017 17:21

Hoi Filmo,

Ik heb verschillende soorten zaden uit Australie weten te laten kiemen met en zonder rookbehandeling maar het vergt wel geduld.
Je kan heel makkelijk het rookproces nabootsen door een klein beetje droog tuingoed, takjes en blaadjes enzo, te verbranden en het water met de asresten gebruiken om de zaden in te laten weken.
Ook kan je dit water gebruiken voor het begieten van de grond.

Echter, er zijn zaden uit Australie die ik ook maar niet gekiemt krijg.
Ik probeer al 4 jaar de Thysanotus multiflorus te zaaien, zonder enig succes... :cry:
Zou volgens internet erg makkelijk moeten zijn.... :?
Ik denk maar steeds....eens moet het me lukken!

Succes!
Paulien
Plien22
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 27 apr 2012 15:09
Woonplaats: Huizen
34 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor Filmo op 15 apr 2017 19:15

Plien22 schreef:Hoi Filmo,

Ik heb verschillende soorten zaden uit Australie weten te laten kiemen met en zonder rookbehandeling maar het vergt wel geduld.
Je kan heel makkelijk het rookproces nabootsen door een klein beetje droog tuingoed, takjes en blaadjes enzo, te verbranden en het water met de asresten gebruiken om de zaden in te laten weken.
Ook kan je dit water gebruiken voor het begieten van de grond.

Echter, er zijn zaden uit Australie die ik ook maar niet gekiemt krijg.
Ik probeer al 4 jaar de Thysanotus multiflorus te zaaien, zonder enig succes... :cry:
Zou volgens internet erg makkelijk moeten zijn.... :?
Ik denk maar steeds....eens moet het me lukken!

Succes!
Paulien
Plien22 schreef:Hoi Filmo,

Ik heb verschillende soorten zaden uit Australie weten te laten kiemen met en zonder rookbehandeling maar het vergt wel geduld.
Je kan heel makkelijk het rookproces nabootsen door een klein beetje droog tuingoed, takjes en blaadjes enzo, te verbranden en het water met de asresten gebruiken om de zaden in te laten weken.
Ook kan je dit water gebruiken voor het begieten van de grond.

Echter, er zijn zaden uit Australie die ik ook maar niet gekiemt krijg.
Ik probeer al 4 jaar de Thysanotus multiflorus te zaaien, zonder enig succes... :cry:
Zou volgens internet erg makkelijk moeten zijn.... :?
Ik denk maar steeds....eens moet het me lukken!

Succes!
Paulien
Beste Draco,

Het is ook niet mijn bedoeling om die in de tuin te kunnen behouden. Als potplant zou ik al héél content zijn. Misschien is er licht aan het einde van de tunnel (zie foto).

Beste Paulien,

Bedankt voor de tip ivm die asresten in water. Zelf heb ik de zaden in een zakje van vliesdoek op een stok in de rook bij het verbranden van wat snoeihout laten hangen. Komisch mss, maar hier heb ik toch een zaailing, waarvan ik hoop dat het de Lechenaultia is. Op internet vind ik niet echt een voorbeeld van zo'n zaailing. Evengoed kan het iets anders zijn...

Succes met jouw kweek van Thysanotus Multiflorus (mooie bloem trouwens).

Groetjes,

Filmo

/Users/filip/Desktop/P1060440.jpg (blijkbaar kan (of weet ik) niet hoe ik doe foto moet uploaden. Er staat nergens een trigger?!
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor hanscazan op 15 apr 2017 23:14

Filmo, als je drukt op reactie, staat onder "opties en bijlage toevoegen,
Kies bestand kiezen (bijv foto op je desktop zetten) en daarna bestand toevoegen. bevestig en foto staat erop
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor hanscazan op 15 apr 2017 23:17

foto toevoegen
foto toevoegen.PNG
foto toevoegen.PNG (13.56 KiB) 5219 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor Filmo op 16 apr 2017 12:19

P1060440.jpeg
Lechenaultia Biloba?
P1060440.jpeg (261.69 KiB) 5204 keer bekeken
Hopelijk is dit een zaailing van de Lechenaultia Biloba en geen Cordyline
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor draco op 16 apr 2017 12:35

Dit is geen dicotyl tenzij de kiemblaadjes al zijn afgevallen. Het is evenmin een Cordyline (monocotyl). Zaailingen van coniferen (Pinus) zien er hetzelfde uit. Staat er soms een den in de buurt?
Laatst bijgewerkt door draco op 16 apr 2017 13:04, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lechenaultia Biloba

Berichtdoor Filmo op 16 apr 2017 12:59

Ik vrees dat je gelijk hebt. Thx, Draco
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten