Brugmansia overwinteren in kruipruimte?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Brugmansia overwinteren in kruipruimte?

Berichtdoor Niels op 05 mei 2017 20:30

Hallo,

Ik heb net een paar stekken van Brugmansia besteld (warme groep).

Ik wil ze van de winter over gaan houden, maar mijn schuurtje is niet vorstvrij.
Nu zat ik te denken om ze in de herfst terug te snoeien tot een stokje van 20-30 cm (zo lang als mogelijk is) en ze dan in mijn kruipruimte te zetten.

De temperatuur is daar constant 12 graden, de relatieve luchtvochtigheid boven de 90% en het is er uiteraard pikdonker. Zo zou ik naar ik inschat maar eens in de maand wat water hoeven geven.

Heeft iemand dit al eens gedaan? denken jullie dat dit kan gaan lukken?
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Brugmansia overwinteren in kruipruimte?

Berichtdoor rick0308 op 06 mei 2017 00:30

Hallo Niels,

ik overwinter een aantal van mijn planten al jaren in de kruipruimte.
ik gebruik hier voor banaan kisten gevuld met turf.
ik overwinter cannas bananen salvia's eucomis en meer,
maar mijn brugmansia heb ik er niet staan omdat ik graag een grote stuikvorm heb en dit moeilijk in de kruip ruimte past.
je kunt de pot ook op zijn zijkant leggen alleen is dit met water geven lastig (wat ik nooit doe in de winter in de turf blijft alles vochtig genoeg)
en gelukkig kun je je brugmansia flink terug snoeien hij loopt weer heel goed uit.
dus ik denk dat je het best kan proberen.

ik heb nog nooit last gehad van de vochtige omstandig heden in mijn kruip ruimte maar bij mij in de buurt staan sommigen kruipruimtes soms in de winter onderwater.

ik zou zeggen probeer het eens :thumb_up:
rick0308
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 dec 2016 01:39
Woonplaats: Nijmegen
2 bedankjes

Re: Brugmansia overwinteren in kruipruimte?

Berichtdoor Niels op 06 mei 2017 07:50

Op zijn kant is geen gek idee.

Ik zou de planten in vierkante containers kunnen houden en bij de verhuizing naar de kruipruimte de containers vervangen door vuilniszakken die ik strak om de stam afsluit.

Dan kan ik een opening aan de zijkant in de zak maken, die na kantelen dus de bovenkant wordt. Zo kan ik toch van bovenaf water geven en de kluit kan ademen.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten