Bougainville, kan ik die zo laten overwinteren ?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Bougainville, kan ik die zo laten overwinteren ?

Berichtdoor hanscazan op 18 feb 2023 15:42

Winterbloei Bougainville
Bijlagen
20230216_bouganiville in overwinterings kamer.jpg
20230216_bouganiville in overwinterings kamer.jpg (240.6 KiB) 2344 keer bekeken
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Bougainville, kan ik die zo laten overwinteren ?

Berichtdoor Hansvdb op 18 feb 2023 20:26

Wat de koudegevoeligheid van Bougainville betreft, ze lijken wel wat te kunnen hebben. Vorig jaar had ik uit de uitverkoophoek van Intratuin twee stuks meegenomen, een lichtroze en een oranje van de soort spectabilis. Tegen de winter heb ik een aantal planten uit mijn kas binnengehaald maar de Bougainvilles had ik laten staan, ook tijdens de vorstperiode in december. Uiteindelijk toch maar binnen gezet. Beide planten leken doodgevroren, maar de een loopt over de hele lengte van de houtige takken weer uit, de ander, die alleen dunne takjes had, loopt weer uit vanuit de wortel.
Misschien dat de glabra wat gevoeliger is.

Ook Brugmansia's kunnen blijkbaar wel wat hebben. Twee had ik er die ik maar in de kas heb laten staan en toen ze dood leken buiten gezet heb. Van tevoren had ik al stekken genomen, dus ik vond het niet zo erg, ik had er al op geanticipeerd. Vorige week wilde ik de potten leeg maken en de planten weg gooien, maar tot mijn verrassing leken de wortels nog levend. Ik heb ze binnen gezet in nieuwe potgrond en nu zie ik weer allemaal jonge spruiten.

Blijkbaar kunnen planten meer hebben dan je denkt. Niet te snel weg gooien dus. Het gaat niet altijd goed. Mijn mooie Michelia alba had ik ook in de kas laten staan omdat ik las dat hij wel wat graden vorst kon verdragen. Helaas niet dus! Ook daarvan leeft de wortel nog, maar opnieuw uitlopen is er niet bij. Probeer nu maar eens een nieuwe te vinden. Genoeg aanbod in de VS, Azië en Australië, maar in Europa niets!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten