hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Berichtdoor thijs206 op 09 dec 2017 21:16

Mijn 3 hibiscussen ( alle drie rosa-sinensis) hebben een flinke knauw gekregen van de kou. Stonden te lang in de koude kas, vorstvrij maar niet warm genoeg. Bij 2 is het blad dof en grotendeels aan het verschrompelen, bij de derde is ongeveer de helft van het blad nog glanzend groen en de andere helft vergeeld. Ik heb ze nu natuurlijk snel naar binnen gehaald, maar twijfel wat te doen. Momenteel staan ze op zolder bij circa 15 graden en niet al te droge lucht. Of kan ik ze toch beter naar de warmte van de woonkamer halen in de hoop op nieuwe uitloop (en dan een lange winter in de droge lucht van de woonkamer houden)? Of (een optie waar ik nu nog niet aan wil denken) is de enige juiste plaats nu nog de composthoop?
Wie weet raad?!
thijs206
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 dec 2016 21:40
Woonplaats: Zwijndrecht (NL)
1 bedankjes

Re: hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Berichtdoor Dennis_S op 09 dec 2017 22:33

Ik wacht met smart af. Het is me nog nooit gelukt er een over te houden. In de zomer groeien en bloeien ze geweldig, maar in de winter gaat het mis.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Berichtdoor de Haan op 10 dec 2017 00:48

Ik heb er ook 1 de hele zomer in de tuin in pot gehad en hij staat nu al weer een maand of 2 in huis op een lichte maar geen zonnige plaats.
Hij doet het uitstekend, staat met een paar dagen weer te bloeien.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Berichtdoor mayja1 op 10 dec 2017 10:14

Oeii da's niet best. Grote kans dat ze, als de aarde vochtig was, inmiddels wortelrot hebben opgelopen. Vocht en kou is funest, vooral als het langer dan een dag duurt. Ik zou ze even van hun aarde ontdoen om te kijken hoe de wortels eruit zien.Zijn ze nog goed, dan opnieuw oppotten, de eerste week geen water. Op een warme, lichte plaats zetten, liefst huiskamer op een zonnige plek. Hij zal vrijwel al zijn blad wel verliezen en vermoedelijk ook een deel van jet hout. Pas als je in het voorjaar weer uitloop van nieuw blad ziet, het dode hout weg knippen.Overigens.... bij hernieuwde groei even opletten op de onderste uitloop, die kunnen er dan af, dat is groei van de entstok. Het is mij ook wel eens overkomen en heb ze er weer bovenop gekregen.
mayja1
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 26 dec 2012 11:44
Woonplaats: Terschelling
43 bedankjes

Re: hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Berichtdoor thijs206 op 14 dec 2017 21:11

Dank voor de tips! Ik hou ze voorlopig even wat droger en lekker warm binnen en dan verder wachten op het voorjaar...
thijs206
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 dec 2016 21:40
Woonplaats: Zwijndrecht (NL)
1 bedankjes

Re: hibiscus rosa-sinensis heeft kou gevat

Berichtdoor Dennis_S op 14 dec 2017 22:38

Nou hier nu twee weken binnen en al het blad is vergeeld en afgevallen. Het zit er bij mij gewoon niet in...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten