Vraagje Over Kokospotgrond Voor Een Bananenplant

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Vraagje Over Kokospotgrond Voor Een Bananenplant

Berichtdoor jan121212 op 13 jan 2018 01:26

hallo allemaal...
Aan alle bananenplant liefhebbers...
Gebruiken jullie wel eens Kokospotgrond?
Ben namelijk benieuwd of Kokospotgrond goed is voor een bananenplant?

Mvg Jan
jan121212
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 04 dec 2017 13:18
2 bedankjes

Re: Vraagje Over Kokospotgrond Voor Een Bananenplant

Berichtdoor Rob op 13 jan 2018 02:01

Kokos bevat weinig tot geen voeding jan, dus 100% kokosvezel is ongeschikt.
Niet zeker over kokos potgrond - het zal ongetwijfeld een iets rijkere component bevatten naast kokos, maar, ik zou een banaan liefst in iets meer voedingsrijk zetten.

Na afgelopen dagen moet je misschien beter aan Bonne vragen wat die maf allemaal uitvreet in die bananen bakken van hem.....het doet het in elk geval prima, en er komen in ieder geval lekkere naantjes aan :)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Vraagje Over Kokospotgrond Voor Een Bananenplant

Berichtdoor jan121212 op 13 jan 2018 04:10

Rob schreef:Kokos bevat weinig tot geen voeding jan, dus 100% kokosvezel is ongeschikt.
Niet zeker over kokos potgrond - het zal ongetwijfeld een iets rijkere component bevatten naast kokos, maar, ik zou een banaan liefst in iets meer voedingsrijk zetten.

Na afgelopen dagen moet je misschien beter aan Bonne vragen wat die maf allemaal uitvreet in die bananen bakken van hem.....het doet het in elk geval prima, en er komen in ieder geval lekkere naantjes aan :)


thx voor de reactie!
Ik plant normaal mijn bananenplant in potgrond met perliet erdoor gemixt, en naar 6 maanden krijgt hij elke maand voeding, maar ik had een video gezien op you tube, weet je wat, kijk deze you tube video maar even, is indonesia taal maar je kunt engelse ondertiteling inschakelen rechts onderin.

https://www.youtube.com/watch?v=XXtDk4fR7D8

Ik dacht dus, bananenplant in grote POT (niet in de volle grond) dan op de bodem 5 cm hydrokorrels dan de pot vullen met kokos potgrond gemixt met perliet.
Ik ben met name benieuwd of er mensen zijn die überhaupt kokos potgrond als grondsoort gebruiken bij hun bananenplant in pot?

wil niet dom overkomen, maar wie of wat is bonne? oh net even gegoogeld, hij had bananen aan zijn plant lol, good job :applaus:
jan121212
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 04 dec 2017 13:18
2 bedankjes

Re: Vraagje Over Kokospotgrond Voor Een Bananenplant

Berichtdoor draco op 13 jan 2018 16:08

Rob schreef:Kokos bevat weinig tot geen voeding jan, dus 100% kokosvezel is ongeschikt.
Niet zeker over kokos potgrond - het zal ongetwijfeld een iets rijkere component bevatten naast kokos, maar, ik zou een banaan liefst in iets meer voedingsrijk zetten.

Na afgelopen dagen moet je misschien beter aan Bonne vragen wat die maf allemaal uitvreet in die bananen bakken van hem.....het doet het in elk geval prima, en er komen in ieder geval lekkere naantjes aan :)


Kokos potgrond of cocopeat moet niet worden verward met de grondstof kokosvezel dat als samengeperst product wordt verkocht. Doorgevroren zwartveen als basis voor potgrond bevat evenmin voedingsstoffen en heeft een lage pH door de aanwezige organische zuren. Samengestelde potgrond moet voldoen aan een bepaalde norm. Dat houdt in dat o.a. de zuurgraad is geneutraliseerd en er voor circa 3 maanden plantenvoeding aan is toegevoegd. Zelf meng ik een flinke schep organische meststof door de potgrond (DCM minigran mix 5).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vraagje Over Kokospotgrond Voor Een Bananenplant

Berichtdoor Carlo op 13 jan 2018 21:05

Ik gebruik cocospeat alleen om te zaaien maar dan ook voor werkelijk alles wat ik zaai van banaan tot tomaat. Grotere planten krijgen van mij een mix van eigen merk potgrond van de lokale tuinder of fleurella van karwei en dat gemengd met cocospeat. Veel potgronden worden bij uitdroging een grote harde koek waar het water gewoon vanaf stroomt. Daarom meng ik met cocospeat zodat de grond makkelijker water opneemt. Zoals je gelezen hebt heeft het voor maar enkele maanden toegevoegde voedingsstoffen dus die meng ik altijd extra bij met peters oplosbare voedingsstoffen.
Probeer in ieder geval niet de goedkoopste grond te kopen want daar wordt je op af gerekend.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten