Wortelrot voorkomen met deze meter?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor davea op 19 feb 2018 15:06

Mijn planten groeien goed onder kunstlicht. Ook in de winter dankzij bodemverwarming en de verwarmde potten. Toch dacht ik een voedingsprobleem in mijn planten te hebben vanwege misvormde bladeren en vergeling

Iemand wees me erop dat het iets weg had van onder of overwatering. Ondanks dat ik zo voorzichtig was bleek, nadat ik de kluit uit de pot haalde de grond erg vochtig en waren er enkele zwarte wortels.

Snel drogere verse grond toegevoegd en in kleinere pot gezet. Toen bodemverwarming aangelegd met thermostat Wat niet zakt onder de 20 Garden in de nacht

Nu wil ik overwatering ook voorkomeny. Iemand een idee bij deze meter? Is dit Wat om te gebruiken alvorens water te geven, met name in de winter

https://www.conrad.nl/nl/q-1100-4-in-1- ... 72506.html

Nu growlights, bodemverwarming en deze meter. Kan niet meer mis gaan dacht ik nu?
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor mediterra plants op 20 feb 2018 21:15

Ik ben benieuwd wat ik heb ook al meerdere toestellen gekocht maar allemaal brol.
Ik denk eraan om een professionele bodevochtmeter te kopen maar dit kost gauw een kleine 200€.
De meeste goedkopere meters zijn met een veer maar als je ze een eindje in de pot laat staan slaat de meterwijzer tilt.
Ik ben benieuwd wie er een goedkoper dan 200€ toestel weet.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor davea op 20 feb 2018 23:13

dacvht hem alleen te gebruiken om te kijken of hij water nodug heeft.
niet om er permanent in te zetten

hoewel ik wel 200 over zou hebben voor een goede
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor draco op 21 feb 2018 01:43

Je kunt met je vinger voelen of de aarde nat of droog is in plaats van op een vochtigheid sensor te vertrouwen. Voordeel hiervan is dat je met vallen en opstaan leert over de behoeftes van de individuele plant. Varens kun je niet makkelijk overwateren. Succulenten bevinden zich aan de andere kant van het spectrum. Beoordeling van het gewicht van een kleine potplant in veen- of kokosgrond verschaft ook inzicht over het vochtgehalte.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor davea op 21 feb 2018 06:03

ja dat probeerde ik dus ook met heliconias, maar indanks mijn gevingee, bleek de kern, doorweekt. hopelijk met deze meter niet meer
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor draco op 21 feb 2018 10:05

Een luchtige samenstelling van de potgrond is bepalend voor een goede afwatering. Het is belangrijk dat er lucht in de aarde kan doordringen tussen opeenvolgende gietbeurten. Bij gebrek aan zuurstof verstikken de wortels. Hopelijk werkt zo'n meter, ik heb er geen ervaring mee.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor davea op 21 feb 2018 10:52

Dan kan ik op zn minst zien of de grond niet te nat is
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor yme op 21 feb 2018 22:28

De meeste goedkopere meters zijn met een veer


ah.. is het dan ook zo dat door het dieper de grond induwen van de meter de wijzer gaat uitslaan?
Ik zie vaak dat de bovenste 5-10 cm kurkdroog zijn en dat wanneer je de meter helemaal de grond induwt, dat je dan toch de maximale uitslag krijgt. En dat klopt m.i. niet.

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een hydrometer die nauwkeurig kan meten en een lange probe heeft. het grote nadeel van een vinger is de lengte: je komt nooit onderin de pot. En het is juist mijn ervaring dat onderin de problemen kunnen ontstaan. Ondanks mijn "vinger" en goedkope hydrometer heb ik verschillende planten verzopen...

Nu ben ik deze meter tegengekomen: http://reotemp.mybigcommerce.com/garden-and-compost-moisture-meter/
Maar werkt dit ding? of is het net zo slecht als de metertjes van het tuincentrum, maar dan alleen langer?

btw: als iemand een idee heeft over een nauwkeurige hydrometer met een lange probe, zou ik dat graag willen weten :mrgreen:

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor draco op 22 feb 2018 01:55

Overbewatering is te vermijden door de plant klein op te potten zodat deze het gietwater snel opneemt. Als verpotten noodzakelijk is, gebruik dan een pot van ± 4 cm grotere doorsnede en diepte. Dus onderdruk vooral de neiging om een jonge onvolgroeide plant direct in een speciekuip te zetten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wortelrot voorkomen met deze meter?

Berichtdoor davea op 22 feb 2018 15:12

yme schreef:
De meeste goedkopere meters zijn met een veer


ah.. is het dan ook zo dat door het dieper de grond induwen van de meter de wijzer gaat uitslaan?
Ik zie vaak dat de bovenste 5-10 cm kurkdroog zijn en dat wanneer je de meter helemaal de grond induwt, dat je dan toch de maximale uitslag krijgt. En dat klopt m.i. niet.

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een hydrometer die nauwkeurig kan meten en een lange probe heeft. het grote nadeel van een vinger is de lengte: je komt nooit onderin de pot. En het is juist mijn ervaring dat onderin de problemen kunnen ontstaan. Ondanks mijn "vinger" en goedkope hydrometer heb ik verschillende planten verzopen...

Nu ben ik deze meter tegengekomen: http://reotemp.mybigcommerce.com/garden-and-compost-moisture-meter/
Maar werkt dit ding? of is het net zo slecht als de metertjes van het tuincentrum, maar dan alleen langer?

btw: als iemand een idee heeft over een nauwkeurige hydrometer met een lange probe, zou ik dat graag willen weten :mrgreen:


Deze heb ik geprobeerd. Werkt top
https://www.conrad.nl/nl/q-1100-4-in-1- ... 72506.html
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 05 jul 2009 21:24
Woonplaats: Schiedam
2 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten