Brugmansia permanent in volle grond?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Wimsomnia op 27 sep 2018 07:34

Niels schreef:Ik denk dat je stek groter zal zijn dan je uitgelopen, getraumatiseerde wortelkluit.


@Niels : Ik ga volledig akkoord met je bemerkingen, de kans op succes is inderdaad zeer klein en ik heb dan ook al de nodige stekken die binnen aan 't wortelen zijn.(zie foto)

Op de andere foto zie je hoe de teruggesnoeide plant er nu bij staat.

Maar ik beschouw dit meer als een probeersel, een experimentje, of hoe je het ook wil noemen.

Daarom probeer ik bij jullie te weten te komen wat ik dan het beste doe om toch maar de meeste kans op succes te hebben.

Ergens anders las ik dat er in sommige tuincentra blijkbaar "doeken" worden verkocht speciaal bedoeld om planten tegen vorst te beschermen. Daar ga ik me in ieder geval toch eens over informeren.

IMG_3981.JPG
IMG_3981.JPG (89.03 KiB) 5018 keer bekeken


IMG-3976.JPG
IMG-3976.JPG (210.17 KiB) 5018 keer bekeken
Wimsomnia
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 dec 2017 18:09
0 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Hansvdb op 27 sep 2018 08:51

@ Wimsomnia: Die doeken die je noemt (hoezen) zijn bedoeld om de plant bij vorst te beschermen tegen de wind. Als het vriest dan kan de plant geen water opnemen en droogt hij uit. De hoes voorkomt dat.
Die hoezen houden niet de kou tegen. Beschermingsmaatregelen zoals inpakken met sparrentakken, riet, enzovoorts hebben hetzelfde doel.

Planten die tegen vorst kunnen hebben meer suikers in hun cellen waardoor ze bij een lagere temperatuur pas bevriezen. Brugmansia´s hebben dat niet en zullen bij vorst onherroepelijk bevriezen. Leg een takje of een blad in het vriesvak van je koelkast en zie wat er gebeurt.

De enige mogelijkheid om ze over te houden is hun temperatuur boven nul houden.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Wimsomnia op 21 feb 2019 08:57

Hoi!

Hierbij de foto's van mijn "experimentje" om een Brugmansia in volle grond te laten overwinteren. Rondom de plant kippengaas gevuld met droog verhakseld berkenhout en een dakje erop. Bij hévige vorst(die hier toch meestal niet lang duurt) gaat er nog vliesdoek over en mogelijk dekens en plastic. Zo gauw de vorst gedaan is gaat dat er allemaal terug af om het "luchtig" te houden en schimmels enzo geen kans te geven. Het is hier 3 nachten na mekaar rond de -10C . Tussenin langere perioden van rond de -3C

Met dit warme weer overdag, het dak en zeiltje eraf gehaald. Op twee plaatsen was het "vulsel" aan de buitenkant niet rond de plant terecht gekomen. Dat had ik opgelost met door het kippengaas op die plaatsen er plastic tussen te duwen. Nu heb ik het plastic er eventjes terug uitgetrokken en de 2 takken die ik kan zien en aanraken zien er vrij goed uit: ze zijn nog hard, geen verslijming, 1 klein, zeer smal groefje in het verhoutte gedeelte is zelfs nog groen. En dit zijn toch de takken die het dichtst bij de wand zitten.....Alles zal afhangen van hoe hard het nog gaat vriezen. De plant is misschien kapot maar de wortel geef ik veel kans. Hoop doet leven..... :-)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wimsomnia
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 dec 2017 18:09
0 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Robert1969 op 22 feb 2019 19:19

Mij is het voor het tweede jaar achterheen niet gelukt. Ik ben wel klaar met de brugmansia. De mijne stonden geheel ingepakt met noppenfolie en een laag droge bladeren op mijn volkstuin in Deventer op zware kleigrond.
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Wimsomnia op 23 feb 2019 10:41

Tja, je moet ook gewoon wat geluk hebben, denk ik. En een zachte winter.

Maar bij jou zit die kleigrond er misschien voor iets tussen...
Wimsomnia
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 dec 2017 18:09
0 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Robert1969 op 23 feb 2019 19:37

Wimsomnia schreef:Tja, je moet ook gewoon wat geluk hebben, denk ik. En een zachte winter.

Maar bij jou zit die kleigrond er misschien voor iets tussen...


Denk dat je daar gelijk in hebt. Dit jaar maar wat anders proberen, er is nog genoeg te proberen.
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor p e t e r op 25 feb 2019 12:19

Ik heb je afbeeldingen juist gezet. (het adres van je afbeeldingen met img-tag)

Ik heb ook slecht resultaat met het overwinteren in de volle grond. Enkel een zwakke wortelstek die het sporadisch overleefd heeft die niet uitgroeide tot een mooie plant.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Noes op 04 jun 2019 21:45

Hallo,

Mijn brugmansia heeft de winter overleeft. Boven op zolder.
Nu staat die weer buiten en gaat hij aardig goed. Alleen heeft hij Boven in een holle tak. En de andere vertakking is in de top wat bruin en slap. Weet iemand iets wat ik daar tegen kan doen?

Groetjes
Noes
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 jun 2019 21:38
1 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor batdah op 06 jun 2019 09:18

Noes schreef:Hallo,

Mijn brugmansia heeft de winter overleeft. Boven op zolder.
Nu staat die weer buiten en gaat hij aardig goed. Alleen heeft hij Boven in een holle tak. En de andere vertakking is in de top wat bruin en slap. Weet iemand iets wat ik daar tegen kan doen?

Groetjes

Weghalen.terugsnoeien..afzagen etc...afhankelijk van het formaat struik...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Niels op 06 jun 2019 09:50

Als je een foto hebt kunnen we er meer over zeggen
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten