Brugmansia permanent in volle grond?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Wimsomnia op 23 maart 2018 01:40

Hoi,

Al in 2 voortuinen heb ik Brugmansia's gezien die waren uitgegroeid tot
kleine bomen.

Ze werden duidelijk niet elk jaar "binnen" gezet.

Nu vraag ik mij af hoe men dit doet. Ik neem aan dat de wortels voldoende kunnen
beschermd worden tegen de vorst maar wat dan met de takken?

Volgens mij kan je die afdekken met welk materiaal je ook wilt, als het
écht eens hard vriest gaan die toch kapot, niet?

Weet iemand hoe je dit voor mekaar krijgt?

Alvast bedankt voor elke reactie!!
Wimsomnia
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 dec 2017 18:09
0 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Dennis_S op 23 maart 2018 08:19

Brugmansia kan donker en koud lange periode overwinteren. Maar de lucht moet wel aan de droge kant zijn, ofwel de plek moet goed ventileren. Nattigheid tast de bast aan is mijn ervaring. Ik denk dus dat je best een Brugmansia zou kunnen overwinteren, mits je deze voorziet van een hokje. En deze vorstvrij houdt met een warmtebron. Vorstvrij is genoeg, het hoeft niet warm te zijn. En dus zorgt voor enige ventilatie. De uitdaging is wel dat als je ze in de vollegrond hebt, ze in een jaar tijd wel 2 m hoog worden. Dat vergt nogal een bouwwerk. Of je moet elk jaar terugsnoeien. Je brengt me op een idee! Ik heb er ook een in een erg grote kuip die ik liever ook niet heb staan. Misschien gaat deze ook wel de volle grond in, hokjes heb ik nlk genoeg ;)
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Niels op 23 maart 2018 15:54

Ik denk toch echt dat ze dan elke winter uitgegraven worden en flink terug gesnoeid vorstvrij overwinteren.Het kunnen zo na een aantal jaren behoorlijke jongens worden.

De zogenaamde koude groep Brugmansia's kunnen soms een mespuntje vorst hebben, maar voordat dat bomen zijn ben je wel heel veel jaren verder.

Hier een voorbeeld filmpje van een boom die klaar gemaakt wordt voor de winter.

https://www.youtube.com/watch?v=a3mdefqW85Y
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Robert1969 op 28 jun 2018 22:11

Afgelopen winter 2 brugmansia's ingepakt in een hokje van noppenfolie, vliesdoek en droge bladeren. Na afgelopen winter droge holle takken zo dood als een pier. teveel kou kunnen ze dus totaal niet hebben. Staan er nu weer 2 in volle grond, deze gaan aankomende winter in de kruipruimte thuis
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Niels op 28 jun 2018 22:24

Kruipruimte heb ik afgelopen winter gedaan en ze hebben het allemaal overleeft. Het duurt wel tergend lang voor ze weer op gang komen.

Volgend jaar ga ik ze in april eerst een paar weken in een kamer wakker laten worden voor ze naar buiten gaan.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Robert1969 op 28 jun 2018 23:16

Dank je voor je reactie. Dan wordt het de kruipruimte dus.
Blad eraf gehaald neem ik aan?
Mijn nieuwe stellen die ik heb gekocht gaan ook mega langzaam dit jaar, groeien veel langzamer dan de stekken van vorig jaar.
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Niels op 29 jun 2018 00:18

Ja , ik heb ze op de dag voor de eerste nachtvorst helemaal terug gesnoeid tot een kapstok, waar mogelijk wel de Y splitsing behouden.

Vervolgens heb ik de kluit uit de pot gehaald en in een vuilniszak gedaan met een opening in de zijkant.
Zo konden ze liggend overwinteren en kon ik water geven via die opening, dat hoefde maar 1 keer.

In de lente heb ik een ongeveer een derde van de kluit weg gesneden met een broodmes en de planten met verse potgrond in een bouwemmer gezet. Het eerste blad wat erop komt is vervormd en vergeelt, maar het latere blad is wel weer goed.

Dit overleven ze goed, maar de uiteinden van de takken die de grond in de kruipruimte raken kunnen wat terug rotten.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Jozef op 09 jul 2018 18:39

Vorig jaar voor een prikkie op een veiling brugmansia bomen gekocht. 2 exemplaren in volle grond zo dood als een pier. Exemplaar wat vorstvrij is weggezet doet het prima voornamelijk op de nieuwe uitlopers. Mijn conclusie, een verhuisplant, buiten kansloos.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Wimsomnia op 25 sep 2018 20:52

Jozef schreef:Mijn conclusie, een verhuisplant, buiten kansloos.


Even een oude "discussie" terug wakker maken....

Dit jaar ga ik het toch maar eens riskeren om een Brugmansia in volle grond te laten overwinteren.
Heb hem daarnet geplant en alvast rond de plant een mengeling van bladeren, stro en vers gemaaid gras gelegd, kwestie van de wortels toch al wat te beschermen tegen de komende koude/vorst.

Het citaat van Jozef hierboven is duidelijk maar toch....

Iemand nog ervaringen/ideeën hierover?

Alvast bedankt voor elke reactie!!
Wimsomnia
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 dec 2017 18:09
0 bedankjes

Re: Brugmansia permanent in volle grond?

Berichtdoor Niels op 26 sep 2018 21:20

Neem nu van de plant een stek en wortel die op de vensterbank. Vergelijk je buitenplant (mocht iets van de wortels overleven) straks in juli met je opgegroeide stek.
Ik denk dat je stek groter zal zijn dan je uitgelopen, getraumatiseerde wortelkluit.

Onderstaande knapen zijn stekjes van najaar 2016. De onderste is inmiddels 2 meter hoog vanaf de voet en 2,5 meter breed. Beiden overwinterd in de kruipruimte.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Niels op 05 nov 2018 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten