Mooi zomerplaatje van een Aroide

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Mooi zomerplaatje van een Aroide

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 sep 2018 20:16

Het mooie lijnenspel bij het openen van het blad was wel even een kiekje waard.

Ook deze Xanthosoma sagittafolia wordt op den duur een monsterplant. Volgend jaar maar in een grotere pot.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (156.69 KiB) 2544 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Mooi zomerplaatje van een Aroide

Berichtdoor yme op 06 sep 2018 15:04

nice!

Ik heb dit jaar de Xanthosoma sagittafolia "frozen planet" gekregen. Heb geprobeerd wat te vinden over hoe je deze plant het beste kan overwinteren: als knol, of bij 15 graden langzaam laten doorgroeien, of op kamertemperatuur...
Maar ik heb weinig kunnen vinden. (behalve dan dat ze in de natuur in een rusttoestand komen als de groeiomstandigheden niet goed zijn, wat zou kunnen betekenen dat je deze plant als knol kan overwinteren..

Hoe overwinter jij deze plant?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Mooi zomerplaatje van een Aroide

Berichtdoor Gouden HandPalm op 06 sep 2018 19:53

Dag Yme

Ja, je kunt ze als knol overwinteren, uit de pot, maar ze zijn zwaar tropisch en kunnen niet tegen temps beneden de 12-15 graden!

Ik wist dat niet en dacht dat ze hetzelfde aankonden als Colocasia's, die een koude kas wel doorstaan. Maar alles ging daar bij X. dus flink rotten, behalve 1 klein knolletje dat ik in de kamer bewaarde. Daar is deze plant gelukkig uit gegroeid, maar de andere soort X. (Ben even de naam kwijt, de donkerbladige variant) ben ik dus helemaal verspeeld daardoor.

Kortom: ze kunen alleen warm overwinteren anders ben je ze onherroepelijk kwijt. Deze gaat als grote knol in november naar A'dam en overwintert daar op 18 C. Alleen dan gaat het goed!
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Mooi zomerplaatje van een Aroide

Berichtdoor yme op 06 sep 2018 20:45

thanks!

Dat is nuttige informatie. :thumb_up: Ook fijn dat 18 graden ook goed is. Op zolder zal ik veel lager wel niet komen.
Ik ga kijken of het mij deze winter ook lukt!

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten