Nazomertoetje!

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Nazomertoetje!

Berichtdoor Dennis_S op 27 sep 2018 21:55

Ik heb een Brugmansia die in etappes bloeit, maar zoals deze nu bloeit heb ik nog niet eerder meegemaakt. De hele straat is vervuld van de geur en schat dat er circa 200 bloemen in zitten. Bloeien ze elders ook zo rijk? Is het het warme weer?
20180920_100413.jpg
20180920_100413.jpg (79.75 KiB) 2505 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nazomertoetje!

Berichtdoor Niels op 29 sep 2018 09:14

De Brugmansia die je hebt staan is een suaveolens cv. waarvan de naam onbekend is maar die bij veel mensen in de tuin staat omdat ze veel verkocht wordt in tuincentra. Ik heb er ook een staan.

Het is inderdaad een bijzonder dankbaar bloeiende plant. De bloei heeft pieken maar is wel veel constanter dan bij veel andere Brugmansia's. Je hebt haar goed verzorgd want om tot zo'n rijke bloei te komen heeft ze van alles veel nodig.

De geur van deze vind ik maar zo zo, doet me denken aan een drop-menthol snoepje.
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes

Re: Nazomertoetje!

Berichtdoor Carlo op 29 sep 2018 13:19

Ik vind dit moeilijke planten als ze in pot staan. Heb altijd geel blad en nauwelijks groei. Duidelijk tekortkomingen dus ondanks goede potgrond vermengd met compostgrond. Zet ze dus elk voorjaar in de volle grond waar ze het veel beter doen. Ook hier een zeer late bloei met wel 50 bloemen erin. Binnenkort ga ik wel lager terug snoeien want de planten van vorig jaar hebben teveel kaal hout met pas de bloemen vanaf 1,5m hoogte.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Nazomertoetje!

Berichtdoor Niels op 29 sep 2018 13:53

Het oude blad hoort te vergelen, maar als de hele plant vergeelt geef je te weinig stikstof.

Ze hebben graag kalk in de grond (ik meng zeewierkalk door de potgrond) en tijdens het groeiseizoen twee keer per week een goede portie voeding met relatief weinig fosfor. Ook moet de grond tussen het water geven in kunnen drogen (zoals bij verreweg de meeste planten)

Bij die verzorging zou je plant niet moeten vergelen.

Planten die van niet bloeiend hout zijn gestekt zullen ieder jaar weer lang nodig hebben om te gaan bloeien. Het kan de moeite waard zijn om zelf stekken te nemen van bloeiend hout in het najaar en daar mee verder te gaan in plaats van de moederplant
Niels
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 02 maart 2017 10:32
9 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten