Lavatera

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Lavatera

Berichtdoor Hitch op 14 jan 2019 13:06

Ik heb al enkele keren Lavatera aangeplant maar deze bleken toch lang niet zo winterhard als de verkopers me deden geloven. Zijn er echt winterharde soorten? Waar kan ik ze vinden?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lavatera

Berichtdoor draco op 14 jan 2019 13:31

Volgens Gardening on the Edge (Drawing on the Cornwall Experience) is Lavatera arborea de beste keus, zone 8a -12°C volgens Dave's Garden. Niet onverwoestbaar dus en vermoedelijk is vocht het grootste probleem bij deze kruidachtige planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lavatera

Berichtdoor Hitch op 14 jan 2019 13:36

Dan ga ik daar eens naar op zoek. Bedankt voor de info Draco!
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lavatera

Berichtdoor batdah op 31 jan 2019 03:30

Op een beschutte plaats heeft deze meer kans en de plant is kortlevend maar zeer eenvoudig te stekken. Ik had in Breda de wilde vorm van L. olbia welke bijna boomachtig uitgroeide maar na een jaar of vijf toch na de voorjaarssnoei niet meer uitliep maar wel voor honderden zaailingen zorgde. En idd wat drogere zandgrond maakt ze wat meer bestendig voor het noord Europese klimaat.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten