Campsis

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Campsis

Berichtdoor RandyK op 05 maart 2019 16:32

Hallo ,

Ik heb mezelf 2 Campsis Radicans ( flamenco en flava ) aangeschaft. Dit omdat het natuurlijk een prachtige bloeiende klimmer is. Maar nu zit ik een beetje met een dubio waar ik niet veel informatie over kan vinden. De planten hebben beide al knoppen en lijkt het me dus zaak voor een goeie groei om ze snel te poten. Maar nu weet ik dat het vrij vorstgevoelige planten zijn. Is het dus verstandig om ze nu te poten of is het misschien beter nog een paar week aan te kijken wat het weer doet ?

Bij voorbaat dank !

Met vriendelijke groet
Randy
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Campsis

Berichtdoor draco op 05 maart 2019 17:05

Campsis radicans is volkomen winterhard als de plant in (winter)rust is i.e. bladloos. De aangeschafte planten zijn in de kas gekweekt of geïmporteerd uit Zuid Europa en verdragen in hun huidige staat nauwelijks vorst. Beter nog een maand wachten met uitplanten. Bovendien bloeit Campsis in de zomer eindstandig op het nieuwe hout. Zolang er geen nachtvorst wordt voorspeld, kunnen de potten buiten blijven staan. De takken die gebloeid hebben mag je vroeg in het voorjaar voordat ze gaan uitlopen flink terugsnoeien tot 2 à 3 paar knoppen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Campsis

Berichtdoor RandyK op 05 maart 2019 17:10

Bedankt draco voor de snelle reactie. De planten zijn inderdaad bladloos.Ze hebben knoppen op het oude hout waar takken uit gaan komen. Poten dus of het zekere voor het onzekere nemen?
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Campsis

Berichtdoor draco op 05 maart 2019 18:12

De knoppen zijn dan bladknoppen die gepaard en alternerend aan de oude takken zitten. De nieuwe zijtakken ontwikkelen in de zomer aan het einde de bloeiwijzen, die van onderaf naar de top tot aan de herfst bloemen produceren. Nu uitplanten lijkt me gezien de weersvooruitzichten wel verantwoord. Geef ze alvast een dosis organische mest mee. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Campsis

Berichtdoor RandyK op 05 maart 2019 22:05

Oké top , harstikke bedankt , ga ik dat morgen doen :thumb_up:
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Campsis

Berichtdoor batdah op 05 maart 2019 22:30

Hou met de standplaats ook rekening dat ze op den duur ook wortelopslag gaan vormen die behoorlijk hinderlijk kan zijn...ik had in Breda indian summer staan die na een jaar of 8 behoorlijk wat opslag gaf welke moeilijk te verwijderen was tussen de onderbegroeiing. Voor mij is dat een reden om deze klimmer niet meer toe te passen...blijft dat deze fraai bloeit en verder gemakkelijk in onderhoud is....en bijna onverwoestbaar is :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten