Leucadendron laureolum hybrid

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor draco op 05 jun 2019 16:35

Of ik hiermee een geslaagde aankoop heb gedaan, weet ik niet maar ik kon deze niet laten staan.
Heeft iemand ervaring met dit lid van de Proteaceae en kan deze plant vorstvrij worden overgehouden?
Bijlagen
Leucadendron laureolum 'Burgundy Sunset'.jpg
Leucadendron laureolum 'Burgundy Sunset'.jpg (194.7 KiB) 4846 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor batdah op 06 jun 2019 09:08

Mijn ervaring is dezelfde als de jouwe....ik heb 2 weken terug een Sunset en een gele waar ik de naam nu even niet van weet gekocht...van hetzelfde merk, Flora Toscana. Overgens hier struikel je over de Protea achtingen allemaal van Flora Toscana...ik heb begrepen dat ze nagenoeg geen voeding mogen en op een zurig los substraat groeien en wel vorst verdragen maar dan poederdroog moeten zijn....een graad of 5 moeten ze makkelijk aankunnen...

Ps of topic,
Ik wil als ik nog ruimte over heb de nodige Protea achtingen gaan proberen...ik ben nu bezig met de tuinaanleg hier wat een hels karwij is...gelukkig heb ik hulp van deze of gene met zware landbouwmachines en kraan..tractor etc....ik ben nu onze Rhododendrons uit Nederland aan het planten die staan in kuipen van 30 tot 60 cm er moeten er ongeveer een 150 geplant worden deze week want dit is een koele week...de planning van deze week is het totaal planten van 400 heesters allemaal in kuipen variërend van 10 liter tot 250 en 500 liter...de vracht van vorige week bedroeg 44 pallets en palletboxen van wat uit onze tuin uit Nederland gehaald was vorig jaar april...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor draco op 06 jun 2019 10:24

Dat leest inderdaad als een helse klus Batdah. Ik heb 2 keer het genoegen gesmaakt een nieuwe tuin in te mogen richten zij het op veel kleinere schaal. Rhodo's voelden zich hier helaas niet thuis dus zijn het vooral esdoorns geworden. Gisteren heb ik nog een 3 tal fraaie palmatum cv's op de kop getikt, 'Manyo no sato', diss. 'Hana Matoi' en diss. 'Red Feathers'. Ik heb ze in een grotere container gezet in afwachting dat er in de tuin een plek voor ze vrijkomt. Portugal zal minder geschikt zijn voor Japanse esdoorns hoewel Esveld in Boskoop naast de collectie aanplant esdoorns ook een fraaie verzameling Rhododendrons heeft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor batdah op 06 jun 2019 13:59

Hier staan veel Acer palmatum cultivars, sterker nog in Lousa is een grote boomkwekerij met velden vol struiken en kleine bomen tot wel 5 meter hoog, ikzelf houdt niet van dat donkere gebladerte maar de lokale bevolking wel..dus staan de roodbladige palmatums hier in heel wat tuinen..Rhododendrons en wat vroeger Azalea japonica genoemd werd groeit hier uitstekend tot enorme formaten vandaar dat ik ook alles meegenomen heb wat ik in Breda had staan.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor draco op 06 jun 2019 17:52

De voorkeur voor roodbladige Acer cultivars in Portugal is misschien te verklaren omdat het blad van deze varianten minder gevoelig is voor zonnebrand. Ik vind zelf de geelbladige palmatums zoals Orange Dream erg fraai evenals de Acer shirasawanum 'Aureum'. Maar ook het reticulatum type blad ('Ariadne') spreekt mij aan evenals sommige bontbladigen. De laatste categoriën zijn vrij gevoelig voor felle zon.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor batdah op 06 jun 2019 23:54

Ik heb in het verleden de bamboe achtig ogende cv “ Koto no Ito” gehad/ geprobeerd , meerdere exemplaren want dat vond ik toen de gaafste :mrgreen: maar helaas ... en nog een roze/ groene palmatum cultivar ( groen met ik meen roze vlekken/ strepen de naam weet ik niet meer na een eenmalig incident meer dan 10 jaar terug) en alle verloren aan laat ik het omschrijven als taksterfte..( verticillium) .een bekende doodsoorzaak van vele Acers , een herplant op dezelfde plaats is niet raadzaam vandaar dat ik er nooit mee verder ben gegaan...
Groenbladerige cultivars ( welke mijn voorkeur hebben) worden hier zelden aangeplant en ik kan me voorstellen dat die het hier moeilijk hebben...in Nederland zien die er vaak al niet uit...laat staan hier in de zon met hoge lichtintensiteit...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor draco op 07 jun 2019 01:06

Taksterfte als gevolg van een schimmel (Verticillium) komt hier af en toe voor meestal bij nieuwe aanplant. Een oudere esdoorn onderging dit lot al 2 x maar herstelde na verwijdering van de aangetaste takken. Esdoorns doen het verrassend goed op de voormalige zeebodem. Vermoedelijk omdat deze weinig ziektekiemen bevat. Boeren gaan hier steeds vaker over tot het telen van tulpen waarvoor in de bollenstreek steeds meer gif moet worden gebruikt. Vroeg of laat zullen de bollenziektes hier ook wel worden geïntroduceerd.
Laatst bijgewerkt door draco op 07 jun 2019 01:14, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor batdah op 07 jun 2019 01:12

Ik vrees dat ik deze ziektes hier dan wel ga introduceren ....aangezien een andere liefhebberij het telen van bloembollen is...

Ps excuses voor het kapen van je topic van de Leucadendron cv’s is.. :oops:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor draco op 07 jun 2019 01:16

Maakt niet uit Batdah, ik krijg tenslotte provisie als 'influencer' maar niet heus. :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Leucadendron laureolum hybrid

Berichtdoor s.janssen op 07 jun 2019 21:50

Ik heb de laatste 2 jaar protea en banksia met succes hier, helaas de hybride of cultivars van deze leverancier zijn niet zo sterk en overleven vaak niet de overwinteringskas. Waar heb je ze gekocht Han? Ik ben nieuwsgierig.

Groeten, Sylvan
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten