Het lotus experiment

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Het lotus experiment

Berichtdoor Troposfeer op 19 sep 2019 12:31

In Nederland heb ik ooit ook lotus gezaaid, in een klein aquariumpje met verwarmingselement. Zaden eerst afgeveild. Kieming ging razendsnel. Daarna in de vijver in de tuin, maar de zomer dat jaar was niet best waardoor het plantje maar langzaam groeide. In de herfst naar binnen gehaald en in een bak onder een schuin dakraam koel overwinterd. Helaas overleefde hij de winter niet, versnotte helemaal.

Hier in Portugal ben ik sinds een jaar of drie weer opnieuw begonnen. Ik heb 4 bakken van 270 liter permanent buiten met de volgende soorten/variëteiten:
-Nelumbo nucifera var. Komarovii
-Nelumbo lutea
-Nelumbo nucifera "Red" (die bloeit nu, zie foto's)
-Nelumbo nucifera een of andere roze variant, die vroeger mooie simpele roze bloemen maakte, maar sinds een paar jaar alleen nog maar dubbelgevulde cremewitte bloemen maakt. Waarom deze verandering snap ik niet.

Groet van Evert

rode lotus3.jpg
rode lotus3.jpg (87.32 KiB) 2577 keer bekeken
rode lotus2.jpg
rode lotus2.jpg (86.79 KiB) 2577 keer bekeken
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: Het lotus experiment

Berichtdoor jaak op 24 sep 2019 15:22

prachtig Evert , om jaloers op te worden :thumb_up:
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Het lotus experiment

Berichtdoor ThimoPeters op 03 okt 2019 15:22

Wauw wat mooi inderdaad!
Die van mij heeft alleen nog maar drijvende bladeren, ik hoop echt dat-ie de winter in ieder geval doorkomt, maar hij staat gewoon binnen in de serre dus ik denk het wel.
ThimoPeters
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 feb 2019 21:25
1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten