Begonia rex koel overwinteren

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor draco op 31 aug 2019 13:13

Wie heeft ervaring met deze plantengroep met betrekking tot een koele overwintering? Ik wil proberen of de kleinbladige bladbegonia's vorstvrij kunnen overwinteren. Ik heb de indruk dat de huidige kleinbladige variëteiten sterker zijn dan voorheen de grootbladige cultivars ?
Bijlagen
DSCN3388.jpg
DSCN3388.jpg (135.26 KiB) 4536 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor batdah op 31 aug 2019 13:27

Ik denk dat ze snel weg zullen rotten, en onder de 12 graden zeker icm vocht.
en ik denk dat deze bontbladerigen ook problemen zullen krijgen met de korte dagen..

En is de linker plant een Rex hybride :roll:
Ps je hebt wel weer wat aparts gescoord..

Hier lukt buiten overwinteren in de luwte goed....dwz onder een afdak....op open terrein gaat het niet..voorlopig ben ik gestopt met het verzamelen van vnl struik Begonia cultivars..
Hier heeft iedereen wel begonia planten, soorten die in het noorden zeldzaam zijn staan hier te over ik woon in een begonialand..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor draco op 31 aug 2019 17:30

Het is waarschijnlijk beter om ze in de woonkamer te houden, het zijn tenslotte zone 10 planten. Deze 3 komen van Deen super, ze stonden tussen de meer gangbare rexen, rood en zilvergrijs blad in diverse fraaie patronen. Of het allemaal Begonia rex zijn weet ik niet, er zijn tegenwoordig zoveel varieteiten met de meest fraaie bladvormen en kleurpatronen.
Bijlagen
DSCN3419.jpg
DSCN3419.jpg (145.61 KiB) 4514 keer bekeken
DSCN3421.jpg
DSCN3421.jpg (131.1 KiB) 4514 keer bekeken
DSCN3416.jpg
DSCN3416.jpg (170.89 KiB) 4514 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor batdah op 01 sep 2019 01:16

De onderste is Begonia erytrophylla, geen rex hybride...ook wel biefstukbegonia genoemd vanwege de bloedrode onderzijde van het blad. Een plant uit het verkade album.....leuk dat die weer opduikt, ik heb deze hier ook staan....

De middelste lijkt op cv "Dark mambo"



Ze zijn moeilijk te determineren omdat er duizenden cultivars van zijn..

Zo heb ik hier een struikvorm waarvan ik nog steeds niet weet welke....
Gelukkig heb ik weinig plaats dus geen bladplanten erbij, ons huis is al een jungle zeker door de enorme groeikracht hier....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor alloo op 04 sep 2019 21:25

Ik heb ook wel een 15 soorten Begonia rex en overwintert ze bij +- 12 graden en volledig droog houden.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor draco op 05 sep 2019 01:10

Zo'n grote collectie ben ik niet van plan Fons, laat er eens iets van zien. ;) De idee om Begonia rex bij 3°C te overwinteren heb ik al losgelaten. De vlezige bladeren kunnen daar waarschijnlijk niet tegen. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor alloo op 05 sep 2019 21:03

Ik heb er zelfs 20 verschillende soorten Begonia rex de één al mooier dan de ander
DSC01180
Afbeelding

DSC01181
Afbeelding

DSC01182
Afbeelding

Begonia fuchsioides
DSC01183
Afbeelding

Een Begonia corallina 2 meter hoog bloeid al de helen zomer,met daaronder een Begonia luxurians

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor draco op 06 sep 2019 01:22

Ik twijfel Fons of ik mijn huidige verzameling B. rex verder ga uitbreiden. Ik vind het prachtige planten, maar had voorheen slechte ervaringen met grootbladige varianten. Vermoedelijk zijn de huidige kleinbladige rexen wel sterker. De weinig aangeboden selectie met het steenrode blad pronkt al paar jaar in de woonkamer. Ik zie die ook in jouw collectie. Vermoedelijk gaan deze planten met het natte en koudere weer binnenkort wel naar binnen? De roodbloeiende zijn overigens ook schitterend!


Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Begonia rex koel overwinteren

Berichtdoor alloo op 06 sep 2019 20:12

Waarom zou u de Begonia rex niet uitbreiden Han?? ze zijn, en blijven hanteerbaar, op onze leeftijd met zware palmpotten sleuren is ook niet alles ,voorloping ga het nog bij mij ,maar voor hoelang nog.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten