oppotten Thyphonium nubicum "indian giant"

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

oppotten Thyphonium nubicum "indian giant"

Berichtdoor yme op 25 feb 2020 18:26

Gezien de vragen nu over het al dan niet in groei trekken van knollen/bollen/rhizomen... dacht ik, laat ik het ook maar vragen. Veel kan ik niet vinden op internet.

Ik heb momenteel in het donker op zolder een aantal knollen van Thyponium nubicum "indian giant" liggen. Deze plant zou min of meer winterhard moeten zijn, maar afgelopen november zag ik dat de knol op een aantal plekken doorzichtig spul aan het "lekken" was. Het leek een beetje op een doorzichtig stukje lijm dat uit de knol kwam. Uit voorzorg heb ik de knol toch maar uitgegraven en droog en donker bewaard.

Aangezien dit het eerste jaar is weet ik nog niet wat ik precies kan/moet doen qua timing.
Ik heb gelezen dat de knol kan "droogbloeien". Dus dat er een bloem komt wanneer je de knol bijvoorbeeld op de vensterbank legt.
Nu zit ik niet perse te wachten op de geur in huis,dus als de bloei buiten kan, zou dat mijn voorkeur hebben. Maar dat zou betekenen dat ook het blad erg laat in het seizoen gevormd wordt, aangezien de temperaturen buiten te laag zijn. (wellicht zou ik de knol met bloem voor een dag of twee buiten kunnen zetten?)

Wie heeft enige suggesties voor wanneer ik de knol het best uit de winterslaap kan laten ontwaken om in de lente bladeren te krijgen?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: oppotten Thyphonium nubicum "indian giant"

Berichtdoor yme op 04 maart 2020 21:09

niemand?

Heeft iemand wellicht wel een idee of er op onderstaande foto een bloem of blad aan het vormen is en of ik dan de groei nu moet stimuleren (als het een bloem is) of moet afremmen (als het een blad wordt)

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: oppotten Thyphonium nubicum "indian giant"

Berichtdoor luc op 04 maart 2020 21:23

Ik gok op een blad
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: oppotten Thyphonium nubicum "indian giant"

Berichtdoor draco op 04 maart 2020 22:31

Ik heb alleen ervaring met de verwante Sauromatum venosum die vanuit droge toestand in bloei komt. Ik zou in dit geval niet op bladvorming gokken tenzij het een jonge onvolgroeide knol betreft. De aaslucht die dient om insecten voor de bevruchting aan te trekken, is na 1 dag over. De vrouwelijke en mannelijke bloemen in de bloeikolf bloeien voor zover mij bekend niet gelijktijdig maar opeenvolgend. Zoveel te eerder de bloei plaatsheeft, des te sneller kan de ontwikkeling van het blad beginnen. Dus zet je de knol nu best op een warme plek.

p.s. Voor zover ik weet, ik zou dat moeten opzoeken, bloeien de vrouwelijke bloemen eerst, waarbij door de verspreide aasgeur vliegen worden aangetrokken. Die kruipen in het onderste afgesloten deel van de bloeikolf waar de vrouwelijke bloemen zitten en worden daar vastgehouden tot de volgende dag. Als de eerste bloeifase over is, komen de insecten vrij en passeren dan de mannelijke bloemen in het apicale deel van de bloeiwijze waar ze het stuifmeel meenemen op weg naar de volgende aasval. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: oppotten Thyphonium nubicum "indian giant"

Berichtdoor yme op 30 maart 2020 20:51

Afbeelding

Het is een bloem!

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten