Begonia erythrophylla

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Begonia erythrophylla

Berichtdoor draco op 26 feb 2020 12:04

Begonia erythrophylla (zone 10-12) of wel de biefstuk begonia blijkt zich in de koude kas (± 3°C) opvallend goed te houden. Onlangs heb er een Begonia rex hybride bij geplaatst om uit te testen.
Er is momenteel een ruim en voordelig aanbod in de tuincentra met kleurrijke rex hybrides en de nieuwe kleinbladige variëteiten lijken me makkelijk dan de voorheen grootbladige hybrides. Tot nu toe heb ik pas 1 plant weggedaan vanwege schimmelplekken in het blad.
Bijlagen
DSCN7670.jpeg
DSCN7670.jpeg (130.26 KiB) 4713 keer bekeken
DSCN7671.jpeg
DSCN7671.jpeg (155.63 KiB) 4713 keer bekeken
Begonia rex selectie.jpeg
Begonia rex selectie.jpeg (174.35 KiB) 4713 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Begonia erythrophylla

Berichtdoor batdah op 28 feb 2020 00:18

Ik heb die voor de 2de winter buiten droog (onder afdak)overwinterd...dwz geen water vanaf eind oktober....
Vorig jaar kan ik me herinneren dat ze ineens vol (velen niet een enkele maar meer dan 25 per pot)bloemstelen stonden dat zal maart/april geweest zijn...dat heeft ze 6 weken woonkamer ( met de daarbij horende privileges)opgeleverd(waardoor ze van de vensterbank afgroeiden)...het gaf wel veel troep maar de roze bloemetjeszee maakte veel goed..

ik heb de planten van stek van een "local" dus kan het goed dat de mijnen(nu 3) een wat oudere cultivar is.

Ik had deze ooit in de 90 er jaren en maar zelden een bloemtak....moet wel melden dat de plant permanent in huis stond in de serre zuidgericht..ik had destijds de tik "Verkadealbumplanten" in huis te houden...een nostalgische periode...( planten uit de Verkade albums)

De Rex hybriden verdragen niet veel vocht bij (te) koude bewaring.( je zult geluk hebben met de milde winter aldaar)...ik heb geen ervaring met de kleinbladige cultivars maar het lijkt mij dat deze niet echt veel verschillen van de grotere/mediumo cultivars....en of die genetisch ook echt kleiner zijn dat
zal nog moeten blijken, met groeiregulatoren ( oa de omstreden remstoffen) valt namenlijk ook heel wat te sturen..wat wil zeggen dat ze later nog terug kunnen sporten/groeien/muteren naar de oorspronkelijke cv.

Ps de zwarte en de caramelkleurige lijken/zijn (mijns insziens) beslist geen "Rex" hybriden.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Begonia erythrophylla

Berichtdoor draco op 28 feb 2020 02:04

Wat vochtgehalte betreft is het gunstig dat Begonia's goed tegen droogte bestand zijn. In de kas staan ze kurkdroog en binnenshuis krijgen ze water als het blad gaat hangen. Ik ben overigens nog onvoldoende thuis in dit geslacht wat de soorten betreft en beperk mijn keuze voornamelijk tot de bladkleur. Begonia erythrosora wordt inmiddels ook als variëteit met zeer donker blad aangeboden. Wat betreft de zwarte en caramelkleurige Begonia 's, die lijken inderdaad verschillend van de gangbare B. rex hybrides.
Bijlagen
DSCN3988.jpeg
DSCN3988.jpeg (159.93 KiB) 4612 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Begonia erythrophylla

Berichtdoor Eduard op 28 feb 2020 12:00

Han, een mooie tropische soort is de Begonia listada deze blijft vrij klein en het blad heeft een rode onderkant, mooie plantjes,
Afbeelding

Afbeelding

Ook een mooie voor in de tuin [niet winterhard] is de Begonia luxurans,
Afbeelding

Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10306
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Begonia erythrophylla

Berichtdoor draco op 28 feb 2020 13:32

De listada of een gelijkenis ervan ben ik weleens tegengegekomen. Begonia luxurians is wel heel apart! In 2018 kwam ik eenmalig de afgebeelde Begonia bipinnatifida tegen. Toen had ik deze nieuwe verzamel manie nog niet 'ontdekt'.
Bijlagen
Begonia bipinnatifida.jpeg
Begonia bipinnatifida.jpeg (259.41 KiB) 4566 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Begonia erythrophylla

Berichtdoor batdah op 29 feb 2020 00:41

Wat een prachtige Begonia's . Ik persoonlijk ben meer van de struikbegonia's maar helaas heb ik er de ruimte niet voor dus houdt ik het bij de 5 die we nu hebben...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Begonia erythrophylla

Berichtdoor draco op 21 apr 2020 15:03

Nog even voortbordurend op dit thema over het interessante en soortenrijke geslacht Begonia. Vorige week kwam ik Begonia conchifolia tegen (de naam dank ik aan Batdah). Het verrast me na vele jaren nog steeds hoe divers het assortiment aan planten is in Nederland, waarbij steeds weer nieuwe soorten opduiken. Deze aparte soort is blijkbaar verzeild geraakt in een gemengd assortiment Begonia rex. Op internet wordt de plant als specialiteit aangeboden voor een veelvoud van de prijs.
Bijlagen
Begonia conchifolia.jpeg
Begonia conchifolia.jpeg (136.98 KiB) 4241 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten