magnolia soort?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

magnolia soort?

Berichtdoor bjornobo op 29 apr 2020 11:49

Ik heb 4 jaar geleden een magnolia gekocht die wordt aangeduid met Sieboldii maar uit iedere knop groeit ook een blad. Weet iemand waarom dat dat zo is?

Afbeelding
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: magnolia soort?

Berichtdoor draco op 29 apr 2020 14:09

bjornobo schreef:Ik heb 4 jaar geleden een magnolia gekocht die wordt aangeduid met Sieboldii maar uit iedere knop groeit ook een blad. Weet iemand waarom dat dat zo is?

Afbeelding


Je hebt hier waarschijnlijk hier eindstandige of apicale bloei, genoemd in tegenstelling tot okselstandige. Met andere woorden een uitgroeiende twijg gaat tijdens de bloei over tot de vorming van een bloeiwijze. Na de bloei worden de slapende zijknoppen onder de bloeiwijze actief en vormen de nieuwe zijtakken. Voorbeelden van exoten met eindstandige bloei zijn Yucca en Cordyline en sommige palmsoorten.
Weet je overigens al zeker dat deze eindstandige knop een bloemknop is en geen bladknop? Bloemknoppen zijn vaak dikker.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: magnolia soort?

Berichtdoor draco op 29 apr 2020 14:11

Je hebt hier waarschijnlijk te maken met eindstandige of apicale bloei, genoemd in tegenstelling tot okselstandige. Daarbij gaat een uitgroeiende twijg over tot de vorming van de bloeiwijze. Na de bloei worden de slapende zijknoppen onder de bloeiwijze actief en vormen de nieuwe zijtakken. Voorbeelden van exoten met eindstandige bloei zijn Yucca, Cordyline en sommige palmsoorten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: magnolia soort?

Berichtdoor bjornobo op 30 apr 2020 13:24

Draco, dank voor de uitleg. of er bloemen of een vertakking uitkomt zal ik de komende tijd goed observeren en even laten weten. Ik ben nu helemaal benieuwd! Bjorn
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: magnolia soort?

Berichtdoor bjornobo op 02 mei 2020 17:10

het worden toch echt knoppen..

Afbeelding
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten