Oleander

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Oleander

Berichtdoor RW5 op 16 maart 2021 19:43

Ik heb een oleander uit het tuincentrum in de volle grond gezet. Ik heb deze ingepakt met bubbeltjesplastic voor een week. Nadat ik het plastic verwijderde zag hij er nog redelijk uit met groene bladeren. Alleen nu denk ik dat hij kapot gaat?

De takken zijn slap en kan ik zo breken.
Bijlagen
oleander.jpg
oleander.jpg (79.99 KiB) 3611 keer bekeken
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor Dennis_S op 16 maart 2021 20:45

Misschien komt hij nog op vanuit de wortels, maar het ziet er niet hoopvol uit. Oleanders kunnen niet veel vorst aan. Wel wat, maar de vorstweek een tijdje terug is echt teveel van het goede. inpakken met bubbelplastic heeft geen enkele zin. Na een uur is het binnenin net zo koud als er buiten en als het weer warmer wordt, blijft het ook een uur kouder zeg maar. Oleanders haal je of naar binnen, of je beschermt ze met een warmtebron. Of je hoopt op een zachte winter....
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor RW5 op 17 maart 2021 01:59

Er zijn in mijn omgeving (roze) oleanders die hier in de volle grond staan. Zouden die nu allemaal gesneuveld zijn?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor Dennis_S op 17 maart 2021 08:46

Geen idee. Ik heb ze niet gezien en ik weet niet of ze beschermd zijn geweest.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor de Haan op 17 maart 2021 21:36

Ik heb een gewone oleander die in de volle grond staat.
Hij heeft het zo te zien overleeft
Net voor de week vorst heb ik bij de voet flink wat compost gegooid en toen er sneeuw lag, heb ik hem grotendeels begraven in de sneeuw.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor Duiven op 17 maart 2021 22:44

Geduld,,, zolang er groen is, is er leven. Bij mij ziet de Oleander er ook slecht uit, maar zelfs de lampenpoetser heeft het overleefd. Dit terwijl sommige sites +5 aangeven. Zonder bescherming sterven de takken boven de sneeuw af, onder de sneeuw heeft alles het overleefd. Fascinerrend en leerzaam.
Duiven
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 feb 2017 00:55
2 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor StefanH op 18 maart 2021 01:11

Dennis_S schreef:Misschien komt hij nog op vanuit de wortels, maar het ziet er niet hoopvol uit. Oleanders kunnen niet veel vorst aan. Wel wat, maar de vorstweek een tijdje terug is echt teveel van het goede. inpakken met bubbelplastic heeft geen enkele zin. Na een uur is het binnenin net zo koud als er buiten en als het weer warmer wordt, blijft het ook een uur kouder zeg maar. Oleanders haal je of naar binnen, of je beschermt ze met een warmtebron. Of je hoopt op een zachte winter....


Nerium oleander kent veel genetische variatie. Als ik hier door de wijk fiets/loop kom ik tuincentrumoleanders tegen die (bovengronds) dood zijn, maar ook zeker nog volop levende exemplaren met enkel lichte tot zware bladschade. Vooral de wat oudere struiken van direct na 2012/13 zien er nog goed uit.

In mijn tuin hebben zowel de ‘Villa Romaine’ als een onbekende, geelbloemige supermarktoleander geen enkele schade. Beide planten zijn niet beschermt geweest, maar staan wel beschut tegen een zuidmuur.
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor alex1994 op 19 maart 2021 15:20

Vandaag maar even gekeken hoe het met mijn oleanders is.
Ik heb 3 jaar geleden een stel aangeplant als test. Ze staan bij elkaar in een border.
Ze zijn beschermd met 2 lagen vliesdoek tijdens de koude periode.

2 Stuks atlas geen schade. De knoppen zitten er zelfs nog in.

2 Stuks Hardy red tot aan de grond toe bevroren. Maar loopt weer uit.

1 luteum plenum geel. Dood gevroren.

1 cavalaire. Dood gevroren.


De laagste temperatuur was op 1,5 m -7,3 en op 15 cm -9,6 graden.

Kortom. Kies gewoon de atlas of villa romaine als je voor winterhard wil gaan.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor Hitch op 22 maart 2021 10:27

Mijn exemplaar ziet er radicaal verwoest uit na de ijsdagen. Alle bladeren zijn bruin en verdroogt. Laatst reed ik voorbij het grote exemplaar in Kessel-Lo dat ik eerder al vermeldde en deze ziet er net zo uit als mijn kleine exemplaar. Benieuwd of beide planten gaan herpakken.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Oleander

Berichtdoor RW5 op 22 maart 2021 18:25

Had je die Oleanders ingepakt? Hoe voelen de takken aan? Die van mij waren slap.
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten