Senna x floribunda

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Senna x floribunda

Berichtdoor draco op 16 aug 2020 12:36

Senna x floribunda (syn. Cassia) is een rijkbloeiende kuipplant. Ik wil proberen er zaad van te winnen maar vraag mij af hoe de bestuiving van de plant het beste kan plaatsvinden? Bestuiving door insecten lijkt niet plaats te vinden, vermoedelijk gebeurt dat door vogels of andere vliegend dieren. Ik ga het daarom maar met een penseel proberen. Er hangen nu een paar peulen met zaden aan de plant die waarschijnlijk door toeval zijn bevrucht.
Bijlagen
Senna x floribunda.jpeg
Senna x floribunda.jpeg (233.91 KiB) 3867 keer bekeken
Senna x floribunda (1).jpeg
Senna x floribunda (1).jpeg (310.04 KiB) 3867 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor Ann op 16 aug 2020 17:29

Plant is makkelijk te stekken
Ann
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 13 mei 2010 18:35
Woonplaats: Neer
9 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor alloo op 17 aug 2020 20:37

Han,ik weet nu ook niet hoe de bevruchtig gebeurt maar bij mij komen er elk jaar peulen aan die afrijpen .Enkele jaren geleden heb ik er zelfs gezaaid en die kiemte vlot .Omdat ik geen voorstander ben van zaaien doe ik dit niet meer ,wel hou ik enkele zaden ingeval de moederplant de winter niet overleefd.Nu op deze moment hangen er ook al peulen aan maar nog niet rijp, en zoals Ann schreef ze stekken goed.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 aug 2020 20:56

Hommels doen bij mij de bestuiving. Soms bijen maar die zie je veel minder tegewoordig.

Het gekke is wel dat er weinig peulen aan komen te hangen. Alsof de bestuiving niet echt wil lukken.

Ze stekken inderdaad makkelijk.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor draco op 17 aug 2020 21:00

Ik heb geen ervaring met stekken in aarde. Wel is een keer gelukt om een stek op water wortels te laten vormen. De Senna takelt in de winter flink af waarbij de meeste eenjarige uitlopers verdrogen. Tot nu toe loopt de verhoute stam steeds weer uit. Omdat ik deze plant niet in een grotere kuip wil zetten, zal het imposante herstelvermogen wel verminderen en de plant moeten worden vervangen. Een stek of zaden komt dan goed van pas.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor Dennis_S op 18 aug 2020 21:36

Mijn grote exemplaar is twee jaar terug na vijftien jaar spontaan dood gegaan. Rot in de stamvoet, waardoor weet ik niet. Maar ik had ook elk jaar wel wat peultjes. Met vruchtbaar zaad en ik kweek nu een van de nakomelingen op. De plant groeit goed, maar bloeit minder. Alsof je met zaailingen dus ook pech kunt hebben. Bij mij takelde deze in de winter nooit af. Verloor alleen zijn blad. Ik snoeide deze behoorlijk kort in de nawinter en de plant liep daarna prima uit. Mijn gezaaide exemplaar heeft afgelopen winter gewoon buiten gestaan. Net geen vorst gehad, maar prima overleefd.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor draco op 19 aug 2020 01:09

Als je de plant in het najaar alvast terug snoeit Dennis, zul je wellicht minder uitval hebben. Ik kortwiek de Senna in het voorjaar als de eerste groene scheuten verschijnen. Ik zal overwegen om het in vervolg in het najaar te doen, dat bespaart ook veel ruimte. :thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor Dennis_S op 19 aug 2020 08:12

Han, ik snoeide in de nawinter, als al het blad er uiteindelijk is afgevallen. Hij ging groen de garage in als het vriest en pas als al het blad uiteindelijk afviel, meestal in eind januari, begin februari, dan ging de schaar er verder in. Idee was dat de voedingsstoffen uit het blad dan nog geleidelijk door de plant werden opgenomen als reserve. Bij het naar binnenhalen snoeide ik wel alle bloeiende toppen er uit. Maar inderdaad, dit was uiteindelijk wel een ruimtevreter, maar de slappe stengels lieten zich makkelijk in een hoek duwen. Nu ik het er zo heb, meen ik mij te herinneren dat snoeien in het najaar juist twijgsterfte veroorzaakt. Dan worden de uiteinden vanaf de snoeiwond zwart.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Senna x floribunda

Berichtdoor danny2 op 23 aug 2020 20:30

Ik snoei voordat deze in de kelder gaat, in het donker, alles eraf wat groen is. Als deze terug begint uit te lopen gaat ie terug in het licht, naar de serre. Ik hou ze redelijk compact.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten