Flamboyant bloeit niet

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Flamboyant bloeit niet

Berichtdoor HarryH op 26 aug 2020 16:45

Beste allen,

Hierbij een onderwerp wat hier vaker ter sprake is geweest, waarover ik me suf heb gegoogled, en toch de oplossing nog niet heb kunnen vinden. Ik hoop dat er hier inmiddels meer ervaring mee is?

Een paar jaar geleden heb ik van een vakantie wat zaden meegenomen van de Flamboyant (Delonix Regia). De plant is goed opgekomen, en groeit zowel in de zomer als in de winter als een malle. Hij is inmiddels een jaar of 3 oud, en is als een raket omhoog geschoten. Mijn Flamboyant staat op het zuidoosten achter het raam (schuifpui) en groeit zomers en winters door. De stam onderaan is een duim dik. Een tijdje terug heb ik hem op de gok rigoureus getopt op 80cm, omdat hij zeer hard richting plafond schoot, en hij is weer mooi uitgelopen met 2 takken.

Mijn vraag is eigenlijk: weet iemand wat de voorwaarden zijn waaronder deze plant bloeit?
Ik weet dat hij in de tropische oorden waar hij vandaan komt tijdenlang ogenschijnlijk dood kan zijn, om dan uit te lopen met bloemen en vervolgens bladeren. Echter: in de natuur hebben ze nog grondwater, in mijn pot gaat hij echt dood als ik (vrijwel) niets meer geef.

Heeft iemand suggesties over hoe ik mijn mooie Flamboyant in bloei kan krijgen? Iemand die het in onze lage landen bijvoorbeeld gelukt is? Iets met lengte van dagen, watergift, voeding, licht, dat soort dingen?

Hoor graag!
Harry.
HarryH
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 jun 2018 23:24
0 bedankjes

Re: Flamboyant bloeit niet

Berichtdoor turtleboy op 30 aug 2020 10:49

Plant is nog te jong om te bloeien kan tot tien jaar duren dus nog even geduld hebben.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten