monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Berichtdoor trabbart op 20 okt 2020 18:32

weet iemand uit ervaring hoe koud een monstera plant het mag hebben , internet varieert en geeft gemiddeld 15° aan als minimuum. stel dat het in extremis eens 10° is , gaat de plant dan dood , schade aan de bladeren of stopt gewoon de groei . wellicht zijn er mensen die deze plant in een kas houden en ervaring hebben met kort of langdurig koudere temperaturen, , ik heb namelijk drie stekken gekocht van een half moon variant en wil toch wel weten of een kortstondige temperatuur van 10° dodelijk is of niet. met mijn nog vrij jonge groene variant heb ik tot nu geen probleem bij af en toe eens 14° , er zit stevige groei in, plant ziet er kerngezond uit , blinkt van gezondheid. uiteraard word er spaarzamer gegoten , en regelmatig , eens per dag gaat de temperatuur omhoog als de kachel brand :D
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Berichtdoor Rob op 20 okt 2020 22:23

Lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat sub 10 ook nog wel haalbaar zou moeten zijn...
Cheers

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Berichtdoor Dennis_S op 20 okt 2020 23:25

Ik vind het opvallend dat je soms grote gatenplanten ziet in landen rond de Middelandse zee. En ook daar is het soms ruim onder de tien graden. Ik heb er elke zomer een buiten staan en deze gaat pas naar binnen als het gaat vriezen. EN daar heeft ie geen centje last van. Ik zou dus zeggen dat ze tot net boven 0 verdragen. Maar als dat weken gaat duren, dan ben ik niet zo zeker. Het zijn wel erg sterke rakkers, dat kan ik wel meegeven.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Berichtdoor draco op 21 okt 2020 01:15

Ik vergelijk altijd hiermee: https://davesgarden.com/guides/pf/go/1204
Ik zou blootstelling aan deze lage temperaturen beperkt houden. Ik ben verschillende palmen die kortdurend 2 a 3 graden vorst verdragen, verloren tijdens overwintering bij 3°C.
Impact = exposure x temperature. Dat geldt in principe voor elke schadelijke invloed (noxe), waarbij de dosis en duur van de blootstelling bepalend zijn voor de schade. Vervolgens kun je onderscheid maken tussen subletale en letale schade. In het eerste geval kan nog herstel plaatsvinden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Berichtdoor batdah op 21 okt 2020 04:24

Het hangt er sterk van af of de planten goed afgehard zijn.
Zachte planten rechtstreeks uit de warme kas gaan een koele periode niet zonder schade doorstaan...

M. deliciosa en de M. borsigiana verdragen mits afgehard en droge kluit en droge omgeving langere tijd temperaturen boven de 10 graden maar iets hoger is wel beter...in een vochtige kas ontstaat snel bladschade en wortelrot.
Geadviseerd wordt vaak 12 graden bij een afgehard gewas.

De tegenwoordig hippe variegated typen van M. borsigiana kun je niet koel overwinteren die krijgen gegarandeerd bladschade bij temperaturen onder de 15 graden celcius! En die gok zou ik persoonlijk ook niet nemen gezien de tegenwoordig astronomische prijzen voor dit type planten.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: monstera deliciosa of variegata laagste temperatuur

Berichtdoor batdah op 21 okt 2020 04:40

Dennis_S schreef:Ik vind het opvallend dat je soms grote gatenplanten ziet in landen rond de Middelandse zee. En ook daar is het soms ruim onder de tien graden..


Ik woon dan wel niet aan de mediterrane kust maar meer aan de Atlantische kust en hier staan ook vele M. deliciosa buiten in de volle grond en ook in kuipen...(de onze staat tot nog toe binnen maar mijn vrouw heeft al een plaats bedacht onder ons afdak dit omdat ik de te grote baby kwijt wil en zij er stiekem wel trots op is dat het inmiddels een enorme sta in de weg is wat 2 jaar terug een zaailing was)
Onze nog baby M. deliciosa http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =43&t=1270

Het wordt hier soms een 4 graden boven nul en soms ook een enkele vorstnacht gevolgd door een graad of 20 overdag..
De meeste planten zijn na die vorstnacht bladerloos en sommigen ook stamloos! Ze groeien wel terug!
Maar in de voorafgaande periode lopen de meesten hier wel bladschade op de bekende zwarte uiteinden!
Het is hier dan een maand of 2 zeer nat en overdag een graad of 15 en 10 in de nacht met soms een vorstprik!
Wat ik wil aangeven dat de meeste planten hier niet zonder schade de winter doorkomen!
In de stad(CoImbra) staan vaak oudere hogere exemplaren in de beschutting van bomen en struiken of bebouwing en zelfs die hebben hier enige schade!
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten