Winterharde agapanthussen vorstschade.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Winterharde agapanthussen vorstschade.

Berichtdoor MiguelG op 14 maart 2021 16:49

Hallo,

Ik heb in de voortuin een hele boel winterharde agapanthussen die ik niet heb afgedekt.... Gewoon vergeten zeg maar! Wel wat schors maar die is al deels verteerd. Ze lopen ook altijd zo vroeg uit hier...

Nu zijn een groot deel van de nieuwe uitlopers ja een groene moes aan het worden. Sommige lijken wel weer te groeien maar het merendeel niet. Vorig weekend met de nieuwe vorst wel gaan beschermen maar niet in die koude week.

Denken jullie dat er nieuwe groei uit de ondergrondse pollen komt? Ik denk geen schade dieper in de grond maar puur afgevroren uitlopers tot aan de kluit.

Ik vrees voor de bloemen dit jaar :( . Vorig jaar zat ik al aan meer dan 100 bloemen.

Witte soort 75% ok lijkt me
Paars 75% schade op het eerste zicht.
2018. -7,5/37,0
2019 -7,0/40,4
2020 -3,1/35,7
2021 -8,3/19,0...
Avatar gebruiker
MiguelG
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 dec 2015 14:48
Woonplaats: Varsenare (West-Vlaanderen)
3 bedankjes

Re: Winterharde agapanthussen vorstschade.

Berichtdoor draco op 14 maart 2021 18:39

Welke soort(en) zijn het. Ik heb Agapanthus nooit als winterhard beschouwd. Ik heb het in Botanica opgezocht: Agapanthus campanulatus (zone 7) is het meest winterhard gevolgd door A. africanus (zone 8) en A. praecox (zone 9). Planten die als 'africanus' worden verkocht zijn volgens Botanica vaak 'praecox'. Als ik deze fraaie bloemen zie, moet ik weer terugdenken aan de wandelingen op Madeira. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Winterharde agapanthussen vorstschade.

Berichtdoor MiguelG op 14 maart 2021 18:47

Idd niet winterhard maar toch deels hard die bladverliezende.

Agapanthus ice lolly minste schade zonder bescherming.
Agapanthus back in black meeste schade zonder bescherming.

In pot ben ik nog agapanthus twister aan het kweken en breeder selection. Dit om later een border met deze 2 aan te leggen. Deze laatste 2 komen wel van een erkende kweker uit Aalter.

Agapanthus is hier wel perfect mogelijk in de zandgronden, alleen mag je de bescherming niet vergeten als het dan eens nodig is.
2018. -7,5/37,0
2019 -7,0/40,4
2020 -3,1/35,7
2021 -8,3/19,0...
Avatar gebruiker
MiguelG
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 dec 2015 14:48
Woonplaats: Varsenare (West-Vlaanderen)
3 bedankjes

Re: Winterharde agapanthussen vorstschade.

Berichtdoor Dennis_S op 14 maart 2021 22:16

Ik neem ook geen risico meer met Agapanthus. Ik heb een kleine soort al weer een jaar of zes, zeven succesvol in de tuin staan. Maar ik dek ze wel af met vorst. Ik zou wel even afwachten wat ze doen de komende tijd. Wellicht is de vorst niet helemaal tot de wortelstokken gekomen en dan komt het wel weer goed.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten