Gele plomp

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Gele plomp

Berichtdoor Christophe op 20 apr 2009 22:42

Ik heb mij onlangs laten vertellen dat de wortels van de gele plomp doorheen de folie van de vijver kunnen gaan. Heeft iemand ervaring met gele plomp? Of al problemen mee gehad?

Ter informatie:
Gele plomp is een prachtige plant, die verwant is met de waterlelie. Hij maakt onder water grote bladeren aan waardoor ik hem zo mooi vind. Ook aan het wateroppervlak komen er bladeren (net als de waterlelie) die vergroten naargelang de diepte van de vijver/beek. De gele plomp maakt (dacht in mei/juni) mooie gele bloemen aan die halfopen komen. Ze zijn bolvormig en worden kunnen redelijk groot worden (diameter 5cm)

Afbeelding

Maar hoe mooi ik hem ook vind, ik wil natuurlijk niet dat ie m'n folie naar de vaantjes trekt. Ik heb er toch twee jaar geen problemen mee gehad ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Gele plomp

Berichtdoor imme op 22 apr 2009 19:14

Heb dat eens nagevraagd en het gaat om de lisdodde die zijn wortels door de vijverfolie steekt.
Je weet wel, dat riet waar die sigaren opkomen.

Met de plomp in je vijver is niets mis. :D

Jan.
Avatar gebruiker
imme
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 09 maart 2009 06:25
Woonplaats: Clinge
4 bedankjes

Re: Gele plomp

Berichtdoor Christophe op 22 apr 2009 22:17

Owja, precies! Dat had ik me ook laten vertellen. Gelukkig mag bij blijven staan ;)

Toch even erbij vertellen dat de wortel van de gele plomp groot kan worden. Het wordt één grote dikke wortel (diameter 20 cm) met allemaal kleine zijworteltjes. Deze dikke wortel groeit erg snel en lijkt wel op een autoband. Dus mensen met gele plomp dienen dit in de gaten te houden. Anders krijg je hem niet meer uit de vijver :?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten