Cordyline australis in de volle grond.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor StefanH op 29 jan 2022 00:31

Natuurlijk geen palm, maar al helemaal geen boom, vandaar dus toch maar hier een draadje geopend. Zijn er nog meer forumleden met een redelijk grote Cordyline in de volle grond? Voor mijn gevoel is het een beetje een ondergeschoven kind in de exotische plantenwereld.

Hieronder mijn exemplaar:

Afbeelding
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor Dennis_S op 29 jan 2022 11:24

Heerlijke planten! En ze kunnen best een paar graden vorst hebben. Maar iets te lang of iets te koud en ze leggen het loodje. Lopen vaak weer uit vanuit de grond met vele scheuten. Maar er zijn een hoop leden die op deze manier hun exemplaar hebben verloren. Ze worden ook echt snel groot in de volle grond. Ik heb er een gehad die elk jaar bloeide, daardoor meerstammig werd en bijna 4 m hoog was. Niet meer te beschermen met de middelen die ik toen had en daardoor op een gegeven moment ook kapotgevroren. Nu je het weer ophaalt ga ik er toch weer eens over nadenken. Want voor de afwisseling in bladvormen zijn het wel heel fijne jongens! Ik ben wel benieuwd of we wat plaatjes van grote exemplaren voorbij gaan zien komen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor johny op 29 jan 2022 11:35

mooi exemplaar, hoe oud is deze en hoe verloopt het overwinteren ?
met wat meer info haal je mij over de streep
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor Rob op 29 jan 2022 23:02

Zeker niet ondergeschoven Stefan! Ik heb er 5, vind ze prachtig, maar niet in volle grond.
Ik vind nog steeds dat cordyline erg lastig en onvoorspelbaar is in volle grond, en dus haal ik ze er uit swinters (ik doe pot-in-pot eigenlijk).
De soorten zijn me ff ontschoten, en enkele ervan zijn krijgertjes zonder naam aanduiding.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor Axel Amsterdam op 29 jan 2022 23:17

Stefan, ik ben mijn uitgeplante en onbeschermde rode Cordy met 3 meter stam afgelopen winter verloren. Een week vorst dag en nacht met uitschieter tot -8C was te veel.
Alle jaren er voor gingen wel goed, ook 2018 met een fleecedoek erover gedurende een week. Meer was niet nodig.

Ik ken wel enkele groene die onbeschermd hebben overleefd afgelopen februari 2021. Die zijn dus net iets harder, zoals bekend. Deze planten zijn gemakkelijk in de grond en groeien zeer snel in een nat klimaat. De grootste staan immers aan de westkust van Ierland. Alleen sommige winters hier is een lange vorstperiode dag en nacht net te veel. Deze winter uiteraard geen probleem.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes


Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor StefanH op 30 jan 2022 21:01

johny schreef:mooi exemplaar, hoe oud is deze en hoe verloopt het overwinteren ?
met wat meer info haal je mij over de streep


Staat ruim vijf jaar in de volle grond, geloof ik. Het overwinteren verloopt erg eenvoudig. Bij een aankomende vorstperiode de bladeren samenbinden i.v.m. verdamping en vervolgens met meerdere lagen vliesdoek en/of jute omwikkelen. Op de kop vervolgens een big bag of een grote vuilniszak om het geheel droog te houden. Op de bodem een dikke mulchlaag (10 à 20 cm) zo breedt als de kroon is. Zo is 'ie bij mij de winters doorgekomen. Je zou eventueel een licht- of warmtekabel kunnen toevoegen, maar dat is bij mij nog niet nodig geweest. De plant staat vrij beschut (uit de oostelijke wind).

Een aantal straten verderop staat er eentje die afgelopen winter zonder bescherming overleefde, maar de eigenaren hebben de plant vervolgens afgezaagd... Nu bestaat 'ie uit meerdere sprieterige koppen.
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor StefanH op 30 jan 2022 21:06

Axel Amsterdam schreef:Stefan, ik ben mijn uitgeplante en onbeschermde rode Cordy met 3 meter stam afgelopen winter verloren. Een week vorst dag en nacht met uitschieter tot -8C was te veel.
Alle jaren er voor gingen wel goed, ook 2018 met een fleecedoek erover gedurende een week. Meer was niet nodig.

Ik ken wel enkele groene die onbeschermd hebben overleefd afgelopen februari 2021. Die zijn dus net iets harder, zoals bekend. Deze planten zijn gemakkelijk in de grond en groeien zeer snel in een nat klimaat. De grootste staan immers aan de westkust van Ierland. Alleen sommige winters hier is een lange vorstperiode dag en nacht net te veel. Deze winter uiteraard geen probleem.


Wat zonde! Ik twijfel om die van mij, ik geloof dat het een 'Red Star' is, in de volle grond te zetten. Dan ziet het blad er toch wat gezonder uit.

In Tiel stond er ook 'flinke' rode Cordyline (stammetje van 50 cm) in een voortuin, deze is vanuit de wortels weer uitgelopen.

Tof exemplaar op StreetView. In Vlissingen staan er ook meerdere van dit formaat, terwijl in een tuin in Zoutelande alle exemplaren tot de grond zijn weggevroren (en vervolgens er uit gehaald).

In Vlissingen zouden ze boulevard helemaal vol kunnen zetten. Veel duurzamer dan wegkwijnende Trachy's en Phoenixen.
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor Axel Amsterdam op 30 jan 2022 21:18

Ja klopt, mijn rode is ook weer uitgelopen maar helaas niet op de stam.
Vlissingen is denk ik het beste plekje in NL voor cordylines ook omdat ze zo windbestendig zijn.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Cordyline australis in de volle grond.

Berichtdoor Axel Amsterdam op 30 jan 2022 21:24

deze onbeschermde groene cordy had ook een redelijke stam maar kwam ook alleen vanuit de grond terug dit jaar. Je ziet ook meteen dat chamaeropsen harder zijn.
Bijlagen
EC3781E7-525B-471D-BF70-4F4318E2F7C9.jpeg
EC3781E7-525B-471D-BF70-4F4318E2F7C9.jpeg (162.69 KiB) 3878 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten