Crinum asiaticum purpurea

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Crinum asiaticum purpurea

Berichtdoor Hitch op 20 nov 2022 18:31

Vorig jaar in het late najaar heb ik mij deze plant aangeschaft. Toen de plant hier toekwam bleek hij ontdaan van alle loof en zonder kluit. De "stam" en het afgesneden loof van de plant vertoonden duidelijk dat het effectief om een roodbladige plant ging. Ik heb hem meteen opgepot en in mijn veranda gezet die verwarmd word wanneer ik thuis ben maar waar het nooit kouder word dan 10°C. Binnen 2 weken schoot de plant in gang en ging hij aan de groei. Blad na blad kwam eruit maar de bladeren zien groen en niet rood?!
Hoe kan dat? Is het misschien omdat hij nooit echt rechtstreeks zonlicht heeft gekregen? Ik heb hem de hele zomer daarbinnen laten staan, had ik hem beter buiten gezet in volle zon? Ik weet dat niet alle Crinumsoorten liefhebber zijn van volle zon en aangezien ik er maar 1 van deze soort heb ga ik liever niet lopen experimenteren maar misschien heeft iemand van jullie deze soort ook en kan hij/zij de ideale standplaats aan me verklappen.
Mijn Crinum ziet er overigens echt prachtig en super gezond uit maar zoals ik al zei,... niet rood en zo had ik hem wel graag gewild.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Crinum asiaticum purpurea

Berichtdoor arpad veldhuis op 20 nov 2022 22:55

ik hebt al mijn crinums in de volle zon staan in de zomer ,maar dan lusten ze wel veel water, zoals nu staan ze binnen en het blad valt eraf, dan krijgen ze geen water meer van mijn. Het zijn wel planten die niet van houden om elk jaar nieuwe pot te krijgen.
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Crinum asiaticum purpurea

Berichtdoor batdah op 24 nov 2022 02:29

arpad veldhuis schreef:ik hebt al mijn crinums in de volle zon staan in de zomer ,maar dan lusten ze wel veel water, zoals nu staan ze binnen en het blad valt eraf, dan krijgen ze geen water meer van mijn. Het zijn wel planten die niet van houden om elk jaar nieuwe pot te krijgen.


Dit is wel de juiste kweekwijze!

Dat purpurea moet je niet heel letterlijk opvatten...het blad kan wat paarsig aangelopen zijn maar zal bij jullie nooit zo donker worden als ik op sommige internet fotos zie...de lichtintensiteit is daar bij jullie te laag voor(maar volle zon zal wel een donkerdere verkleuring geven)...de bloei zal wel een en ander verklaren die dient heel lichtroze te zijn(en niet wit)..maar het blad wordt nooit echt diep paars(tja rood zie ik er niet in)....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Crinum asiaticum purpurea

Berichtdoor Hitch op 18 aug 2023 12:29

Even terug oprakelen,... Heb deze Crinum asiaticum purpurea dit jaar dus vanaf eind mei buitengezet in de volle zon om te zien wat het effect zou zijn. Het oude blad verbrandde maar nu heeft hij allemaal nieuwe bladeren die dus inderdaad purper rood van kleur zijn. Volle zon is dus een must als je de mooie bladkleur wil hebben. Hij heeft net zijn 2de bloem gehad van deze kwakkelzomer. Erg mooi maar ze verwelken jammer genoeg erg snel. Denk dat ze maar 1 week hebben tussen het ontluiken en verwelken, dat is wel spijtig.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Crinum asiaticum purpurea

Berichtdoor batdah op 24 sep 2023 17:54

Ik ben blij voor je dat het uiteindelijk toch goed gekomen is en dat je de juiste plant hebt! ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten