Impatiens namchabarwensis, Een etherische schoonheid
Jaren geleden kwam ik deze Impatienssoort eens tegen en bij een Hongaarse aanbieder kon ik zaad bestellen. Dat zaad kwam geplet aan maar na contact met de aanbieder kreeg ik nieuw zaad geleverd. Dat leverde een aantal planten op en zelf oogstte ik ook wat zaad. De plant zou meerdere jaren kunnen leven maar dat deed hij nooit. Wel kwam ik op verrassende plaatsen in mijn tuin zaailingen tegen.
De laatste plant die ik had was klein maar delicaat:
De Impatiens namchabarwensis is afkomstig uit de Himalaya en werd pas in de zomer van 2003 door Yuan Yong-Ming en Ge Xue-Jun ontdekt in de Tsangpokloof rond de Namcha Barwa in Tibet. Hij groeit daar in een klein gebied op een hoogte van 930 meter. De Yarlung-Tsangpo vallei is tegenwoordig ontsloten voor het toerisme en via gespecialiseerde reisbureaus te bezoeken.
Van nature ontwikkelt de plant een vlezige wortelstok waar hij in het voorjaar weer uit opschiet. Blijkbaar vriest het daar niet want gemeld wordt dat hij niet winterhard is.
De namchabarwensis is gemakkelijk te kweken. Het is gewoon een Impatiens maar dan wat specialer. Het probleem is aan planten te komen of aan zaden. Heb je zaden dan is het probleem ze te laten ontkiemen. Zelf zaden oogsten is lastig want zodra ze rijp zijn schieten ze weg. Met een klein ziplock zakje om de zaaddoos kan je ze opvangen.
Plantworldseeds levert de zaden maar ze zijn er erg zuinig mee. Vier stuks per verpakking, maar als je twee zakjes bestelt krijg je er drie. Tweemaal gedaan, maar helaas nooit een plantje op zien komen.
Andere opties zijn bestellen via Ebay of Amazon maar momenteel is het aanbod nul. Het is niet de juiste tijd van het jaar. Een merkwaardig iets is dat Amazon automatisch de 'w' uit namchabarwensis verwijderd. Die w hoort daar toch echt te staan.
Een probleem van zaden bestellen in een ver buitenland is enerzijds dat je maar moet afwachten wat je krijgt en anderzijds de douane, die plantmateriaal niet voorzien van de juiste certificaten vernietigt.
De namchabarwensis is een koudekiemer die licht nodig heeft om te ontkiemen. Eerst moet je ze dus door een koudeperiode laten gaan en dan moeten ze in het licht. Als ze tijdens die periode uitdrogen dan is alles voor niets geweest. Ontkiemen is onregelmatig en kan blijkbaar variƫren van weken tot maanden of langer. Plantworldseeds adviseert je zaaisel niet te snel weg te gooien.
Er zijn soms aanbieders die planten leveren maar momenteel is er niets verkrijgbaar. Vreemde zaak toch. Zo'n mooie plant maar geen enkele kweker komt op het idee ze te gaan kweken en op de markt te brengen.
In het item van Bonne hier over zijn Filipijnse zaailingen had ik ook de bovenaan staande foto geplaatst. Tot mijn verrassing verwees Google mij op zoek naar de namchabarwensis naar dat topic.
De laatste plant die ik had was klein maar delicaat:
De Impatiens namchabarwensis is afkomstig uit de Himalaya en werd pas in de zomer van 2003 door Yuan Yong-Ming en Ge Xue-Jun ontdekt in de Tsangpokloof rond de Namcha Barwa in Tibet. Hij groeit daar in een klein gebied op een hoogte van 930 meter. De Yarlung-Tsangpo vallei is tegenwoordig ontsloten voor het toerisme en via gespecialiseerde reisbureaus te bezoeken.
Van nature ontwikkelt de plant een vlezige wortelstok waar hij in het voorjaar weer uit opschiet. Blijkbaar vriest het daar niet want gemeld wordt dat hij niet winterhard is.
De namchabarwensis is gemakkelijk te kweken. Het is gewoon een Impatiens maar dan wat specialer. Het probleem is aan planten te komen of aan zaden. Heb je zaden dan is het probleem ze te laten ontkiemen. Zelf zaden oogsten is lastig want zodra ze rijp zijn schieten ze weg. Met een klein ziplock zakje om de zaaddoos kan je ze opvangen.
Plantworldseeds levert de zaden maar ze zijn er erg zuinig mee. Vier stuks per verpakking, maar als je twee zakjes bestelt krijg je er drie. Tweemaal gedaan, maar helaas nooit een plantje op zien komen.
Andere opties zijn bestellen via Ebay of Amazon maar momenteel is het aanbod nul. Het is niet de juiste tijd van het jaar. Een merkwaardig iets is dat Amazon automatisch de 'w' uit namchabarwensis verwijderd. Die w hoort daar toch echt te staan.
Een probleem van zaden bestellen in een ver buitenland is enerzijds dat je maar moet afwachten wat je krijgt en anderzijds de douane, die plantmateriaal niet voorzien van de juiste certificaten vernietigt.
De namchabarwensis is een koudekiemer die licht nodig heeft om te ontkiemen. Eerst moet je ze dus door een koudeperiode laten gaan en dan moeten ze in het licht. Als ze tijdens die periode uitdrogen dan is alles voor niets geweest. Ontkiemen is onregelmatig en kan blijkbaar variƫren van weken tot maanden of langer. Plantworldseeds adviseert je zaaisel niet te snel weg te gooien.
Er zijn soms aanbieders die planten leveren maar momenteel is er niets verkrijgbaar. Vreemde zaak toch. Zo'n mooie plant maar geen enkele kweker komt op het idee ze te gaan kweken en op de markt te brengen.
In het item van Bonne hier over zijn Filipijnse zaailingen had ik ook de bovenaan staande foto geplaatst. Tot mijn verrassing verwees Google mij op zoek naar de namchabarwensis naar dat topic.