Coffea arabica

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Coffea arabica

Berichtdoor drolliegirl op 02 sep 2008 13:54

Hallo,

Ik heb onlangs (2weken terug) enkele zaden van de coffea arabica gezaaid maar deze komen niet uit? Is het normaal dat dit zo lang duurt? of moet ik geduldiger zijn?
Zij hebben nog wel hun jasje aan daarmee bedoel ik dat de zaden in een soort omhulsel, een schil zaten, moest dit er af of niet?
Heel het weekend heb ik zitten twijfelen of het eraf moest of niet... :?

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Coffea arabica

Berichtdoor Christophe op 02 sep 2008 17:18

Hoi Sarah,

Je mag de pel ervan doen maar het hoeft niet. Zo zit het zaad van de Jubaea Chilensis of de Cycas Revoluta (sagopalm) ook in een pel. Professionele kwekers halen het zaad er doorgaans niet uit. In de natuur is dit ook niet het geval. Bij de Cycas of Dioon doe ik dit echter altijd. Zo kan je mooi het kiemingsproces volgen.

Is de schel hard, of zacht. Ik heb geen ervaring met Coffea zaden, maar heb er even naar gezocht op internet. Ze lijken erg op de zaden van de Chamaerops Humilis (als ik de juiste foto had tenminste) Je mag ze dus gewoon in de grond steken, en ze zullen wel kiemen.

Je zal inderdaad nog wat geduld moeten hebben hoor, voor ze kiemen. Schat zo'n twee maanden bij een Coffea plantje ... Hier is de temperatuur opnieuw belangrijk voor een goede kieming.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag,

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Coffea arabica

Berichtdoor Toon op 04 sep 2008 20:33

hallo,

ik heb zelf ook geen ervaring met koffie maar je kan altijd eens gaan kijken op de volgende site:

http://zaaieens.nl/id43.htm

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten