Bladeren Passiflora

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Bladeren Passiflora

Berichtdoor drolliegirl op 21 okt 2008 13:10

Hallo,

Ik heb onlangs (2 maanden geleden) een passiflora Sunburst gekocht. (ok, pas gemerkt dat hij wat stinkt toen ik thuis kwam tjah :roll: ) Hij deed het heel goed. Ik heb hem naast mijn andere passiflora gezet tegen de muur in de tuin. Lekker beschut tegen veel wind en regen en toch in de namiddag wat zon (als ze schijnt). Nu begint deze plant zijn bladeren te verliezen en worden ze geel. De zaaddoosjes vallen gelukkig nog niet af. Zelfs de jonge bladeren hebben dit. De nectarklieren in de bladeren worden bruin. Gebeurd dit omdat het kouder wordt of is hij ziek (hij verblijft momenteel in de kelder - te koud 's nachts - veel licht en momenteel een temperatuur van 17 graden) . Er zitten geen bladluizen of spint op. Mijn andere passiflora heeft dit niet. Hij is gezond.
Kan iemand mij helpen??

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor Christophe op 21 okt 2008 19:12

Hallo Sarah,

Dus je hebt hem nu verplaatst naar de kelder? Ik vermoed dat het komt omdat het (zoals je zelf zei) kouder wordt. Sommige planten hebben dit sneller dan anderen.

Heb je een fotootje dat je kan uploaden? Een foto verteld meer dan duizend woorden zeggen ze wel eens :)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor Toon op 22 okt 2008 21:50

hallo sarah,

ik heb ook enkele maracuya's staan (een soort passievrucht) bij mij worden op sommige planten de bladeren ook wat gelig en vallen ze ook af. volgens mij moet je er geen bang van hebben en komt het in het voorjaar allemaal wel weer goed. als je ziet dat de stengel nog wat groen is dan zal het waarschijnlijk wel met de koude te maken hebben. als je op de gele bladeren kijkt en je ziet er niets van stippen of vlekken dan mag je bijna zeker zijn dat het van de koude is. een foto is altijd handig om meer te weten te komen.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor drolliegirl op 23 okt 2008 14:06

Hallo,

Ik hoop dat ik enkele foto's kan plaatsen. Ik ga eens proberen eh ik hoop dat ze niet te groot zijn.
De stengels zijn nog groen. Het wit dat je op de foto ziet is kalk van het water van de kwekerij. Ik geef ze regenwater maar ik denk niet dat ze dat daar deden...

Groetjes Sarah
Bijlagen
3.JPG
3.JPG (61.66 KiB) 7996 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (63.99 KiB) 7996 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (57.55 KiB) 7996 keer bekeken
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor drolliegirl op 23 okt 2008 16:22

Aangezien ik maar 3 foto's kan opladen zijn hier de volgende 3.

groeten
Sarah
Bijlagen
6.JPG
6.JPG (75.83 KiB) 7995 keer bekeken
5.JPG
5.JPG (67.99 KiB) 7995 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (62.11 KiB) 7995 keer bekeken
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor Toon op 23 okt 2008 20:05

hallo sarah,

dit lijkt me toch wel van de koude te zijn. ik vraag me wel af wat dat wit is. heb je er iets mee gedaan of hangt het er al op toen je de plant kocht of is het er pas sinds kort opgekomen?

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor drolliegirl op 24 okt 2008 08:46

Hey Toon,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de plant gekocht met het wit erop. In de kwekerij waar ik ze kocht was het water waarmee ze de planten sproeien kalkrijk (ik denk niet dat dit regenwater was). Vandaar het wit. Ik heb hem al enkele keren afgesproeid met regenwater maar het blijft er hardnekkig op. Hij had toen ook last van bladluis en spint maar deze heb ik er met een biologisch product afgekregen. Dat product laat geen sporen na en is plantvriendelijk.

Ik heb gisterenavond nog eventjes enkel afgevallen bladeren bekeken en zag niets abnormaals, geen beestjes of rare knobbels of afgevreten dingen. Ik denk dat het inderdaad gewoon van de koude is. Hij heeft nog bloempjes en zaaddozen dus dat is nog een goed teken.

Van die zaaddozen gesproken. Wanneer zijn die volgens jou goed? Ik laat ze er nog aan zitten omdat ik vind dat ze nog wat klein zijn. Bij sommige passiflora's veranderen ze van grootte en kleur hier nog niet direct.

Bedankt!
Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Bladeren Passiflora

Berichtdoor Toon op 26 okt 2008 13:51

hallo,

zo te zien is er dan niets abnormaals aan. ik zou het niet uit het oog verliezen maar je hoeft je normaal geen zorgen meer voor te maken.

in verband met de vruchten heb ik nog niet zoveel ervaring. ik heb ooit al wel enkele vruchten gehad maar daar zat niets in enkel zowat witte draden (het wit zoals bij een sinaasappel maar dan veel losser en moussiger). ik heb al wel van andere gehoort dat er soms een halve passievrucht gevuld was en dat het wel lekker was. maar wanneer deze juist rijp is weet ik niet. volgens mij moet ze geel-oranje of bruin zien. je kan er ook altijd eens met experimenteren door er nu eens een vrucht af te halen en te kijken of het wat is en volgende week of binnen 2 weken nog eentje. maarja het kan evengoed zijn dat er helemaal niets inzit. ze kweken de planten hier vooral voor de bloemen en niet zozeer voor de vruchten. als ik ergens nog wat informatie er over vind dan zal ik het zeker laten weten.

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten