Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot?

Berichtdoor p e t e r op 14 jun 2011 23:07

Graag had ik hier eens een discussie gestart over de Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant'.

Afbeelding

Afbeelding

Deze maakt ondergronds zeer lange uitlopers waar bovengronds nieuwe planten ontstaan.
De bovengrondse delen kan je makkelijk verwijderen. De ondergrondse wortels die achterblijven vormen echter eens gevestigd al vlug nieuwe planten.
Ik heb reeds berichten gelezen dat deze zelfs door glyfosfaat of rondup niet te vernietigen zijn. Andere berichten waren dat de planten stoeptegels zouden optillen en zelfs bij bamboe begrenzer zou ontsnappen.

Ik verwijder bij mij de ongewenste bovengrondse uitlopers eventueel met wortel als het lukt en kan ze zo onder controle houden. Ik plant ze echter alleen nog maar aan op een plaats waar ik ze nooit meer weg wil. Zelfs bij het afrijden met een grasmaaier komen ze terug.

Wat zijn jullie ervaringen en visies hierop?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor arian1970 op 15 jun 2011 15:45

Zou dit ook heel graag willen weten.

Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jun 2011 16:02

Je ziet op de foto mooi hoe oppervlakkig ze groeien.
Mij lijkt dat dus geen probleem. Mits je maar tijdig die horizontale rhizoom weghaalt waar je hem niet wilt hebben.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor shusui op 15 jun 2011 17:21

Ze groeien idd oppervlakkig en zo'n probleem vind ik het niet.
Het verste dat hier al scheuten zijn uitgekomen zal 2,5-3m zijn van de hoofdstam af.
alles wat ongewenst is trek ik uit (dan heb ik weinig nieuwe scheuten) of ik pot ze op.
Maar om op te potten neem ik altijd een stuk hoofdwortel mee, waardoor deze beschadigd is. En op die plaatsten heb je na een paar weken een massa scheuten .

Ik kan iederaan aanraden deze niet in de buurt te planten van een Dicksonia.
Mijn D. antartica staat in volle grond op +-1,5m, van de Tetrapanax.
Dit voorjaar kwam er plots een scheut (van de Tetrapanax) uit de stam op 50cm hoogte.
Deze heb ik direct verwijderd, en achterf nog een paar keer nieuwe scheuten weg gedaan, nu hoop ik maar dat die wortel afsterft en niet doorgroeit naar de kop van de Dicksonia.

Al een geluk dat ze hier niet uitzaaien , anders stond ie al op de lijst met invasieve exoten :lol:

Gr,
Sven
Laatst bijgewerkt door shusui op 15 jun 2011 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Christophe op 15 jun 2011 17:23

Ik vind het een geweldige exoot! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor shorty op 15 jun 2011 17:42

ik vindt het ook een bangelijke exoot.als je de horizontale wortel tijdig wegneemt is er geen probleem.heb een hele grote staan gehad,juist naast mijn tuinhuis.heb er nu een trachy staan.heb het eerste jaar nog enkele scheiten gehad .maar nu niks meer.mvg shorty
shorty
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 11 jan 2009 10:40
Woonplaats: 9170 st-pauwels
9 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor p e t e r op 15 jun 2011 21:34

Sven, ik verschiet wel van het feit dat deze in de wortel van een dicksonia kruipen.
Ik vind het ook een prachtige exoot maar ik heb een beetje bang voor de toekomst (na 10jaar), vandaar dat ik eens algemeen wil informeren.
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 04 aug 2011 23:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 jun 2011 21:41

De naam onkruid heb ik ook al veel gebruikt voor de Tetrapanax maar dat wil zeker niet zeggen dat ik het ook onkruid vind. Is meer de verwijzing dat de scheuten overal zoals onkruid boven schieten. :) Ik vind het zelf ook een geweldige exoot maar met ééntje in de tuin heb je meer dan genoeg. Hij neemt enorm veel plaats in, mijne nu al zo'n goeie 7m² schat ik (2m op 3,5m) En maakt ook enorm veel scheuten dus plantjes genoeg. ;)
Die scheuten zijn zeer makkelijk te verwijderen door er even aan te trekken en dan breken ze snel los van de horizontale wortel. De scheuten storen mij op dit moment (mss nog) niet. :)
Hij staat hier nu wel nog maar 1,5 jaar in volle grond onbegrenst dus ik weet niet wat het gaat worden na vele jaren... :? En in de gazon komen ze idd ook al maar ze zijn niet bestendig tegen mijn grasmachine :P
@Sven, heb je geen foto van die scheut in je Dicksonia ? Vind dat wel straf ! :shock:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor shusui op 16 jun 2011 00:02

Ik had wel een foto gemaakt, maar vind hem niet terug.
Zal morgen een foto maken van de plaats waar hij stond (heb een stukje stam verwijderd om de wortel zo veel mogelijk kunnen uit te halen)

Dat de Tetrapanax daar goed in groeide is niet zo moeilijk. Altijd vochtig, en verwarmd in de winter.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor djoeke op 16 jun 2011 06:27

Dan heb je meteen een tetrapanax met dikke stam :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten