Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor bjoveer op 22 apr 2012 10:41

Allereerst wil ik antwoorden op onkruid of exoot ... :P

Ik heb nu 20j een exotentuin, 60 soorten staan in mijn tuin van palmen, bananen, yucca's tot ...
Sinds 5j heb ik nu een Tetrapanax staan.
Héél eerlijk, als mensen mijn tuin voor de eerste keer zien dan valt iedereen direct op mijn Tetrapanax en daarna op mijn Albizia in al zijn glorie. Het verhaal dat enkel palmen en bananen uw tuin exotisch maken wil ik hier dus ontkrachten.

Ivm onkruid ... na 5j heb ik de eerste wildgroei gezien van mijn Tetrapanax ... wat hebben hier vrienden op gesprongen zeg. Mijn wachtlijst op scheuten is ondertussen ferm. Ik wil daarmee zeggen dat indien je een scheut hebt op X aantal meters je blij zal zijn want iedereen met groene vingers zal graag deze scheut van jou komen halen.

Enfin, van mijn 60 exoten is de Tetra met stip mijn nummer 1 dus laat het zéér duidelijk zijn " dit is een exoot "

groeten,

Björn
bjoveer
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 apr 2012 08:29
Woonplaats: Melsele
5 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor erna op 22 apr 2012 11:29

hallo Bjorn,

:welkom: op dit forum, en ja je hebt gelijk, hier is ook de tetrapanax de blikvanger.
Ik heb ondertussen al zoveel scheuten weggegeven dat de plaatselijke markt ervan onderuit gegaan is :lol:

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 apr 2012 20:10

Hey Bjorn, inderdaad :welkom: op het forum ! Iemand met 20 jaar ervaring zien we hier ook graag verschijnen ! :thumb_up:
Leuk te horen dat de Tetrapanax bij jou de troef is :D We zijn dan ook allemaal benieuwt naar foto's van je pronkstuk ?!
Hier heb je alvast de mijne van vorig jaar...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor shorty op 22 apr 2012 20:18

gewoon de maxx!!!mvg shorty.als ge soms nog scheutjes op overschot moest hebben? laat maar iets weten...mvg shorty... :thumb_up: :thumb_up: :thai:
shorty
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 11 jan 2009 10:40
Woonplaats: 9170 st-pauwels
9 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 apr 2012 20:32

PB send ;)
Misschien ineens gebruik maken van dit topic...
Kan iemand me goed uitleggen hoe ik het best de scheutjes afsteek en in pot steek ? Het is me nog niet gelukt om scheutjes in leven te houden na het afsteken. Ik wachte steeds tot de scheutjes toch al wat blaadjes hadden (ongeveer een hand groot) en steek ze dan uit. Steeds merk ik dat ze dan nog steeds geen worteltjes van zichzelf hebben. Enkel een stuk dikke wortel van de moederplant. Helaas gaan ze dan na een tijdje gewoon kapot. Dus ik wil ze nu nog groter laten worden voor ik ze afsteek maar ik heb al mensen gezien met veel kleindere scheutjes als ik om te ruilen enzo en die lukt het wel dus daarmee mijn vraag, wat doe ik verkeerd ?? :onzeker:
Want ik wil ook andere plezieren met scheutjes natuurlijk ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Olie1605 op 22 apr 2012 22:01

Eens vragen aan Jan van Exotopia (zit hier op het forum). Hij steekt er regelmatig af en heeft er nooit problemen mee.
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor p e t e r op 22 apr 2012 22:23

Ik graaf meestal de lange uitloper van de moederwortel op. Hiervan neem ik zo veel mogelijk wortel mee.
Mijn ervaring is dat zolang ze klein zijn ze heel makkelijk stekken, vooral in het voorjaar. Ik heb er meestal ook geen problemen mee.
Ik steek de wortel tussen de 2 uitlopers door en pot deze dan op.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 22 apr 2012 22:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor jaak op 22 apr 2012 22:41

Dimi,ik neem wortelstek gemakkelijker kan niet en je moet ook geen schrik hebben dat het scheutje afbeekt,het duurt waarschijnlijk wel wat langer eer er iets boven komt piepen. ;)

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 apr 2012 22:53

Bedankt gasten voor de tips ! (andere tips zijn ook nog welkom hoor ?!)
Op je foto zie ik wel duidelijk dat ze bij jou wel al eigen worteltjes hebben Peter maar die scheuten zijn ook al groter dan dat ik ze steeds stekte...

Jaak, thx voor de tip, niet eens aan gedacht maar da's idd een slim idee ! :thumb_up: :thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor bjoveer op 08 mei 2012 22:01

Zoals gevraagd hier een foto van mijn Tetra van vorig jaar, kan jullie meegeven dat dit jaar alles zeer traag op gang komt en dat ik voorlopig nog maar kleine blaadjes heb, stam bovenaan geeft voorlopig ook geen teken van leven :?
Bijlagen
Tetra klein.JPG
Tetra klein.JPG (107.36 KiB) 5559 keer bekeken
bjoveer
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 apr 2012 08:29
Woonplaats: Melsele
5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten