Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Alexander op 09 mei 2012 04:21

Hier ook nog niks nakes nada.

Koude winter en een koud voorjaar is de oorzaak.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 mei 2012 07:50

Komt inderdaad door het koude voorjaar. Hier ook nog maar traag op gang gekomen maar nu begint het wat sneller te gaan door de warmere temps....
Het zijn ook de slapende ogen waarmee die nu moet starten want de groeipunten zijn hier weggerot door de bloei van vorig jaar. :(
Hier een foto van afgelopen maandag 07 Mei 2012

Afbeelding

Hieronder een paar foto's van vorig jaar, kun je goed zien hoe vroeg die toen al goed aan de groei was tegenover nu :roll:

20 Maart 2011
Afbeelding

25 April 2011
Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Robert van op 26 sep 2012 13:06

Onkruid en kruid zijn voor iedereen anders. Eigenlijk bestaat onkruid niet :? Het woord onkruid is afgeleid van ongewenst kruid. Dus wat voor jouw gewenst is kan voor de ander ongewenst zijn.
Ook de plaats kan nog wel eens bepalend zijn of we het onkruid noemen. Kijk naar gras bijvoorbeeld, gazon moet mooi dicht zijn terwijl je het in de borders niet wilt zien.

:thai:
Het maakt niet uit wat je allemaal hebt gedaan of hebt meegemaakt, het gaat erom wat je ermee doet....
Robert van
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 07 mei 2011 12:26
Woonplaats: Rotterdam
3 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor kiwi op 26 sep 2012 20:43

Aahh mensen! Ik wordt helemaal gek van die foto's! Persoonlijk ook mijn favoriet en helaas hier niet meer in de tuin zoals jullie nog wel weten. Te groot voor een tuintje waar nog meer moet staan :D en waar de kids moete spelen. Ik zeg onkruid met exotische alure :lol: :lol:
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor junglegarden op 27 sep 2012 10:27

mijn tertapanax heeft ondertussen 2 nieuwe uitlopers gemaakt waarvan ik er één in een pot ga zetten vanwege het ontstane ruimtegebrek, wat ik me wel steeds afvraag is wat het verschil is tussen de T- rex en de steroidal giant
Afbeelding
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 sep 2012 20:21

Zoals de naam al verklapt is de Steroidal giant veel groter en robuster dan de gewone rex. ;)

Hier mijn Steroidal giant nog eens, foto's van een maand geleden...
Hoe die begonnen is kun je hierboven zien (eerste foto) ;)

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor Alexander op 27 nov 2012 07:14

Ze zijn hier gelukkig wel teruggekomen. Maar hopelijk wordt het nu een zachte winter. Anders weer een herhaling van zetten hier...

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor junglegarden op 14 dec 2012 13:12

Heb voor de 2e keer geprobeerd een tetrapanaxstek van een ondergrondse uitloper op te potten (en binnen gezet) maar weer mislukt, eerst zie je nog wel een beetje groei maar na een week of 4 begint de aftakeling en weer niets :roll:

Wat doe ik verkeerd?, misschien is het niet mogelijk om 'm 's winters in de warme kamer te zetten en moet hij in de kou staan om in het voorjaar weer uit te lopen of zoiets?
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor jaak op 14 dec 2012 17:43

Op deze manier een stek oppotten is niet gemakkelijk aangezien de kans heel groot is dat het stekplantje gemakkelijk van de wortel volledig of gedeeltelijk afbreekt en dan krijg je een wegkwijnende stek ook al dacht je het goed gedaan te hebben.
Het beste en gemakkelijkste is een wortelstek te nemen met minstens één oog en gewoon oppotten met matige watergift,succes verzekerd :thumb_up:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Tetrapanax papyrifera 'steroidal giant' onkruid of exoot

Berichtdoor s.janssen op 14 dec 2012 18:50

In deze donkere dagen kijk ik helemaal uit naar het voorjaar, en voor je het weet is het allemaal weer voorbij ;)

Ik zie nu van die reusachtige Tetrapanax zoals bovenstaande foto, helaas is dat hier echt niet mogelijk of gaan mijn ouders klagen doordat ze niet meer naar buiten kunnen kijken :)
Is het mogelijk om de onderste groei weg te snoeien zoals bij onderste foto, de omvang geeft een probleem.

Aan de andere kant, hoe lang duurt het voordat deze planten die omvang bereiken, als dat over 3 jaar pas is, dan is het niet de moeite. Mijn plant is net 4cm (stam!) met al redelijke bladeren.

Afbeelding
©Exoterra
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten