bougainvillea volle grond BE

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor lily-anne op 21 aug 2012 17:41

Mijn bougainvillea staat vanaf de ijsheiligen in de volle grond op het zuiden . Ik haal hem dan gewoon uit zijn pot en zet hem in een iets grotere kuil in de grond, waar eerst nog extra compost en koemestkorrels in gemengd worden . Doet het in de volle zon zeer goed . De plant kan op die manier zelfstandig water gaan zoeken in de grond .Alleen in heel erg droge of hete periodes geef ik hem soms eens extra water ( niet dat dit echt nodig lijkt) Plant gaat dan in de herfst terug in dezelfde pot . Komt gemakkelijk terug uit de grond - verliest dan wel een deel van zijn nieuwe wortels, maar dat maakt niets uit. Hij bloeit nog heel lang door in de veranda. Na de bloei snoei ik hem goed terug . Ze bloeien toch op de nieuwe scheuten ( krijgt zelfs vaak nieuwe takken op het kale hout ) en zo krijg je steeds meer bloei, zodat je de stam en de bladeren nog nauwelijks ziet. De plant is zo ook handelbaarder en compacter dan met lange losse takken.3 Eens het kouder is in de veranda, valt de groei langzaam stil en krijgt hij maar af en toe wat water .
Gr. Lily- Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor Dutchlatino op 22 aug 2012 13:00

Tja, wat zijn ze mooi, vooral in het buitenland, meters hoog. Ik zou willen dat dit hier mogelijk was. Ik heb een paar vraagjes aan de mensen die de Bougainvillea s' zomers in de volle grond hebben staan. Hoeveel cm groeien ze vanaf het begin dat jullie ze planten en hoe uitbundig bloeien ze aan het einde van deze periode. Willen jullie daar foto's van plaatsen ? Heeft het planten van de Bougainvillea in de volle grond werkelijk meerwaarde volgens jullie ?
Grtn,
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Avatar gebruiker
Dutchlatino
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 okt 2011 14:59
Woonplaats: Valkenswaard
11 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor lily-anne op 22 aug 2012 13:27

Overwinteren in volle grond zal niet lukken vrees ik . Maar op de wijze die ik hierboven beschreef is het goed haalbaar. De plant ziet minder af van de wisselende toestand in de pot
( soms te nat of te droog ) de groei van de nieuwe takken op 1 jaar schat ik op 50 ...cm maar die gaan er op het einde van het jaar voor een groot deel terug af.Als je echt een hele grote wil maken, dan knip je die er uiteraard niet af,maar heb je een hele hoge winterberging nodig
Succes
Lily- Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor Dutchlatino op 22 aug 2012 15:34

Dank je Lily-Anne. Ik doelde niet op overwinteren in de volle grond maar op uitgraven vlak voor de koude periode. 50 cm is niet ècht veel. Ik had gehoopt dat ze harder zouden groeien :(
Grtn,
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Avatar gebruiker
Dutchlatino
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 11 okt 2011 14:59
Woonplaats: Valkenswaard
11 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor Orlandi16 op 22 aug 2012 18:31

50 cm is niet bijzonder veel maar ik kan je verzekeren dat met een beetje zorg je een uitbundige bloei zal krijgen en een felle kleur die je tuin duidelijk zal opfrissen.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor lily-anne op 22 aug 2012 21:00

Je moet die 50 cm wel in alle richtingen rond de plant zien en dan neemt ze wel veel meer ruimte in beslag op een jaar tijd. Het is ook maar een schatting . Het zal soms minder zijn of soms meer. Het hangt van heel veel factoren af hoe snel een plant groeit. Geduld is echter een heel belangrijke eigenschap die je moet hebben als je mooie planten wil kweken.
Gr. Lily- Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor zezinho op 23 aug 2012 18:30

Ook in een pot (ieder jaar een maatje groter natuurlijk) kom je tot prachtige resultaten. Mijne zal nu zo'n 6 à 7 jaar zijn. Vertrokken van een kleintje van 50 cm is dit nu het resultaat : hoogte 2 m en breedte 1,4 m. Na de bloei , juist voor de winter, wordt hij gesnoeid, verliest dan al zijn bladeren en overwintert in de veranda bij 10 à 15°. Wordt elk jaar zo"n 30 cm hoger en breder, maar ik snoei de zijtakjes nogal kort. Heeft een eerste keer gebloemd van eind april tot en met juni , daarna alle bloemen afgevallen (te koud waarschijnlijk) , maar vanaf half juli heeft hij volop nieuwe scheuten aangemaakt en bloeit nu uitbundig vanaf begin augustus en die houdt het zeker nog vol tot eind oktober.
IMG_1266
Afbeelding

Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor Orlandi16 op 23 aug 2012 19:56

:shock: prachige exemplaar gewoon. Ik ga jouw methode toepassen maar dan wel van volle grond in pot enzovoort. Binnen 10 jaar met de klimaatverandering mag ie in de volle grond overwinteren dan :D
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2012 19:18

Mooi exemplaar Wilfried! :o
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: bougainvillea volle grond BE

Berichtdoor cjvanbrakel op 10 okt 2016 21:46

Welk gedeelte moet je eigenlijk beschermen?
De kluit? Of de bladeren?

Wat ik eigenlijk bedoel is het volgende.
Ik heb een schuur die vorstvrij is. En eigenlijk wel lekker op temperatuur is.
er zit daar een gat in de muur die ooit voor een droger bestemd was.
kan ik mijn bougainvillea in de schuur in een grote pot zetten,
En dan de takken door het gat naar buiten geleiden?
Om vervolgens buiten op de muur te laten klimmen?

Is dat mogelijk of red hij het niet.
cjvanbrakel
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 okt 2012 18:45
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten