Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor Dennis_S op 28 jul 2014 07:13

Ik heb er ook een gehad van Der Palmenmann, verpot en dood gegaan. Wellicht iets met gevoelige bodemschimmels? Daarvan weet ik dat die met verpotten in een keer verloren kunnen gaan. Is maar een gokje, maar lastig is deze dus wel.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor JmC4c op 28 jul 2014 08:56

Ik was van plan om er 1 te bestellen, maar zal nog even wachten tot meer duidelijkheid is ivm verpotten.
Mss kunnen jullie eens extra vragen stellen aan de verkoper ivm deze gevallen :?:

Mss het medium waar we in verpotten...
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor Marc_S op 28 jul 2014 10:30

Volgens mij heeft een Nannorrops heeeel veel zon en warmte nodig.
Ik heb in 2003 al mijn eerste exemplaar gehad en deze en ook de volgende zag je alleen maar met de dag achteruit gaan.
Er zijn sommige palmen waarvan wij niet de omstandigheden kunnen creëren om ze te laten groeien in ons kikkerlandje.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor zezinho op 29 jul 2014 18:11

Hier een paar foto"s van mijn Nannorhops silver Iran ( Garden Palms eind maart 2014).
Heb hem direkt in volle grond gezet. Zoals bij de meesten zijn de oude bladen beginnen bruin worden , maar de nieuwe zien er tot hiertoe nog mooi groen uit . De zilverkleur heeft plaats gemaakt voor grijsgroen.
Ben wel zinnens hem in volle grond te overwinteren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Copernicia alba (ook van bij Garden Palms, zomer 2013) werd direkt verpot in een 90 l pot en heeft de winter in de veranda doorgebracht. Bladeren zijn wel beginnen verdrogen daar ondanks dat er regelmatig verneveld werd. Buiten in april. Het heeft relatief lang geduurd eer er nieuwe bladeren werden gevormd maar nu is hij volop in groei . Heeft reeds tweemaal blauwe korrel , twee maal brandnetelgier en tweemaal verdunde paardenmest als bemesting gehad en doet het goed, maar ook bij deze is de blauwgrijze kleur verdwenen en heeft plaats gemaakt voor lichter groen.
Wat mij ook opvalt is dat zowel de bladeren als de bladstelen kleiner zijn dan direkt na aankoop.
Komt waarschijnlijk doordat hij buiten staat in volle zon en eerst uit een kas kwam.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze gaat deze winter terug de veranda in (als ik tenminste die mastodont uit dat gat krijg : vorige winter al met twee man moeten sleuren)
groeten
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor p e t e r op 29 jul 2014 19:34

JmC4c schreef:Ik was van plan om er 1 te bestellen, maar zal nog even wachten tot meer duidelijkheid is ivm verpotten.
Mss kunnen jullie eens extra vragen stellen aan de verkoper ivm deze gevallen :?:

Mss het medium waar we in verpotten...



Ik merkte bij de aankoop reeds dat er in de winkel reeds een aantal exemplaren er niet zo goed uit zagen. Misschien is deze dan toch niet zo geschikt voor ons.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor Joery op 30 jul 2014 09:31

Ik heb bij een exemplaar al 3 bladen moeten wegknippen en er is al terug een blad bruin aan het worden maar de het nieuwe blad begint wel al te splitsen. Misschien is er nog hoop.
Joery
 
Berichten: 196
Geregistreerd: 03 sep 2013 21:28
Woonplaats: Dendermonde
9 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor palmguy op 30 jul 2014 20:30

Hallo

Volgend artikel is erg interessant over de Nannorrhops

http://www.palmsociety.org/members/engl ... 5-13.shtml

De silvers blijken supergevoelig voor verplanten, dat is mijn persoonlijke ervaring en dit lijkt hier bevestigd te worden.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor Marjanne op 30 jul 2014 22:02

Ik heb er 4 jaar geleden eentje als zaailing gekocht en deze doet het zeer goed.
Groeit langzaam, maar maakt nu zijn 3e volwassen (gespleten) blad aan.
Hij staat (gelukkig) in een ruime pot , heeft wel aardig wat zon en krijgt weinig water.
Geen schotel onder de pot en af en toe een klein beetje water als het erg warm is.
Ik geef hem wel regenwater.
In de winter staat hij op een slaapkamer en krijgt bijna geen water.(grond echt droog)
Eigenlijk doe ik er dus heel weinig aan.
Marjanne
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 02 jan 2012 20:14
Woonplaats: Amersfoort
20 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor palmguy op 31 jul 2014 12:15

Marjanne


Zo had ik ook een Nannorrhops Ritichiana Silver - eigen kweek - die het 2 jaar aardig deed tot ik hem 3 weken geleden heb verpot, al 60 pct van de bladeren verdord.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Nannorrhops 'Silver Iran' takelt af, wat te doen?

Berichtdoor Marjanne op 31 jul 2014 22:48

palmguy schreef:Marjanne


Zo had ik ook een Nannorrhops Ritichiana Silver - eigen kweek - die het 2 jaar aardig deed tot ik hem 3 weken geleden heb verpot, al 60 pct van de bladeren verdord.


Die van mij blijft van af nu in zijn pot en gaat dus niet meer verpot worden, kan me niet schelen hoe krap het gaat worden.
En als het echt niet meer kan, zet ik hem met pot en al in een grotere pot. ;)
Marjanne
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 02 jan 2012 20:14
Woonplaats: Amersfoort
20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten