wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor prutser 2 op 21 aug 2014 19:55

hallo selva, nou tocht is nooit goed voor planten, planten kunnen wel wat kou verdragen ,als ze maar redelijk droog zijn, meer droog dan vochtig, anders rotten door de kou de wortels , als je met cv stookt, kan je water bakjes zetten op de radiator, gewoon extra waterbakjes, en tegen te weinig licht zou je zoals ik al eerder toetste een dikke spaarlamp erboven zetten ,of nog beter, led lampen, lekker zuinig in verbruik, bij is het anders selva, wij stoken hier met een dikke hout kachel, en de planten varen er wel bij, en ook wij wonen aan de kust, dus in de winter inderdaad veel minder vorst, mijn bananen planten ( musa basjoo ) daarvan blijft er altijd een buiten staan ( ingepakt ) ( geen bij verwarming ) en de rest graaf ik uit en sla ik op zolder op ( donker en droog zonder bladeren ) maar dat is anders , de cavendish moet toch niet kouder overwinteren dan 10 graden en beter rond 15 graden in de winter, maar ik las dat toch jou musa het goed gedaan heeft in de winter, dus als je het de komende winter weer zo doet, dan komt het helemaal goed, ( nou ja ,winter ) :fluiten: m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 22 aug 2014 21:45

Hoi Paul,

Bedoel je met spaar- of ledlamp een groeilamp? Of gewoon licht? wist niet dat kunstlicht ook hielp bij de fotosynthese, daar is toch echt zonlicht voor nodig?

Ik kan ook veel kaarsen branden om het warmer te krijgen en heb nu de kachel aangezet in mijn slaapkamer (omdat het zo vochtig is daar dat de schimmel op de muur staat en alles klam aanvoelt). Maar de slaapkamer is beneden de woonkamer en dus stijgt alle warme lucht op naar de plantjes die dat niet fijn vinden. Dus heb in het trapgat nu de was hangen zodat de lucht toch vochtig blijft.

heeft een luchtbevochtigingsapparaat nog nut trouwens?

woon j
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor prutser 2 op 22 aug 2014 23:06

hallo Selva, ja er zijn lampen ( led en spaar lampen ) om te zorgen voor de fotosynthese voor de planten, zonlicht is het beste natuurlijk, maar nood breekt wetten, dus is zo`n led lamp of spaarlamp een alternatief , google even ,en je vind er heel veel, ja hier brand inmiddels ook de hout kachel alweer, wel op een laag pitje, maar door al die regen vandaag en afgelopen dagen ook hier wat vocht in huis, niet zo erg als bij u, het voelt nog niet klam aan, maar toch, en heerlijk warm, de tropische planten doen het er erg goed mee,
en ja , je zou in droge periode wel een luchtbevochtigingsapparaat kunnen gebruiken, maar ik dacht met al die regen dat het al erg vochtig is in huis,maar in zeer droge periode zou het zeker helpen, wand bananen houden van warmte en vochtige lucht, :thumb_up:
m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 24 aug 2014 10:38

Hoi Paul,

Oke, ik had al gegoogled voor een groeilamp maar zal kijken inderdaad. Niet dat de huisbaas straks een enorme energierekening krijgt en denkt dat ik een wietplantage ben begonnen of zo iets.. haha

Iig erg bedankt voor alle duidleijke tips, daar heb ik heel veel aan!!
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 29 aug 2014 12:11

update betreft de Musa Dwarf Cavendish: er lijkt weer wat groei in te zitten. De speer is dikker en langer geworden en dus ga ik er van uit dat het goed komt. iig zeer bedankt voor alle tips, denk dat het anders niet goed gekomen was...
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 12 sep 2014 08:15

Eerder heb ik deze topic geopend en dankzij jullie adviezen leek het weer even goed te gaan met mijn musa. De kleine speer die wekenlang niets deed ging bijna meteen na overpotten weer omhoog groeien en begon zich uit te rollen als nieuw blad. Nu is sinds een week de groei wederom gestaakt, midden in het uitrollen van het blad.
IK geef hem genoeg water en hij staat ook op een lichte plek.
Is het normaal dat de groei soms opeens stagneert als de dagen korter worden en temperaturen dalen (zoals nu dus) of zou er opnieuw een probleem onder de grond zijn.
Dus doe ik er verstandig aan nu even af te wachten of moet ik hem gelijk weer uit de pot halen en kijken of de wortels aan het rotten zijn oid?

Hoop dat iemand advies heeft.
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Rob op 13 sep 2014 23:55

Aankomende dagen zou ie wel weer wat groei moeten laten zien....er komen 20+ dagen aan met redelijk veel zon.

Als ie na de hele bevalling al weer groei heeft laten zien, dan dunkt me dat het wel OK komt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 14 sep 2014 09:24

Hoi Rob,

Dank voor je reactie en je hebt gelijk: Gisteren scheen het middagzonnetje naar binnen op de musa en hij heeft zowaar het bijna uitgerolde blad helemaal uitgerold! :-)
Op naar de volgende!
Groeien Musa's als kamerplant sowieso veel langzamer nu de dagen korter worden en de temperaturen dalen?
Dan weet ik dat ik daar rekening mee moet houden en kom ik niet elke week weer terug met mijn topic: hij groeit niet meer. haha
Ik heb hem nu sowieso op een andere plek gezet en heb het idee dat hij het daar beter heeft. Hij staat nu wel een meter verder van het raam (eerst vlak ervoor), maar een andere hoek van het westelijke raam waardoor hij méér direct zonlicht ontvangt en warmer staat volgens mij.
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Rob op 16 sep 2014 00:14

:thumb_up:

Geduld mijn waarde, geduld. Blijft het lastigste ingrediënt - zeker ook voor mezelf. Ik heb het hier ook moeten leren. Ga maar ees palmen zaaien en dan leer je snel wat traag is. ;)

PS:
Gisteren een musa cavendish mishandeld, en 16 stekken opgepot - staan buiten in de zon.
Lijkt me dat die van jouw op dit moment harder zou moeten groeien dan mijn stekken die met grof geweld uit hun bak zijn gesneden en een minimum aan wortels hebben. :mrgreen:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 16 sep 2014 10:29

Hoi Rob,

Ik leer inderdaad dankzij de planten steeds meer wat geduld is. Net als die Phoenix, ik had hem verkeerd behandeld door te donker te zetten en daarna in een overmatige kuip te plaatsen.. etc. Phoenix stopte met groeien en ik kwam er achter dat hij dus echt meer llicht nodig heeft en dat het normaal is dat hij na het overpotten even wat minder groei laat zien. Ik hem verplaatsen en nog maar een keer verpot in een kleinere pot en verwachtte na 2 dagen al verbetering! haha, toen dat niet zo was maakte ik me meteen weer druk, vraag gesteld bij een verkoper en die zei dat ik hem toch wel een maand of 3 (!) de tijd moest geven.... haha niet dat het erg is, maar als je dat niet weet en verwacht dat een plant hetzelfde reageert als een zoogdier op veranderingen dan snap je er helemaal niks van.
Ik weet nu inderdaad dat het veeeeel langer kan duren en dat ik dan geduld moet hebben ipv meteen weer overpotten of naar de wortels gaan kijken.
Ik ben ook nog zo snel bezorgd om mijn planten, als ik ergens voor zorg, of het nu een dier of plant is dan neem ik dit soms zo serieus dat ik hem door alle zorgen juist benadeel.
tegenovergestelde van verwaarlozing.. haha oververzorgen?

Mijn Musa is nu ook weer wat sneller met zijn blad en de speer die er onder zit die is ook aardig groot en groeit ook al. Het geeft niet dat het langzaam gaat, maar ik maak me dan gewoon zorgen of ik iets niet goed doe.
Avatar gebruiker
Selva
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 aug 2014 23:18
Woonplaats: Den Haag
1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten