Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor JmC4c op 27 jan 2015 11:37

Dat maakt me altijd zo verdrietig :(
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor Eduard op 27 jan 2015 11:54

Hoi, het klopt wat je aanhaalt van de spint Han, er is altijd een soort vanger [gevoelige spintplant] die de rest besmet in mijn geval de waterbanaan [Thyphonodorum] die rode spint aantrekt, alocasia is er ook bekent om daarom heb ik die niet meer in de veranda, Thyphonodorum groeid echter nergens anders goed dus ben ik genoodzaakt deze daar te houden en alles goed in de gaten te houden, een goede buitendouche is aan te bevelen maar dat gaat alleen als de temp. het toelaat.
wat mij opvalt is dat sommige palmen er nooit last van hebben of ze nu hard of zacht blad hebben, de Kerriodoxa Elegans en Beccariophoenix Alfredii hebben het nog nooit gehad ondanks dat besmette blad van andere palmen contact hadden met het blad! Zouden die een natuurlijke bescherming hebben?
Alle andere palmen moet ik goed controleren op zijn tijd zoals de Adonidia Merrillii, Hyophhorbe lagenicaulis, en livistona jenkinsiana deze worden leegezogen als je het niet snel genoeg in de gaten hebt, het vroege voorjaar en najaar zijn hier de gevoeligste tijden voor dit probleem, ga dit jaar eens de "Neemolie" testen die een soort film over het blad brengt en het blad preventief tegen spint zou beschermen, heb het vorig jaar besteld maar nog niet getest , heb wel de documentatie gelezen en het zou moeten werken, het moet wel in een warme periode aangebracht worden, het spul lost pas goed op bij 25ºC in het sproeiwater, we gaan het testen, misschien dat de aangegeven palmen die ik aangaf dit van naturen hebben!

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor draco op 27 jan 2015 18:35

Ik zal de Hyophorbe een recente aanwinst, in gaten houden, Eduard. De bestrijding van spint is meestal met een douchebeurt. De aantastingen doen zich vooral in de zomer voor wanneer de spint binnen waait. Hardnekkige aantastingen bijvoorbeeld met rode spint, behandel ik met Masai. Vanwege de vlekken die dit achterlaat is dit alleen in de zomer buiten toepasbaar.
Aantastingen met ongedierte zijn vaak het gevolg van een verzwakte conditie van de plant en de afwezigheid van natuurlijk vijanden. In vergelijk met voorheen, gebruik ik nog maar zelden chemische bestrijdingsmiddelen. Preventie is nu het hoofddoel. Dat begint al bij de aanschaf waarbij de plant eerst goed wordt geinspecteerd op tekenen van een besmetting.
Dan volgt een periode van 4-6 weken observatie, waarbij vermeden wordt dat de plant met andere planten contact maakt. Dop-, schild en wolluis kunnen zich dan minder makkelijk verspreiden. Gevallen met een wolluisinfectie beschouw ik als kansloos, die gaat de GFT in. Luis- en lichte dopluisinfecties zijn redelijk goed chemisch te bestrijden.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor Eduard op 27 jan 2015 19:34

Hoi, masai gebruik ik ook echter daar mag het niet te licht voor zijn of zonlicht aankomen, dat laatste is bij mijn Hyophorbe afgelopen nazomer gebeurt met gevolg dat bijna alle blad verbrandingsvlekken kregen! Heel jammer want je kijkt daar minimaal 7 maanden tegenop :( gelukkig zijn er daarna nog 2 veren uitgegroeid en komt de 3e speer nu weer omhoog.
Heb je geen ervaring van die Neemolie of er wel eens wat van gehoort? zal nog even moeten wachten op een test met 25ºC!
Er is vorig jaar al eens over gesproken, zijn er mensen zoals Edwin die hier ervaring mee opgedaan hebben? viewtopic.php?f=13&t=13345

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor Rob op 27 jan 2015 23:21

Gouden HandPalm schreef:Ja, je hebt gelijk, Eduard. Het was wat kort door de bocht. Je moet een onderscheid maken tussen vochtminnende tropische palmen en vochtintolerante tropsiche palmen. Sommige tropische palmen, zoals die uit Madagascar, waar mijn Hyophorbe vandaan komt, zijn zo droogteminnend geworden -vanwege de droogte daar- dat ze al snel wegrotten bij te veel vocht.

Je hebt natuurlijk ook palmen uit het tropisch regenwoud, zoals bv. de Chamaedorea soorten. Dat zijn echte zuipschuiten.

De Latania palmen komen oorspronkelijk van Mauritius. Zelfde verhaal als Madagascar en mijn Hyophorbe.



Ik denk dat ook dit nog te kort door de bocht is. In principe houden vrijwel alle palmen van een goeie slok, vermits er voldoende drainage is, voldoende RV is, en voldoende hoge temperaturen zijn. Ik vond dit voor Rodrigues eiland (het natieve habitat voor Latania).
Let wel: de hoeveelheid water per jaar is vergelijkbaar met Nederland. Er zijn zelfs uitschieters van 300-400 mm, iets wat wij dus hopelijk nooit zien.
Het verschil in dit geval de Gemiddelde T en het verschil winter-zomer & dag/nacht.

Rodrigues enjoys a mild tropical maritime climate with persistent trade winds blowing throughout the year. Mean summer temperature is 25.9 degrees Celsius and mean winter temperature is around 22.3 degrees Celsius. The temperature difference between summer and winter is 3.6 degrees Celsius. January to March are the hottest months and August is the coolest month.

Long term annual mean rainfall (1961-2007) over the island is 1116 mm. Mean summer rainfall is 729 mm which is 65 % of the annual total. Winter rainfall is only 392 mm. The wettest month is February; September and October are the driest months.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Einde oefening voor Latania verschaffeltii?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 28 jan 2015 01:31

De palmen van Madagascar en omringende eilanden zoals Mauritius en Rodriguez zijn genetisch meer op droogte voorbereid dan op de continue koelte en natheid van ons klimaat. Hier in dit artikel komt de kortheid van de bocht wel erg prangend naar voren: hoe Madagascar door de recente klimaatsveranderingen zelfs de luttele twee maanden per jaar dat het nat is tegenwoordig moet ontberen:

Ravaged by drought, Madagascar feels the full effect of climate change
A 10% increase in temperature and a 10% decrease in rainfall sees Indian Ocean island struggle to feed its children


Uit het artikel:

Perversely, people in the south are so starved of water that they crave the increasingly fierce cyclones that pound the north three times a year. Two separate dry seasons have progressively expanded until they meet to form one long hot season, hitting crops such as maize, manioc and sweet potato.


Niet echt wat je noemt een vochtig klimaat. Nu niet. Maar vroeger ook niet (nb. three (sic!) times a year....).

Bron: http://www.theguardian.com/world/2009/o ... ar-drought
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten