Hulp bij schade herstel

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hulp bij schade herstel

Berichtdoor PalmPat op 24 jun 2016 14:31

Na het noodweer van gisteren een vraagje m.b.t. het schade herstel van de planten en dan met name van de banaan-achtigen.

Voor de kenners: Wat kan ik nu het beste doen?

De Musa's en Ensete hebben een dermate schade, dat ik even niet weet hoe ik ze moet snoeien om zo een zo spoedig mogelijk herstel te kunnen verwachten.

Zoals op de foto's te zien is, zijn zowel bij de Musa's als ook bij de Ensete zo'n beetje alle bladeren geknakt of kapot. Zelfs de jongste bladeren (speren die net een beetje aan het uitrollen waren) zijn helemaal kapot.
Wat kan ik nu het beste doen, waar zijn de planten het meeste bij gebaat?

1) Bladeren zo veel mogelijk laten zitten en de geknakte exemplaren bij de knik afsnijden
2) Alleen "redelijke" bladeren (zonder knik) laten zitten en voor de rest alles afsnijden
3) Restloos alle bladeren afsnijden en alleen speren/beginnende speren laten staan (zoals uit de winterstalling)

én wat te doen met de geknakte speren of sigaren? Die laten zitten, of ook afsnijden... of zelfs de stam boven afsnijden?

Bladstelen kapot gehageld..
Afbeelding

Ook de jonge (nog niet ontrolde) sigaren/bladeren in de kreukels..
Afbeelding

Zelfs de speren zijn hier en daar helemaal kapot..[
Afbeelding

Geknakte bladeren, waar afknippen..
Afbeelding
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor p e t e r op 24 jun 2016 15:59

Je doen wat je wilt bij de Musa's en Ensete's.

Persoonlijk zou ik voorlopig alle redelijke bladeren laten hangen. Je hebt het voordeel dat dit vroeg in het groeisezoen gebeurt is. Over een paar weken zijn er nieuwe bladeren gevormd en kan je de schade nog wegsnoeien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor PalmPat op 24 jun 2016 19:24

Peter,

Dat heb ik dan inmiddels ook maar gedaan. Kan altijd nog meer vanaf tzt... Het ziet er wel allemaal niet uit, die grote bananen met 1 1/2 blad (wat ook nog eens totaal aan flarden ligt), maar ja het is even niet anders.

Brugmansia's... Zijn die nu nog terug te snoeien? Als ik daar al het geknakte blad en gebroken takken af moet halen, blijft er weinig moois van over. Kan ik die gewoon terug snoeien en helemaal opnieuw laten uitlopen, of moet ik daar wel zo veel mogelijk aan laten zitten, ook al gaat dat ten koste van mooie verhoudingen?
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor aralia op 24 jun 2016 20:22

Toeval wil dat ik hiermee aan het experimenteren ben.
Vroeger wilde ik al mijn de planten "netjes" hebben en knipte ik elk beschadigd blad er uit.
Dit jaar laat ik beschadigd blad zitten zolang de plant in de groei is. Als het niet anders kan knak ik eerst de steel. Pas nadat het blad opgedroogd is snij ik het blad eraf, na de knak in de steel.
Zo geef je de plant de kans om zelf de wond te sluiten.
Voor bv. hosta sum and substance is het verschil in groeikracht verbluffend: de planten zijn minstens 3 x zo groot in diameter als vorig jaar en blijven nog groeien.
OK, je moet even op de geknakte boel kijken, maar het verschil is de moeite waard.
Musa en ensete: zelfde advies als Peter dus.
Voor de brugmansia's zou ik gaan voor de vorm van de plant.
Bon courage!
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor PalmPat op 24 jun 2016 20:55

@ aralia

Ja, daar had ik nog niet eens bij nagedacht... Knippen "na" de knak. Als ik het zo bekijk, dan is dat eigenlijk wel logisch dat de wond zich zo eerst kan sluiten.
Helaas is het zo dat ik inmiddels de echt kapotte en geknakte bladeren verwijderd heb en er een aantal "voor" de knak heb afgesneden. Bij bv. de bananen hing ook wel erg veel "puin" naar beneden... Ik moest iets doen. Wel een tip die ik in gedachte houd voor een volgende keer, ook al hoop ik dat ik het nooit in de praktijk hoef te brengen, althans op deze schaal :onzeker:
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor p e t e r op 26 jun 2016 11:16

Brugmansia's kan je inderdaad ook bijsnoeien zoals je wil.
Het snoeiafval kan je als stek materiaal gebruiken.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor PalmPat op 26 jun 2016 12:26

Oké, en hoe kan ik ze het beste terugsnoeien?

Nu heb ik ze terug gesnoeid in de verse uitlopers (van dit voorjaar), zie foto
Afbeelding

Of is het beter om terug te snoeien tot het hout van vorig jaar?

Stekkies heb ik gelukkig al een aantal van vorig jaar, dus wat nieuwe (kleine) planten betreft, ben ik gelukkig ruimschoots voorzien. ;)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Hulp bij schade herstel

Berichtdoor aralia op 26 jun 2016 18:29

Ziet er goed uit zo.
Ik zou de 3 dunste takken links ook nog weghalen.
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten