Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor draco op 07 nov 2019 01:45

Een onlangs via internet aangeschafte Hyophorbe verschaffeltii vertoont op het blad witgrijze zuigvlekken. Met een loupe zijn slanke lichtgroene insectenlarves (6 poters) te zien. Die zitten er waarschijnlijk niet voor de gezelligheid. Ik vraag me af welk insect het kan zijn, mijn vermoeden gaat uit naar thrips? Kan iemand dit bevestigen? Vooruitlopend hierop is de palm in quarantaine geplaatst en met een systemisch werkzaam verdelgingsmiddel begoten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor batdah op 07 nov 2019 02:59

Dat zou ik ook denken....en is het niet beter te sproeien met .....want anders gaat het nog vele weken duren voordat....

Je hebt vast nog wel Calypso in je apotheek... :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor draco op 07 nov 2019 12:05

Ik heb inderdaad nog een bescheiden hoeveelheid Calypso dat ik meestal als spuitmiddel gebruik, maar omdat de de palm in kleine pot staat, wil ik zo een keer proberen. De Hyophorbe staat nu apart en ik dacht dat thrips zich niet over grote afstand verspreidt zolang ze het naar de zin hebben. :mrgreen:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor Greener op 09 nov 2019 02:38

Klinkt inderdaad als T(h)rips.
Ik heb zelf goede ervaringen met roofmijten, die pakken ook meteen eventuele Varenrouwmug aan.
Gif voor het blad en Hypoaspis miles voor de grond :thumb_up:
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor alex1994 op 14 nov 2019 21:22

Calypso is een neonicotinoide met een systemische werking. Trips schrapen meestal..... Dus niet zo een goed idee om tegen trips te gebruiken. Dit werkt namelijk niet voldoende (al is dit beter dan niks). Gebruik iets van Pyrethrinen of Deltamethrin. Gewoon te koop bij een tuincentrum. Dit zijn contactmiddelen met een directe knock down werking. Dus goed alles nat spuiten! En altijd in een blok van 3 spuiten met een interval van 5-7 dagen om alle stadia te pakken. Dit zijn er namelijk 6.

PS. Je beschrijving lijkt inderdaad erg op die van trips.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor draco op 15 nov 2019 02:04

Decis is wellicht hiervoor geschikt. Het schadebeeld komt overeen met deze beschrijving:
In potplanten komen ook een aantal blad- tripsen voor, onder andere Echinothrips, die zilverschade (oppervlakkige schade) veroorzaken. Deze tripsen prikken, net als spint, cellen van het oppervlakteweefsel aan en zuigen die leeg. Dit veroorzaakt op de bladeren zilvergrijze vlekken met kleine donkergroene vlekjes (uitwerpselen) erin en vermindert de sierwaarde en uiteindelijk ook de productie van de plant. Bij een ernstige aantasting kunnen de bladeren zelfs verdrogen. https://edepot.wur.nl/112060
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor Rob op 15 nov 2019 13:18

Decis heb ik hier al jaren in huis - gebruik het niet vaak, maar als het echt niet anders kan dan is het erg effectief tegen allerlei vleiegend en kruipend ongerief.
Werkt ook tegen rouwvarenmug en wolluis. De laatste is echt wel tuig en vereist in de regel een 2e behandeling.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor draco op 15 nov 2019 13:34

De thrips heb ik met deze palm in huis gehaald. Het heeft waarschijnlijk geen zin om de leverancier erop aan te spreken maar zal deze hier niet meer aanbevelen. Ik ben nu alvast gestart met Ecostyle (pyrethrum) en houd Decis achter de hand. Ik heb geen ervaring met deze middelen. Voorlopig ben ik nog zuinig op mijn oude arsenaal Calypso en Admire. Ik heb Brahea armata deze zomer met Calypso gespoten vanwege een beginnende dopluisinfectie. De Brahea staat in de kas wat de kans op ongedierte vergroot. Buitenpalmen hebben hier zelden last van, maar Brahea gedijdt beter in de warmte van de kas. De kamerplanten gaat in zomer weer naar buiten waar natuurlijke vijanden hun reinigende werk verrichten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor Greener op 15 nov 2019 17:45

En toch zou ik voor dat ene tientje ook roofmijten aanschaffen.
Ik heb hier goede resultaten mee gehad.
Bij Varenrouwmug wat sneller zichtbaar omdat ik dit beter kan monitoren met de gele vangplaten maar zeer zeker ook hoogst effectief tegen de Thrips poppen en jongen in de grond.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Vermoeden van ongedierte op mijn palm.

Berichtdoor draco op 15 nov 2019 18:30

Roofmijten inzetten is een sympathiek idee, maar die zullen de thrips niet geheel uitroeien en ze zullen tenslotte bij gebrek aan prooi verhongeren waarna de thripspopulatie zich weer kan herstellen. Voor de kweker van biologische groenten en fruit loont 't de moeite om roofmijten in te zetten maar ik betwijfel of dat voor de sierplantenteelt geldt? Ik heb tenminste in de tuincentra nog nooit een biologische kamerplant aangetroffen. :? Mocht de infectie naar de overige kamerplanten overslaan dan kan ik de inzet van roofmijten heroverwegen. :thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten