Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor pampie op 05 apr 2021 14:04

Ja weet je wat t m is? Dan sta ik over een half jaar weer voor hetzelfde probleem ben ik bang voor?
Dan hebben andere slakken die planten weten te vinden denk ik dan.
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor de Haan op 05 apr 2021 14:19

Een paar krielkipjes die lusten de slakken rauw.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor johny op 05 apr 2021 17:19

Draco in weekend een pintje minder drinken en aan de slakken geven helpt ook :lol:
Glazen vullen met bier de slakken kruipen erin en verdrinken happy :mrgreen:
De korrels van ecostyle werken met ferri fosfaat zit daar ook lokstof in & werken deze evengoed ?
@ pampie planten opruimen betekend nog niet dat van je plaag bent verlost.
Ik zou de slakken bestrijden en zo ook nog je planten over houden.
De andere optie = planten weg en op den duur toch ook nog slakken bestrijden (niet zo gunstig) :tong:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor draco op 05 apr 2021 17:55

johny schreef: De korrels van ecostyle werken met ferri fosfaat zit daar ook lokstof in & werken deze evengoed ?

Ik dacht wel dat er een lokstof inzit. Je vind de slakken niet terug omdat het minder snel werkzaam is dan mesural. Voordeel is dat je geen gekrepeerde slakken tegenkomt. Mijn tuinplanten zijn geselecteerd slakkenproof maar sommige varens* in kuip moeten worden beschermd met de blauwe korrel en dan is de preventie hiermee redelijk effectief. Ik probeer ook zoveel mogelijk zonder gif te tuinieren. Slakken hier hebben ontdekt dat jonge bamboescheuten eetbaar zijn en sindsdien worden er diepe gaten in de halmen geknaagd. De meest veelbelovende exemplaren krijgen nu een tijdelijke huls van horgaas totdat de halmen voldoende zijn uitgegroeid en afgehard.
*) Bij Asplenium bulbiferum worden de nieuwe krullen aan de steel doorgebeten. Alhoewel deze varen op een verhoging staat, weten de slakken deze toch nog te bereiken en verstoppen zich overdag in de pot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor Tim123 op 05 apr 2021 19:35

Je kan ze natuurlijk ook lokken met een plant die ze nog lekkerder vinden en die vervolgens weggooien ;)

Ook schijnen slakken een hekel te hebben aan knoflook (water) en deinzen ze terug voor koper, die laatste is er in koperdraad en een soort tape vorm. Koperdraad heeft bij mij gewerkt toen ik deze om de stam van een citrus deed. En alles wat ik zag verwijderde.

Hoop dat je er iets aan hebt :) ik ben ook heel actief met korrels en bier.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor Rob op 05 apr 2021 22:19

Pampie,

misschein toch hoge potten, zodat die vreetzakjes er niet bij kunnen?
Ik deed het in mijn oude tuin ook op die manier voor Hosta. Ik smeerde potten in met vaseline, gebruikte schelpen grit en later heb ik ook de koperdraad truc gedaan (zoals Tim aangaf) tegen slakken.
Je kunt dan zelfs de hoge pot alsnog in/naast de border zetten en je bent de plant niet helemaal wijt...

;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor pampie op 18 apr 2021 22:11

Thanks nog voor alle tips en advies mensen. Maar het zit zo, de Yucca's zijn gerooid. :cry:

Daar voor in de plaats staan nu een Yucca Rigida met 12 cm stam en een zaailing van een Yucca Gloriosa Variegata. Wederom met bont blad net als de Filamentosa's die er stonden. Helaas een klein begin maar de Rigida oogt toch al lekker. Zal in m'n eigen tuintopic weleens foto's plaatsen. :thai:
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor draco op 19 apr 2021 09:41

Slakken zullen geen trek hebben in deze soorten Pampie. Yucca rigida is een fraaie toevoeging maar vraagt wel wat meer bescherming in de winter. De vorsttolerantie is met ca. -18°C minder dan van Yucca gloriosa (-25 °C) en de rigida is gevoeliger voor nattigheid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor pampie op 19 apr 2021 11:10

We gaan het zien draco. Ze staan beidde op een kunstmatig heuveltje en was dan ook eigenlijk van plan om de Rigida verder niet te beschermen. Als blijkt dat ie dat niet trekt, dan issie helaas niet geschikt voor mijn tuintje. Alles moet er onbeschermd door kunnen komen, dan pas heb ik lol en plezier aan m'n tuintje. Niet als ik dingen moet gaan beschermen in de winter.

Dus ja we gaan het meemaken maar ik besef wel dat het momenteel m'n zwakste plant voor de winter is. Nou ja, de Fatsia's kunnen er trouwens ook wat van. Verliezen na de winter sowieso al hun blad omdat ze er eigenlijk ook niet tegen kunnen, maar lopen wel altijd weer uit. :lol:
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Yucca's en ik verliezen strijd tegen slakken

Berichtdoor draco op 19 apr 2021 12:30

Ik ben ook geen voorstander van winterbescherming en de risico's neem ik voor lief. Sinds vorig jaar staat Yucca whipplei in de tuin waartoe vergelijkbare condities gelden als voor de rigida. De whipplei staat op de drogere westhoek van het huis naast Y. rostrata en heeft de recente vorst goed doorstaan. Ik had Yucca rigida in de kas maar het is een linke kuipplant met de vlijmscherpe bladpunten. Die plant staat sinds enkele jaren bij Sylvan in de tuin.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten