Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor luc op 12 jun 2013 21:09

iwanito schreef:Ik ben enorm blij dat het lijkt goed te komen ja, maar probeer mijn enthousiasme nog een beetje te temperen. Ik zal vandaag even proberen een fotootje te plaatsen. @ Luc: heb jij toevallig foto's van die Butia. En bedankt voor het advies! :thumb_up:

BILD0026
Afbeelding

PICT0091
Afbeelding

PICT0097
Afbeelding

tuin 002
Afbeelding

Foto's van bij aanplant en beginnend herstel
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor Dennis_S op 12 jun 2013 22:04

Inderdaad ongelooflijk! Wees er zuinig op!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor palmgek op 13 jun 2013 01:15

Hier ook al 2 keer positief resultaat met afzagen.
Hopen op herstel doet iedereen bij speerrot, echter bij een groot gapend gat en oplopende temperaturen in de zomer, is dit ook een risico. De omstandigheden zijn dan immers ideaal om eventuele laatste pogingen van de palm in de kiem te smoren met verotting.
Afzagen van je palm is natuurlijk niet iets waar je op zit te wachten, het gaat ten koste van nog evt aanwezig blad, maar uiteraard ook van een deel van de stam.
Een lastige overweging dus.... Aan de ene kant de hoop op herstel met behoud van het resterend blad en de stam, en aan de andere kant het risico op verlies.
In mijn geval heb ik hier beide keren het moment laten bepalen en tot eind juni/begin juli mee gewacht, Mocht de palm nog kans maken op herstel, had dit tijdens de boost van het voorjaar toch al een begin moeten maken. De kans dat het daarna nog gebeurt vond ik niet opwegen tegen de kans dat ik de planten defenitief zou verliezen.

Aanvankelijk ziet het er heel vreemd uit. Een relatief dikke stam waaruit een minuscuul blaadje komt. Ook na het eerste jaar was deze overgang van dik naar dun nog erg goed zichtbaar. Echter nu, ik schat een jaar of 3/4 verder is er niets meer van te zien :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor Dennis_S op 13 jun 2013 08:58

Toch ben ik ook niet overtuigd van het nut van afzagen. Ik denk dat je een groot risicco neemt. Mijn Jubaea heeft in het begin twee keer speerrot gehad waarbij ik in het voorjaar tegen een gat aankeek. Maar beide keren is nog dezelfde zomer van zichzelf herstel opgetreden, zomder afzagen. Ook mijn grote butia heeft ooit hetzelfde meegemaakt. Ook weer herstel zonder afzagen. Ook een phoenix met speerrot, vanzelf weer herstel. Aan de nadere kant heb ik ook een Phoenix en twee trachies gehad met speerrot en vervolgens geen herstel.

Het is denk ik maar net hoelang de rot de kans heeft om zich uit te breiden. Ik denk dat stilstaande groei niet helpt. Maar als er enige groei nog aanwezig is, dat de kans op volledige rot erg klein is. Met andere woorden, tijdens zachte winters of vroege warmte in het voorjaar er minder speerrot zal zijn. Maar als de winter al in november, december om je oren slaat, de kans op speerrot veel groter zal zijn.

Of afzagen nu echt helpt betwijfel ik dus. Maar herstel wordt dan wel meteen zichtbaar en daardoor lijkt het soms een tovermiddel. Feit is dat zonder bladmassa je afhankelijk bent van de reserves die in je plant zijn opgeslagen, want aanmaak is even niet mogelijk. De ene palm zal hier wel beter in zijn dan een ander.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor palmgek op 13 jun 2013 09:27

Ik denk juist dat je met te lang wachten op herstel risico loopt. Alle palmen met speerrot die ik niet heb afgezaagd hebben het hier niet meer gered. Alles wat ik uiteindelijk heb afgezaagd heeft zich hersteld.
Een mens baseerd zijn mening toch op eigen ervaringen he...

Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor iwanito op 13 jun 2013 11:30

Dit is een erg leerzame topic aan het worden waarin alle voors en tegens uitvoerig belicht worden. :thumb_up: Mijn dank voor de foto's, die geven toch wel steeds meer hoop. Ik zal er nog eens een vraag tegen aan gooien. Per wanneer moet ik nu weer voorzichtig een beetje water gaan geven? Moet ik wachten tot er een volledig blad is en dus voldoende verdamping? Of moet ik al veel eerder beginnen?
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor Dennis_S op 13 jun 2013 12:03

Voor een deel baseer je het op eigen ervaringen, maar ook op andermans ervaringen. Jammer dat hier geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Want hoe weet je zeker dat je palmen die je hebt afgezaagd het niet niet ook zouden hebben gered zonder afzagen? Zouden ze zich nog beter hebben hersteld omdat het blad er nog aan zat? Of zou door duisternis en vochtigheid het herstel inderdaad tegengewerkt worden?

Iwanito: in de vollegrond zou ik deze palm voorlopig geen water geven, want dat halve blad verdampt niet veel en ik gok dat de grond nog voldoende vochtig is. Maar dat is iets wat je verder zelf in moet schatten.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor palmgek op 13 jun 2013 15:44

Dennis_S schreef:Want hoe weet je zeker dat je palmen die je hebt afgezaagd het niet niet ook zouden hebben gered zonder afzagen? Zouden ze zich nog beter hebben hersteld omdat het blad er nog aan zat?


Dat weet je inderdaad nooit :lol: Een wetenschapelijk onderzoek zou dit ook slechts statistisch aan kunnen tonen. Mijn mening is dan ook gebaseerd op eigen ervaringen en mijn eigen interpetatie van deze ervaringen ;)

Hier nog even een fotootje van de afgezaaagde palm, vandaag geschoten (een jaar of 3 na afzagen). Als je goed kijkt zie je dat het onderste gedeelte nog wat grover is.

Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jun 2013 22:20

Hier een gelijkaardige aangename verrassing met een Chamaerops humilis die een tweede winter op rij een klap kreeg. Alle speren eruit en eigenlijk geen hoop meer en dus afgezaagd. Door alle vezels had ik geen duidelijk zicht en was het wat op gevoel.
En zie hier het resultaat (even inzoomen, hij staat vooraan, uit de hoofdstam komt opnieuw een speer :) )

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14406
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor iwanito op 14 jun 2013 07:36

Ongelooflijk hoe veerkrachtig palmen zijn! En verbazingwekkend dat na verloop van tijd nog amper te zien is dat de palm ooit afgezaagd is!
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten