Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Heeelp, schimmel rondom speer Brahea Armata?

Berichtdoor iwanito op 23 apr 2013 16:35

Onderstaande foto is genomen enkele dagen nadat ik de stam had afgezaagd:
Afbeelding

Nu, zo'n dikke week later is er al meer groei zichtbaar:
Afbeelding

Misschien gaat het toch nog goed komen! :mrgreen:
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 23 apr 2013 18:24

:o Die is wel extreem afgezaagd iwanito... Was het gat dan zo diep dat je zo ver moest afzagen ? Hij lijkt te herstellen maar of het nog volledig goed komt durf ik niet garanderen hoor. :onzeker: Het groeipunt is toch nog intakt als ik het goed zie dus dat is nog positief en heeft die kans. Hij heeft in ieder geval een heel erg lange herstelperiode voor de boeg ! Is het hokje al weg ? (niet meer te zien op de foto's) Als je deze echt wil laten herstellen zul je hem goed moeten verzorgen en veeeeeeeelll geduld moeten hebben, sowieso al veel warmte geven, doormiddel van een hokje gaat dat makkelijk zoals al gezegd. Ik twijfel omdat ik in het verleden ook al eens palmen zo ver heb moeten afzagen en die begonnen toch aan herstel maar na enkele misvormde bladeren gaven ze uiteindelijk toch op, wat ik ook deed. Maar wie weet gaat met deze toch zonder problemen dus ik wil je zeker niet ontmoedigen, gewoon even waarschuwen... ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor iwanito op 23 apr 2013 19:28

De rot zat helaas zo diep ja. En de stam was nog niet zo groot hoor, ik denk een centimeter of 30 a 35. Heb de speer en de stelen er uit getrokken en vervolgens met een duimstok in het gat de diepte gemeten. Vervolgens 1 cm extra afgezaagd. Er staat een afdakje boven van plexiglas waardoor hij kurkdroog en warm staat. Ik durf de zijkanten niet goed af te dichten ivm teveel vocht. Bij koude nachten wordt de stronk afgedekt met jute.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor draco op 24 apr 2013 00:47

Ik denk dat dit een kansloze exercitie is, maar zonder experimenteren worden we ook niet wijzer. Door het functionele blad te verwijderen, kan de onthoofde palm niet de voor groei noodzakelijke suikers aanmaken. Of het moet zijn dat in de plantbasis nog voldoende koolhydraatreserve aanwezig is voor de ontwikkeling van een nieuwe portie bladgroen en daarmee het benodigde assimilatievermogen? Dat de kern omhoog komt kan duiden op groei cq celdeling, maar kan ook het resultaat zijn van celstrekking en dat stopt op een zeker moment. Dit komt overeen met mijn ervaring met een afgetopte grote Chamaerops, na 10 cm stopte de uitgroei definitief.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor iwanito op 24 apr 2013 05:26

Ben zelf ook benieuwd waar dit gaat eindigen. Maar het ging me te ver om de Brahea gelijk uit te steken en weg te gooien. Nu heb ik er voor mijn gevoel toch in ieder geval alles aan gedaan.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor Dennis_S op 24 apr 2013 07:24

Ik zou zelf nooit afzagen, mede om de reden die Draco al aangeeft. Zonder blad kom je niet snel ergens! Maar ook omdat het nut er nooit echt van is bewezen. Je leest veel meer ervaringen dat na speerrot nu in deze periode ineens weer nieuwe bladeren uit het hart komen groeien, herstel dus, zonder enige zaagactie.Bovendien zit je minimaal drie jaar tegen een lelijke pam aan te kijken. En moet je maar zien of die de komende drie winters wel goed de winters doorkomt. En zo is het allerminst zeker dat je over drie jaar weer een mooie palm hebt. Maar ik ga voor je duimen en ik zou het leuk vinden als je het verloop de komende tijd blijft delen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Succes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor wsnbm op 25 apr 2013 19:09

Persoonlijk zou ik hem absoluut uit de grond trekken en in de open haard gooien, zou zo geeneens meer zeggen dat het een palm is.

Zou er een nieuwe in plaatsen (wanneer financieel mogelijk natuurlijk) en vlak voor de winter eens goed inlezen wat nou qua winterbescherming het best bij jou past.
Zo moet je er ook naar kijken, want geen tuin is hetzelfde op het forum.

Standplaats van de palm in de tuin, wel of niet beschut, dicht bij de kust, op of van de wind, grond soort ( Rico bv heeft hele andere bodem als ik :-) ) enz enz.

Dit gaat alleen maar frustraties opleveren.

S6 ermee.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor iwanito op 25 apr 2013 20:09

Hoi John, dit levert geen frustratie op hoor. Heb er gewoon moeite mee iets wat nog leeft (in mijn ogen dan) weg te gooien. Vind het een leuk experiment en verwacht er veel van te leren.
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor ick op 26 apr 2013 13:48

Vind ik ook altijd erg moeilijk, een levende plant de kliko inkwakken...
Als je de ruimte ervoor hebt kun je het natuurlijk gewoon proberen.
Ik ben benieuwd of er nog iets gaat komen!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Berichtdoor draco op 26 apr 2013 15:36

ick schreef:Vind ik ook altijd erg moeilijk, een levende plant de kliko inkwakken...
Als je de ruimte ervoor hebt kun je het natuurlijk gewoon proberen.
Ik ben benieuwd of er nog iets gaat komen!

groet, rick


Plantsterfte verloopt vaak beetje bij beetje en het is een dilemma, de keuze wanneer je hem weggooit.
Ik had een grote Phoenix canariensis, die al 4 jaar groeistilstand had. De bladeren van deze palm blijven echter lang vitaal, dus wanneer is zo 'n plant feitelijk als 'dood' te beschouwen? Afgelopen najaar besloot ik om de plant niet meer de kas in te sjouwen en buiten te laten. Nu is hij echt dood.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten