Prunus lusitanica

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Prunus lusitanica

Berichtdoor Sodiac op 17 sep 2013 13:25

We hebben hier drie exemplaren van de Prunus lusitanica 'Angustifolia' in de voortuin staan (aanplant voorjaar 2011).

Nu is er sinds dit jaar een probleempje zichtbaar, want de middelste groeit vrijwel niet meer en krijgt nu steeds meer gele bladeren. In vergelijking met de andere twee is het verschil groot.

Er is geen schimmel of luis te zien. Verder zijn de omstandigheden identiek aan de andere twee Prunus exemplaren. Heeft iemand ervaring met de Prunus lusitanica of weet er iemand wat hier aan de hand is? Is er nog een redding mogelijk?

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor Itrme op 18 sep 2013 16:56

Zal ik dan maar even reageren. Ben niet super bekend met alle ziektes op bomen etc maar ik zal mijn best doen.

Op de foto's is niet heel veel te zien, helemaal niet van deze afstand. Heb je de stam en blaadjes onderzocht op eventuele afwijkingen? Dit kan van alles zijn; gaatjes of scheuren in de stam, hars uitstulpingen, vlekken of verkleuringen op de bladeren (of evt op de stam).

Mocht er niets te zien zijn oppervlakkig dan zit het probleem misschien bij de wortels. Wat er dan ook mis is kan je er weinig aan doen... Het is dan een kwestie van kijken of de boom er na de winter beter uit ziet en weer aan de groei gaat. Zo niet dan vrees ik dat je boom afgeschreven is. Waarschijnlijk blijft hij dan aftakelen tot hij dood is en/of een secundaire aantasting (beestjes, schimmels) hun kans grijpen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor Sodiac op 19 sep 2013 20:13

Bedankt voor je reactie! Ik had gehoopt dat dit iets was wat bij deze soort vaker voorkomt en op te lossen zou zijn. Ik ben bang dat ik dit niet meer goed ga krijgen. Ik ben namelijk nog maar eens goed gaan kijken.

Dit zie ik onderaan de stam, het lijkt een uitstulping:

Afbeelding

Afbeelding

De bladeren zien er als volgt uit. Er staan nog groene aan, maar ze verkleuren langzaamaan naar geel, en vallen dan af:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo zien de bladeren er bij de uitstulping uit. Daar lijken ze aan de 'nieuwe' tak wel nog goed groen:

Afbeelding

En bovenin de hoofdstam zie ik deze bloei. Is dit het teken van een laatste redmiddel?

Afbeelding
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor Itrme op 19 sep 2013 20:51

Nou vrees ik, dat je deze boom af kan schrijven straks.

Het is vrees ik wel giswerk....
De precieze oorzaak van de aftakeling van deze boom weet ik niet, het feit dat hij nu bloemknoppen heeft vind ik inderdaad zorgelijk.

Optie 1) Het zou kunnen dat dat gezwel onder aan de stam (als dat een recente ontwikkeling is sinds de aanplant) de sapstroom deels onderbreekt.
Wat een dergelijk gezwel veroorzaakt ben ik niet heel bekend mee. Geloof dat bacteriën er verantwoordelijk voor zijn en het een soort van boomkanker is. (dit manifesteert zich bij prunus soorten vaak als wonden met opkrullend schors en/of hars uitstulpingen) Voor sommige bomen zorgt dit voor zichtbare afnamen in vitaliteit maar is doorgaans niet direct dodelijk geloof ik. Wat er vaak wel kan gebeuren is dat een beestje of schimmel zijn kans grijpt bij de verzwakte boom.

Optie 2) Schimmelinfectie die in de wortels zit. Hier doe je niets aan. Het is afwachten wanneer de boom het voor gezien houd of er overheen groeit (of dit kan weet ik niet)

Hoe dan ook is het afwachten wat er van de boom over blijft na de winter. Zoals het er nu uitziet vrees ik dat je geen mooie boom over gaat houden mocht hij het overleven.
Mocht je hem er na de winter uit willen halen voor de zekerheid je gereedschap ontsmetten na gebruik. (zekere voor het onzekere nemen)
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 12:07

In mijn ogen is dit een gevolg van te veel water en is de stam aan het rotten in de grond. Lijkt me erg herkenbaar op je foto's en de reactie van je boom daarop.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor birdwatcher op 23 sep 2013 19:03

Wat doe je om het grind zo wit te houden?
birdwatcher
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 12 dec 2012 14:09
6 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor Hooilander op 26 mei 2019 10:28

birdwatcher schreef:Wat doe je om het grind zo wit te houden?
Hoe is het er intussen mee gesteld?
Heeft de struik het overleefd?
Adhv de laatste grind-vraag herinner ik me dat een laurier niet zo van kalk houdt,
maar ik weet niet of Carrara evenveel kalk lost als bv Comblanchien grind.
Daarom heb ik de bodem in de pot bedekt met boomschors.
Maar wat ik op de foto's meen te zien - als overeenkomst met mijn probleemlaurier:
Het zijn -per tak- niet de bóvenste bladeren die geel worden, maar die die eerder in de schaduw hangen van die bovenste: Kan dit een belangrijke tip zijn voor de zoektocht naar de oorzaak?
Bij mij betreft het een laurierbol op stam die binnen na de winter luis kreeg (kleverige bladeren tot zelfs plakkerige nabije lederen meubels.
Na de vorst (maart) heb ik hem buiten met een zeepsopje bespoten en buiten laten staan.
Hij lijkt er doorgekomen te zijn, in een droge lente, met weliswaar matte, ietwat iele blaadjes, maar aanvankelijk allemaal groen. Ik vermoed dan ook dat ik teveel zeepsop gespoten heb.
Maar ik houd het goed in de gaten en ik merk dus dat de onderste bladeren egaal vergelen.
Als ik er aan kom, breken ze af.
Er hangen ook pluiswolkjes in, maar die kunnen uit de omgeving komen.
Ik hoop er hier vlug bij te zijn en vraag me dan ook af of ik hem in de volle grond moet gaan zetten met meer zuurstof in nieuwe potgrond. De boomschors lijkt wel uitgedroogd. Vervang ik die, of mocht plantgrond van een laurier sowieso niet bedekt zijn met boomschors ?
Maar een aantal andere - in januari buiten aangeplante - heesters vertonen ook moeilijkheden,
waardoor ik vermoed dat de schuld bij een aprilse vorstweek ligt. Zou een laurier daar niet goed tegen kunnen (is tenslotte een zuiderse plant) en geeft dat dan àndere symptomen dan gele bladeren ? Iig ligt er bij mij geen grind op. Ik heb hem 2 weken terug wel wat buxusmest begoten om toch iéts te geven.
Overige gegevens die ik kan meedelen is dat ons huis binnen nogal vochtig is en dat alle laurierbollen die we trachten te houden nooit zo'n blinkende bladeren hebben als op menige internetfoto's.
Hooilander
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 mei 2019 09:25
0 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor Hooilander op 26 mei 2019 10:39

- en aansluitend nog een bijlage invoegpoging:
Bijlagen
Laurierverkleind.jpg
oorzaak? Oplossing?
Laurierverkleind.jpg (254.88 KiB) 18749 keer bekeken
Hooilander
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 mei 2019 09:25
0 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor draco op 26 mei 2019 11:52

Prunus lusitanica is goed winterhard maar is als kuipplant kwetsbaar vanwege de onbeschermde kluit. Plantenwortels zijn over het algemeen veel vorstgevoeliger. Na onherstelbare schade aan de wortels zouden de bladeren spoedig verdrogen. Dit lijkt mij een normale voorjaarsrui bij de komst van het nieuwe blad waarbij het oude blad dat in de schaduw hangt het eerst wordt af gestoten. Dat het blad eerst vergeeld betekent dat de plant er nog bruikbare voedingsstoffen aan onttrekt alvorens het afvalt. Bij kuipplanten met een compacte kluit kan de rui wat forser uitpakken dan bij een plant in de volle grond die doorgaans beter in het blad zal zitten.
Dopluis is eventueel goed te bestrijden met Calypso van Bayer een product dat mischien hier en daar nog verkrijgbaar is?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Prunus lusitanica

Berichtdoor batdah op 27 mei 2019 00:30

Hooilander schreef:
birdwatcher schreef:Wat doe je om het grind zo wit te houden?
Hoe is het er intussen mee gesteld?
Heeft de struik het overleefd?
Adhv de laatste grind-vraag herinner ik me dat een laurier niet zo van kalk houdt,
maar ik weet niet of Carrara evenveel kalk lost als bv Comblanchien grind.
Daarom heb ik de bodem in de pot bedekt met boomschors.
Maar wat ik op de foto's meen te zien - als overeenkomst met mijn probleemlaurier:
Het zijn -per tak- niet de bóvenste bladeren die geel worden, maar die die eerder in de schaduw hangen van die bovenste: Kan dit een belangrijke tip zijn voor de zoektocht naar de oorzaak?
Bij mij betreft het een laurierbol op stam die binnen na de winter luis kreeg (kleverige bladeren tot zelfs plakkerige nabije lederen meubels.
Na de vorst (maart) heb ik hem buiten met een zeepsopje bespoten en buiten laten staan.
Hij lijkt er doorgekomen te zijn, in een droge lente, met weliswaar matte, ietwat iele blaadjes, maar aanvankelijk allemaal groen. Ik vermoed dan ook dat ik teveel zeepsop gespoten heb.
Maar ik houd het goed in de gaten en ik merk dus dat de onderste bladeren egaal vergelen.
Als ik er aan kom, breken ze af.
Er hangen ook pluiswolkjes in, maar die kunnen uit de omgeving komen.
Ik hoop er hier vlug bij te zijn en vraag me dan ook af of ik hem in de volle grond moet gaan zetten met meer zuurstof in nieuwe potgrond. De boomschors lijkt wel uitgedroogd. Vervang ik die, of mocht plantgrond van een laurier sowieso niet bedekt zijn met boomschors ?
Maar een aantal andere - in januari buiten aangeplante - heesters vertonen ook moeilijkheden,
waardoor ik vermoed dat de schuld bij een aprilse vorstweek ligt. Zou een laurier daar niet goed tegen kunnen (is tenslotte een zuiderse plant) en geeft dat dan àndere symptomen dan gele bladeren ? Iig ligt er bij mij geen grind op. Ik heb hem 2 weken terug wel wat buxusmest begoten om toch iéts te geven.
Overige gegevens die ik kan meedelen is dat ons huis binnen nogal vochtig is en dat alle laurierbollen die we trachten te houden nooit zo'n blinkende bladeren hebben als op menige internetfoto's.





Het gaat in dit topic over Prunus en niet over Laurus....

Maar dat terzijde
Je probleem zal ontstaan zijn doordat je Laurus binnen gestaan heeft...zo te zien zit er dopluis op...normaal blijft blad vele jaren aan de struik...blad valt normaal als gevolg van lichtgebrek binnenin volle struiken.
De rui is voor zo een klein struikje overmatig ...
Voor een goede bladkleur kan je bv mesten met kieseriet en voor normale onderhouds bemesting met osmocote of vloeibare kamerplantenvoeding.

De struik kan je beter niet binnenhalen maar gewoon buiten laten en met echte vorst verplaatsen naar bv een ongestookte garage....een graad of vijf vorst kan deze wel aan..veel warmte in de winter is vaak fataal....belangrijk is een windluwe plaats in de winter en een matig vochtige kluit..

Ps ik denk niet dat je nog aan Calypso kunt komen..dat is al een hele tijd uit de handel..je kunt de schildjes aanstippen met olijf of zonnebloem olie en in de winter bespuiten met minerale olie emulsie bv Sun spray...de luizen zullen sterven door zuurstof gebrek....jonge luizen kan je doden door met Decis te spuiten dat is nog wel in de handel...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten