Flink groei probleem Butyagrus...

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 aug 2014 16:22

Hi iedereen,

Sinds vorig zomer (2013) heeft mijn Butyagrus een flink groei probleem gekregen. Ik vind dit echt verschrikkelijk dat dit net met deze moet gebeuren want dit is mijn grootste favoriet van alles wat ik heb. :roll:
Ik denk dat het probleem het gekende 'verstoppings' probleem is en dat hij dus opnieuw zal gaan beginnen... (hoop ik dan toch op zijn minst...)
Deze hybride groeide echt fenomenaal goed en snel, tot vorige zomer me begon op te vallen dat de speren/bladeren plots veel kleiner en een beetje misvormd werden. Ik begon al iets te vrezen maar je leeft natuurlijk verder op hoop. De Butyagrus is eind vorig seizoen (2013) gestopt met groeien met een mini-blaadje en speertje in het hart. Ondanks dit en het stond toch al lang vast op de planning, heb ik men favoriet begin dit jaar uitgeplant in de volle grond. De stam begon vorig jaar al langs alle kanten open te scheuren omdat deze echt enorm snel verdikte, door de fenomenale groei dacht ik eerst maar nu denk ik eerder dat het probleem hiermee te maken heeft. Hieronder wat foto's van begin dit jaar vlak na aanplant in de volle grond. Ook van de stam zodat jullie kunnen zien hoe het er uit zag bij aanplant... (foto's klikbaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot op vandaag is er nog weinig verandert, daar bedoel ik mee dat er niks van nieuw blad is gegroeid, ook het mini speertje heeft nooit meer bewogen sinds eind 2013. Echter is die dit jaar toch al flink bezig geweest. De stam is echt enorm gezwollen en blijft maar open scheuren langs alle kanten. Heb nu ook gezien dat de stam een beetje schuin staat, ik verwacht een nieuwe 'scheut' langs die kant maar voorlopig is daar nog steeds geen enkel spoor van te zien. De stam leek me echt een flessenhals, dus ik dacht "misschien als ik het een beetje help..." en heb dus alles eens voorzichtig maar toch stevig uit elkaar gedrukt/getrokken zodat het center veel meer vrij en open kwam te staan. De huidige (mini) speer zou nu helemaal geen hindernis mogen hebben om te groeien maar blijft toch voor dood spelen ondanks mijn hulp.
Ik heb zonet tussen de regenbuien door wat foto's genomen van alle kanten. Vergelijk maar met foto's hierboven, hierboven was 24 Maart en hieronder is nu 14 Augustus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het verschil in dikte is niet zo goed te zien op foto maar is echt enorm !
Ik weet dat hier weinig of niks aan te doen is. Toch zou ik graag jullie mening hierover eens willen horen ? Wat denken jullie dat het is, verstopping of toch nog iets anders ? :onzeker:
Waardoor zou dat toch komen en wat zouden jullie nu doen in mijn plaats ?
Ik hou het flink in de gaten en hoop dat hij/zij zich snel hersteld en ik hoop vooral niet dat hij zichzelf kapot groeit :?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor asiantjen op 15 aug 2014 13:15

Beste Dimi ,

Ik heb totaal geen ervaring met deze soort , maar ik vermoed dat hij ondergronds wel flink aan het wortelen is aangezien de verdikking van de stam , het speertje ziet er volgens mij niet goed uit , het enige wat ik nu zou doen ,is er een redelijk afdak over maken dat hij droog staat ,ook voor de grond die vind ik te nat en zou het droger maken , de vele regen en de lagere temp die nu zijn en nog zullen komen zouden het nog slechter kunnen maken ,volgens de weerkundigen zit de zomer erop, tot eind augustus geen verbetering maar slechter , volgende week 17 graden overdag en s'nachts rond 10 graden ,
Ik hoop en wens dat anderen meer weten om u te kunnen helpen , ik wens je alle geluk om dit mooie exemplaar te kunnen behouden .

Grts Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Rob op 16 aug 2014 23:07

Ik heb ook mijn bedenkingen Dimi..
Dat gat rondom dat knullige speertje is enorm - met de huidige neerslag en temperaturen vraag je denkelijk nu bijna om speer-rot.
Ik heb geen ervaring met verstopping, maar vermoed dat Etienne hier wel eens gelijk kon hebben met zijn ondergrondse activiteit.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Rob op 17 aug 2014 00:05

Mocht je alvast een nieuwe willen Dimitri:

http://www.ebay.co.uk/itm/Butyagrus-liv ... 145wt_1009

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 aug 2014 18:59

Er is schade in het meristeem ontstaan, dat zie je aan de kleinere bladeren en het stilvallen van de groei. Dat hij wortels blijft aanmaken staat hier los van en dat gaat ook niets opleveren.
De oorzaak van de schade is onbekend, maar het hindert de groei en het komt vrijwel zeker niet meer goed.
Ik denk dat je jezelf ertoe moet zetten om de bovenste 5cm eraf te zagen en de plek met verdunde waterstofperoxide te reinigen. Binnen 24 uur na het zagen zul je de groei zien hervatten. Dit komt naar mijn mening niet meer goed door te wachten, zeker niet met de herfst en winter op komst.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 aug 2014 19:12

Bedankt allen voor jullie mening en advies ! :thai:
@Etienne, de foto's waren net genomen na een stortbui dus daarom dat het er zo nat uit ziet. Hij staat op het moment eigenlijk vrij beschut door de hoge planten rondom. Het gapend gat is ontstaan doordat ik alles wat heb open getrokken. Ik hou het inderdaad nu droog, bedankt voor de tip :thumb_up:

@Rob, thx voor de link ;)

@Axel, Bedankt voor je interessante theorie en advies :thai: Ik heb ook al zitten nadenken en twijfelen om de boel af te zagen. Het feit dat die nu nog een gezonde volle kroon heeft waarmee hij kan ademen en dus nog aan fotosynthese kan doen houd me tegen. :? Ben je er echt zeker van dat het niet meer zal goed komen ? Ik heb gisteren eens voorzichtig onder de stam wat zand weg zitten prutsen om te kijken of daar iets te zien was. Zeker al geen nieuw groeipunt of scheut ofzo, wel veel gezonde en vingerdikke wortels...
Hoe verklaar je het dikker worden van de stam Axel ?
Dus ik moet nu de kop gaan afzagen van mijn favoriet... :? *help* :oops:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 aug 2014 19:46

de stam wordt dikker omdat hij prima geworteld is. Dat is tevens je kans op succes bij het afzagen. Toen ik mijn butia afzaagde was er al een halve cm groei de volgende ochtend waarneembaar van de speer omdat er met de wortels niets mis was. Dat een palm bladeren moet hebben om terug te kunnen groeien is een beetje overdreven. mijn Syagrus in de grond is al na 2 winters gestart zonder blad en maakt een kerngezond blad aan in de zomer.

Het huidige proces in de stam gaat uiteindelijk je palm om zeep helpen. Hij groeit er niet doorheen, sterker hij is al helemaal gestopt met groeien en er is echt wel een rottingsproces binnenin gaande wat niet uit zichzelf weggaat. Over een jaar ben je er blij mee als er weer een paar gezonde bladeren aan zitten, want ik denk dat hij zich goed hersteld als de rotte plek weg is.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 aug 2014 16:44

Meristeem, stamcellen, enz... allemaal moeilijk woorden voor een simpele gast als ik :tong: Ondanks dat ik helemaal niet zo'n natuurkundige kennis heb begrijp ik heel goed wat je wou duidelijk maken. Ik zat ook al een hele tijd iets gelijksaardig te denken, zoals bij speerrot beschadigd groeipunt...afzagen is de laatste oplossing... De gedachte voor afzagen speelde dus al een tijdje in men hoofd maar je word blind door hoop en durft de stap niet te zetten... Bedankt Axel, je had me toch snel overtuigd met je kennis ! :thai:

Ik heb dus gisterenavond nog meteen actie ondernomen. Met veel hartzeer de kop van mijn Butyagrus voorzichtig afgezaagd. Heb gelukkig ook al wat ervaring met afzagen van palmen dus weet waarop ik moet letten en wat goed en fout is. Heb er geen 5cm afgehaald, zoveel was niet nodig, een 2cm was al genoeg. Heb het ook zodanig aangepakt dat ik nog wat blad kon laten zitten. Zo kan die toch nog wat aan fotosynthese doen enz...
Natuurlijk is er heel wat mooi blad moeten sneuvelen. Na het zagen had ik er toch meteen een goed gevoel bij :thumb_up: Hier wat foto's van gisterenavond na het zagen...

Afbeelding

Afbeelding

Het vele mooie blad dat eraf komt... :(

Afbeelding

Nog wat blad kunnen laten zitten, niet veel maar toch iets...

Afbeelding

Afbeelding

Even een blikje cola naast de stam gelegd zodat de dikte van de stam duidelijker word, vergeet niet dat dit nog maar een 5 a 6 jarig palmpje is :!:

Afbeelding

Afbeelding

Vannacht voor het slapen gaan ben ik dan toch nog eens gaan kijken want wist dat ik dan al resultaat zou moeten kunnen zien. Het zag er goed uit...

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat nu minder dan 24u later na het afzagen... :thumb_up:

Afbeelding

Afbeelding

Axel, bedankt voor je hulp, je kennis en dat je me over de streep hebt getrokken. Ik ben heel blij dat ik naar je geluisterd heb en dat je reageerde op mijn topic :thai: :thumb_up:
Helaas heeft hij/zij nu wel een groeiseizoen verloren maar hij/zij is zich terug aan het herstellen. Ik weet wat mij nu te doen staat en van de winter zal die weinig last ondervinden. Ik zal hier nog updates plaatsen van de vorderingen.

Door dit voorval begin ik ook verder te denken, zou dit ook niet het probleem zijn wat heel vaak gebeurt bij de princeps ?? Heel vaak komt het voor bij princeps dat deze plots kleinere blaadjes maakt en dan niet meer groeit, na lange tijd en met wat geluk komt er dan een nieuwe scheut onderaan tevoorschijn... Ik heb nog enkele 'verstopte' princeps 'en staan, ga ook eens de zaag nemen bij die denk ik...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor palmgek op 18 aug 2014 17:19

Dat gaat goed komen Dimi :thumb_up:
Heb zelf ook een aantal keer positieve ervaringen gehad met zagen, maar dan in het geval van speerrot. Een probleem zoals dit heb ik nog niet meegemaakt. Zomaar afzagen is dan wat mij betreft nog niet zo voor de hand liggend, wat niet betekend dat dit een verkeerde keuze was. De vraag of de palm zonder afzagen ook zou herstellen blijft nu natuurlijk onbeantwoord ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Flink groei probleem Butyagrus...

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 aug 2014 21:02

Graag gedaan, ik denk dat dit het beste is.
Wat nog wel interessant is, is hoe de rotte plek eruit zag (of rook).
Ik weet niet of je op EPS zit maar hier is John P's butyagrus die er ook een stuk heeft moeten afzagen.



http://www.palmsociety.org.uk/forum/top ... opicpage=2
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten