Chamaerops humilis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Chamaerops humilis

Berichtdoor Hitch op 08 jul 2015 12:31

Vorig jaar ergens begin oktober kocht ik bij Canna-banana een Chamaerops humilis met +/- 50 cm stam. Bedoeling was om hem het voorjaar erop uit te planten dus ik heb hem droog en vorstvrij overwinterd. Toen het moment half mei daar was om hem uit te planten schrok ik me echter een hoedje toen ik hem uit de pot lichtte. Van de hele kluit waren er slechts 3 nog halvelings gezonde wortels over. Al de rest was rot en hoewel ik hem geen druppel water had gegeven na aankoop bleek de onderste helft van de kuip nat te zijn. De natte grond bleef ook gewoon in de kuip en zo scheurden alle rotte wortels gewoon mee af.Ik heb al het overige rot weggesneden en de plant dan droog uitgeplant in de hoop dat de gezondste wortels uit zichzelf op zoek zouden gaan naar water en de kluit zo terug in beweging zou komen. De palm ziet er echter slechter en slechter uit. De bladeren knijpen ook samen ondertussen na de voorbije hitte en ik zit nu dus te denken of ik nu wel of geen water zou gaan geven uit schrik dat de kluit (of wat er van over was) verder zou gaan rotten.
Ik baal er wel van moet ik zeggen. :?
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor eddy21 op 08 jul 2015 17:04

ik zou m uit de pot halen de wortels goed schoonspoelen en opnieuw oppotten in luchtige aarde
de Chamaerops humilis is een taaie die van mij is volledig hersteld van ernstige speerrot
dus die van jou komt ook wel weer al zal deze even tijd nodig hebben voor wortel herstel
dus veel groei zal je de komende tijd weinig zien
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Hitch op 09 jul 2015 09:51

Ik had hem niet verpot maar uitgeplant. Daarom was ook mijn vraag of ik hem nu wel of niet water zou moeten geven gezien het kurkdroge weer en hij op kurkdroge zandgrond staat.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Jozef op 09 jul 2015 18:59

Ik lees op het internet dat de plant goed tegen droogte kan, en tevens lees ik dat je grond niet moet laten uitdrogen. Daar heb je dus niet veel aan.

Ervan uitgaande dat de plant wel goed in het blad staat zou je zeggen een beetje water geven (via het blad kan de plant het water weer kwijt) maar niet zoveel dat de wortels weer gaan rotten. Ik kom dan uit op vochtig houden, dus niet nat.

Mijn exemplaren staan in de volle grond en krijgen regelmatig een plens. Ik ga er maar vanuit dat deze geen wortelproblemen hebben.

Succes. :thumb_up:

Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Toppalm op 09 jul 2015 19:15

Ik heb er 4 staan.
Ze lijken goed tegen nattigheid en droogte te kunnen voor enige tijd.
Bij heeft er 1 speerrot maar die lijkt er ook weer bovenop te komen.
Dus een hele sterke palm die het in meerdere omgevingsfactoren uitstekend doet.
@Hitch, ik zou wel water blijven geven, misschien met wat palmbooster voor goede verdere woretlgroei.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 02 jan 2015 22:56
Woonplaats: Enschede
22 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 10 jul 2015 00:56

Grotere exemplaren in de kuip staan hier vrijwel de ganse winter buiten en krijgen van alles over zich heen. Hartje zomer geef ik zo om de 2 à 3 dagen een plens water zodat het eronder uitloopt. Bij regenachtig weer sla ik een beurt over.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Hitch op 10 jul 2015 09:49

Ja mijn andere Chamaeropsen die al enkele jaren in de tuin staan hebben in de loop der jaren blijk gegeven toch wel graag veel water te krijgen maar bij dit laatste exemplaar is het nu net het probleem van die wortelrot dat ik me geen raad weet omtrend het water geven. Ik denk dat ik hem gewoon eens per week goed ga water geven zodat het eventuele overtollige water telkens tijd heeft weg te trekken. De grond waar die in staat is als een spons, pure droge zandgrond.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 10 jul 2015 14:56

Kun je de verkoper hier niet op aanspreken? Het klinkt me onwaarschijnlijk dat jouw behandeling de oorzaak is van de wortelrot. Bij twijfel over de kwaliteit van de handel, vraag ik voor de aanschaf altijd om de kluit te mogen zien. Maar ik heb ook eens een wagnerianus gekocht die bij het inladen uit de kuip omviel door een onvolgroeide kluit. Je probeert er dan het beste van te maken, wat bij deze palm goed is gelukt. Ik zou de Chamaerops voor een jaar oppotten in een luchtig grondmengsel en daarbij de aarde aan de droge kant houden. Je hebt er zo betere controle over en de verdamping kan worden beperkt door de standplaats keuze. Tenslotte zal de palm nieuwe wortels moeten ontwikkelen, die ontspruiten vanuit de stambasis. Bij Chamaerops gaat dat vrij vlot en wellicht helpt het om de aarde daar wat hoger aan te stoppen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Hitch op 10 jul 2015 18:52

Bedankt voor de goede raad iedereen :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Lagarto op 09 aug 2020 00:50

Hallo Hitch,

Hoe is het destijds verder verlopen?

Ik zit zelf nu met het zelfde dilemma met een recent aangeschafte en verpotte Trachycarpus. Heb hem nu voorlopig op een minder zonnige plek gezet, hij kreeg vanaf even na de middag tot begin van de avond ongeveer directe zon.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron