Witte vlieg in serre

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Witte vlieg in serre

Berichtdoor mediterra plants op 01 nov 2015 13:51

Hoi,
Ik zit eigenlijk met mijn handen in het haar.
Ik zit met witte vlieg in mijn serre en krijg deze irritante wezentjes maar niet verdelgd.
Ik heb al allerlei soorten producten gebruikt (bio) maar niets schijnt te helpen.
Ik heb de plant (eucalyptus citridora) al eens buiten gezet. Daar ik dacht dat ze zouden weg gaan, maar ook geen succes.
Is er iemand weet hoe ik voorgoed van deze witte vliegjes af geraak?
Op internet staat dat je ze heel moeilijk kwijt geraakt maar er moet toch iets zijn.

grtjs
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor Itrme op 01 nov 2015 13:59

Denk dat met zoveel ongedierte het is dat je er 24/7 bovenop moet zitten, ik had last van witte vlieg onder het afdak (ze vonden de tomaten lekker) waardoor ze nu ook nog op mijn andere planten zaten, door de planten een paar weken lang intensief/regelmatig te spuiten met een huismiddeltje lijk ik er toch vanaf te zijn.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor mediterra plants op 02 nov 2015 12:03

En wat mag dat huismiddeltje dan wel zijn? Ik zou alles doen om toch maar van die smerige vliegjes af te geraken.
Er bovenop zitten lijkt me niet zo'n goed idee :D
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor Itrme op 02 nov 2015 12:11

Ik had het gewoon gedaan met wat spiritus/groene zeep oplossing met geloof ik ook nog een keer calypso tussendoor.

Het kan zijn dat het buiten staan ook helpt aangezien de temperatuur nu vrij laag is, dat belet de witte vlieg natuurlijk ook snel voor te planten.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor mediterra plants op 03 nov 2015 18:35

Hoi Itrme,
Is dit goedje niet schadelijk voor de planten?
Wat is de juiste samenstelling verhouding?
Grtjs en hopelijk dan eindelijk verlost van die ... vliegjes
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor Itrme op 04 nov 2015 13:57

Neehoor, als je de verhouding goed aan houd is het niet schadelijk (voor de meeste planten iig, er is er misschien een enkele die het niet zo leuk vind.

Geloof dat het 20ml spiritus, 20ml groene zeep op 1 liter water was. planten volledige bespuiten, en als het even kan de witte vlieg direct bespuiten (vinden ze niet leuk :P )
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor danny2 op 04 nov 2015 19:55

Heb er al 30jaar ervaring met die witte ondingen. Er vanaf geraken doe je nooit meer, maar je kan ze wel beperken. De spiritus oplossing gebruik ik ook, verder een tabak oplossing en in de serre af en toe een gewone insectenspuitbus maar de larven en eitjes worden zelden goed bestreden, is ook bijna onmogelijk.
Nu hangt de serre vol gele lijmplaten en dit is tamelijk succesvol.
Elke kweker heeft er last van, er zijn geen sproeimiddelen meer verkrijgbaar waar ze niet tegen bestand zijn. Vroeger waren het vooral fuchsia's en tomaten die er last van hadden maar nu nemen ze het niet meer zo nauw en leggen op bijna alle planten eitjes en dit niet enkel binnen, en moest het lukken om ervan af te raken je buurman heeft vast nog wel wat in reserve.....
Ik kan er al lang mee leven dat ze deel uitmaken van de tuin....als ze niet met teveel zijn.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Witte vlieg in serre

Berichtdoor Carlo op 14 jun 2019 01:41

Heeft er verder nog iemand goede resultaten met de bestrijding van de witte vlieg?
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten