Hoe verder??

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hoe verder??

Berichtdoor harry_clamshell op 14 aug 2016 14:21

Misschien had ik eerst bij het 'identificatiedeel' moeten zijn op dit forum. Here goes: Ik ben Rob en heb totaal geen 'groene vingers'. Amerikaanse V8 motoren kun je me alles over vragen.
Zo'n 5 of 6 jaar geleden kocht ik in het voorjaar een zwaar afgeprijste plant bij een tuincentrum voor in mijn tuin. Het was toen een redelijk grote plant met alleen bladeren en ik verwachtte er niet veel van; hooguit 1 seizoen.
Aan het einde van de zomer was de plant er alleen maar mooier op geworden en heb hem (met protest van mn vrouw door de grootte van de plant) naar binnen gehaald.
Gedurende de daarop volgende jaren ontstond er daar waar ik eerder bruine bladen wegknipte een stam (vandaar dat ik dacht aan een palmsoort en hier terecht kwam)
Nu na, ik geloof, het 6e jaar deze (nu) boom waarschijnlijk iets te vroeg naar buiten deed en er alsnog een paar nachtjes vorst te lijden had werden nu alle bladeren geel/bruin. Daar waar in eerdere jaren alleen de oude bladeren dat deden en de groene gedurende de zomer werden vergezeld van nieuwe.

Zo rond begin mei (het was toen eigenlijk al duidelijk dat er geen nieuwe groene bladeren zouden komen) verschenen er vlak boven de grond een 10-tal 'spruiten' welke uit de stam begonnen te groeien. Even later werden er in de top heel voorzichtig ook weer groen blad zichtbaar.

De bruine bladen heb ik weggeknipt om de jonge bladen genoeg licht te laten ontvangen; de plant/boom ziet er nu gehavend uit (zal een vloek zijn hier).

Ik weet niet de naam alleen herinner ik me dat deze plant uit Australie of Nieuw Zeeland kwam.

Graag zou ik de naam weten en of ik die 'spruiten' moet verwijderen om alle energie aan de plant /boom zelf te geven??

Een foto van hoe hij er nu bijstaat (normaal zo'n 20a 30 bladeren):

Afbeelding



Nogmaals: ik weet niet of ik hier op het juiste forum beland ben (Palm??) Maar ik vind deze plant/boom te mooi om om in een groene Kliko te gooien.

NB: mijn excuses voor alle kretelogieen welke ik bovenstaand heb gebruikt en niet de juiste zijn.
harry_clamshell
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 aug 2016 13:45
0 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor erna op 14 aug 2016 17:29

hallo,
:welkom: op dit forum en veel lees- en schrijfplezier.

Volgens mij is dit geen palm, maar een cordyline.

groetjes,

Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor draco op 14 aug 2016 17:33

Je bent de gelukkige eigenaar van een Cordyline australis, die blijkens je verhaal vorstschade heeft ondervonden, maar herstellende is. De oude top die vermoedelijk verloren ging door een combinatie van vocht en vorst, wordt nu vervangen door een nieuwe pal daaronder. De groei van de uitlopers aan de voet zal mogelijk stagnereren wanneer de nieuwe top zich verder ontwikkelt (topdominantie). Cordyline australis verdraagt kortstondig tot ± -9°C wanneer de plant nagenoeg droog wordt gehouden en de kluit wordt beschermd. Wil je aan de veilige kant blijven, houdt de grens dan bij -5°C. Tijdens de winterrust alleen water geven naar behoefte en afhankelijk van de standplaats buiten of binnen. MIjn Cordylines staan vrijwel de gehele winter buiten onder een dakoverstek zodat de kluiten droog blijven en ze gaan alleen tijdelijk naar binnen bij een vorstperiode. Ik zou de plant niet verpotten, want dan houdt de kluit alleen maar langer water vast. Af en toe wat vloeibare mest geven is voldoende.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor harry_clamshell op 15 aug 2016 19:18

@ Draco: hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord. Geen palm, maar toch goed geholpen op dit forum.
Uit uw antwoord maak ik op dat de uitlopers aan de voet vanzelf zullen ophouden met groeien en ik daar dus niet hoef in te grijpen.
Zal weersvoorspellingen vanaf november goed in de gaten gaan houden.
Welke vloeibare mest is aan te raden voor Cordyline Australis?

Ik hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt; op een of andere manier raak je er aan gehecht
harry_clamshell
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 aug 2016 13:45
0 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor harry_clamshell op 15 aug 2016 19:23

harry_clamshell
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 aug 2016 13:45
0 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor harry_clamshell op 27 jan 2017 19:12

Nog even een update. Mogelijk dankzij goede raad alhier nu heerlijk geurend:

Afbeelding
harry_clamshell
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 aug 2016 13:45
0 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor draco op 27 jan 2017 19:53

De beloning voor goede zorg. :thumb_up: Omdat Cordyline apicaal bloeit (topbloei), zullen eronder een of meerdere slapende knoppn gestimuleerd worden, waardoor eventueel de kroon een vertakking kan maken. Ook aan de voet en lager op de stam kunnen knoppen ontstaan die meestal niet tot verdere ontwikkeling komen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Hoe verder??

Berichtdoor Rob op 27 jan 2017 22:47

Wow! Echt heel mooi Harry. Geen groene vingers zegt meneer dan :)
Is mij nog niet gelukt om een Cordy te laten bloeien...en een V8 ook niet btw

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten