trachycarpus fortunei ziek?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Onyxke op 09 nov 2016 03:11

Hallo allemaal ik maak me zorgen om mijn trachycarpus fortunei. Ik heb deze afgelopen zomer gekocht samen met een Phoenix palmboom. De laatstgenoemde doet het heel goed echter is het mij opgevallen dat het minder goed gaat met de trachycarpus.

Op de blaadjes zijn lichte vage witte vlekjes te zien. Ik neem aan dat dit een soort schimmel of ziekte is? Alsook zit er op 4 stengels bruine vlekken. De blaadjes lijken doffer op de foto (door de flits) dan in het echt maar volgend mij kunnen ze wel mooier groen worden? Hopelijk is de plant niet aan het sterven. Ik zou het zeer zonde vinden. Zijn namelijk mijn eerste twee palmboompjes en ik zou ze toch graag voor de rest van mijn leven behouden :).

Wat zijn die witte vlekjes? Is dat schadelijk? Die bruine vlekken komt dit door te veel water of juist te weinig? Ik geef nu 1x per week water waarin voedingstoffen opgelost zitten? Vinden jullie dat de plant er slecht uit ziet? Is er een oplossing?

de foto's zijn hier terug te vinden: https://postimg.org/gallery/d7wd3dug

Alvast bedankt :), hopelijk hebben jullie goed nieuws.
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Eduard op 09 nov 2016 12:34

Hoi, ik kan niets vreemds aan je trachy ontdekken, de witte stippen zitten gewoon in het blad [bladstructuur] wel zie ik dat je de plant binnen hebt deze hoort buiten te staan liefs in de volle grond, ik heb mijn exemplaar ook het eerste jaar in pot gehouden maar nooit in huis maar buiten en in de koude serre, verder te veel voeding doet de plant geen goed, nu niet meer geven maar in het voorjaar als je ziet dat de plant groeit , en dus op een koele en lichte plek wegzetten.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Onyxke op 03 jan 2017 20:44

Mijn excuses voor de latere reactie ik dacht dat ik gereageerd gehad! Dank je wel voor de nodige uitleg! Helaas kan ik hem de komende 2 jaren niet buiten planten omdat ik een gelijkvloersappartement huur en een stenen terras heb.

Ik ben niet zo thuis in de palmenwereld. Maar sinds eergisteren beginnen de bladeren dor te worden en bruin te kleuren. Ik heb er al twee afgeknipt en wat informatie opgezocht. Ik vind verschillende berichten. Speerrot lijkt me niet van toepassing? Omdat er in het midden nog een mooie groene stengel uitkomt. eventueel een schimmel? Of heb ik te veel water gegeven? Langs de andere kant lijkt het mij ook een natuurlijk proces te zijn... Hopelijk gaat de palm heropleven. Momenteel is ze een schim van wat ze was :(. Heeft u of iemand anders een idee?

https://postimg.org/gallery/17bfsv06i/

Op sommige foto's valt het precies mee maar er zijn slechts 2 bladeren mooi groen en dan nog de nieuwe (groei)speer. De rest is dor. Ik veronderstel dat ik deze ga moeten snoeien? Weet niet of dit van toepassing. Beneden op de stam heb ik wel heel twee kleine stukjes speer kunnen lostrekken uit de grond deze hingen volledig los. Zag er nket rot uit en rook ook niet vies was gewoon een mooie bruine kleur net zoals de andere op de stam,
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Jozef op 03 jan 2017 21:17

Heb je je palm koel staan, of binnen en de verwarming aan?
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Onyxke op 03 jan 2017 21:26

Binnen met een temperatuur van overdag rond de 21 graden en 's nachts rond 18.Vroeger stond ze kort aan de verwarming maar heb ze verplaats richting het grote raam zodat ze meer zon/daglicht krijgt. De andere plan Phoenix is wel heel mooi gebleven.

De trachycarpus staat nu ongeveer 2 weken niet meer in de buurt van de verwarming en sinds onlangs in de verdroging en het dor worden alsook het bruin worden van de eerste bladeren opgedoken.
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor rice op 03 jan 2017 22:25

Trachycarpus is kansloos binnenshuis met de verwarming aan.
Beter kies je een plant die het fijn vind binnenshuis, er zijn voldoende palmen te vinden die het goed doen in een constant klimaat.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Onyxke op 04 jan 2017 09:55

Zou het nog goed komen als ik ze buiten zet nu? Aangezien de groeispeer nog mooi groen is? Of nog even volhouden tot als het iets warmer is buiten? Zodat het temperatuur verschil niet zo groot is. Wat kan ik het beste doen?

Idd de Phoenix is meer voor binnen en is er zelfs nog mooier op geworden.
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Jozef op 04 jan 2017 11:31

Binnen is het volgens mij einde verhaal. En dan is de keuze niet meer zo moeilijk. Ik zou de plant meteen buiten zetten, als het kan een beetje beschut of onder een afdakje. Parapluutje erboven of zo en als het stevig gaat vriezen de pot met bubbeltjesplastic inpakken, de pot en niet de palm!
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Marc_S op 06 jan 2017 15:21

Die Palm doet het wel binnen voor de winter, maar zover ik kan zien staat hij in een enkele pot die van de onderkant dicht is en zijn de wortels door te veel vocht aan het wegrotten.
Heel veel voorkomende fout.

Als dat zo is verpot hem en geen hem nieuw aarde en zorg dat uit de pot waarin hij staat het water kan weglopen.
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei ziek?

Berichtdoor Onyxke op 06 jan 2017 16:59

De pot heeft vanonder een waterreservoir waar alle overbodige water in loopt maar ik vrees dat je gelijk gaat hebben. Alles ging redelijk Goes tot mijn moeder onlangs zei je laat de plant veel te droog staan. Maar had gelezen dat ze in de winter beduidend minder water moest krijgen. Het probleem is begonnen toen ik meer dater ben gaan geven de grond is nog altijd vochtig. Ben zo juist nieuwe grond gaan halen. Ga ze seffens overplanten. Iedereen in de kennissen zegt dat ze aan het afsterven is maar ik heb nof hoop zolang de groeispeer groen is.
Onyxke
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 nov 2016 02:53
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten