Cycas revoluta

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Cycas revoluta

Berichtdoor Aaron Denys op 26 jan 2017 17:10

Hallo allemaal,

Vandaag zag ik iets aan mijn Cycas revoluta waar ik mij toch wel wat zorgen om maak.
Er zit namelijk een gat onderaan in de stam. Ik had dit deze zomer ook al eens gezien, maar vandaag viel het op doordat de bladeren opgebonden zijn.
Er zit ook een soort van gelei in. Niet alleen op die plaats maar ook nog ergens anders op de stam.
Nu had ik wel al eens gelezen dat dit een soort van natuurlijk wondafdekmiddel is die de Cycas aanmaakt.
Ik heb mijn best gedaan om de foto's zo duidelijk mogelijk te maken, maar dat is helaas niet zo evident omdat het zo laag bij de bodem zit.

Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is het soort van gelei.
Afbeelding
Groeten uit het altijd zonnige Gullegem. :)
Avatar gebruiker
Aaron Denys
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 07 maart 2014 20:38
Woonplaats: West-Vlaanderen
26 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jan 2017 19:58

Ondanks dat revoluta's noordelijke cycaden uit China en Japan zijn en dus wel redelijk wat vocht aankunnen, blijven het Cycaden. Dwz. Cycaden houden over het algemeen niet van vocht. Ze zijn door te veel aan vocht snel bevattelijk voor rot in de knol. Vooral in de winter moet je daar voor oppassen. Want vocht in combinatie met koude is funest voor een Cycas.

De gelei waar je over spreekt is waarschijnlijk knolrot.

Wil je de plant nog redden dan zou ik 'm uitgraven en controleren op wortel- en knolrot. De aangetaste delen zo snel mogelijk afsnijden en de droge föhn op de rest van de knol zetten. De boel laten indrogen en dan in vrijweg uitgedroogde cocopeat wegzetten.

Hopelijk herstelt ie zich dan weer en flusht ie weer de komende zomer. Anders is het naar de kliko eromee, ben ik bang.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Cycas revoluta

Berichtdoor lapalmeraie op 20 feb 2017 10:59

Na snoei zetten de resterende bladvoeten inderdaad vrij snel onder een klodder dikke transparante gelei. Misschien is het dat?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten